کد bk-17390  
نوع الکترونیک  
عنوان جشنواره سوره عَبَسَ بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛ 20 تیر 1393 / 13 رمضان 1435  
به کوشش علی نوری  
ناشر دفتر فرهنگ معلولین (قم)  
محل نشر قم  
سال انتشار 1394شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 60  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
چکیده سوره عبس که بعضی از مفسرین آن را سوره اعمی نامیده‌اند، مهم‌ترین و محکم‌ترین متن دینی در بین همه ادیان و همه کتب آسمانی درباره دفاع از کرامت و حقوق نابینایان است. با بررسی‌هایی که در عهدین، اوستا و دیگر منابع دینی انجام یافت، هیچ متنی به استحکام و اهمیت سوره عبس نیست. از این‌رو مترصد بودیم که در زمان و شرایط مناسب همایش و جشنواره‌ای درباره این سوره بر پا کنیم. تا اینکه دفتر فرهنگ معلولین در سال 1393 (رمضان / تیرماه) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرد و صاحب غرفه بود. از روز نخست اعلام کردیم و تبلیغ شد که روز ششم، جشنواره‌ای در این غرفه برپا می‌گردد.
خوشبختانه از جشنواره سوره عبس استقبال خوبی شد، حدود یک هزار جمعیت آمده بود و حدود پانصد مهمان رسمی دعوتی داشتیم. پس از اطعام و افطار مراسم شروع شده نخست توضیحاتی داده شد و سپس برگه‌های مسابقه پخش گردید و پس از اخذ اوراق، برندگان شناسایی و اعلام شدند و در همین جلسه جوایز اعطا گردید. شرح مراحل این مسابقه به تفصیل می‌آید.
لازم است از جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی که بانی اصلی این مسابقه بودند تشکر کنیم، در مرحله بعد حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب آقای احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر وقت تهران تشکر می‌شود که در همه مراحل این جشنواره مساعدت فکری و معنوی فرمودند و به هنگام اعطای جوایز حضور داشتند. البته آقایان و خانم‌های بسیار همکاری نمودند که ذکر نام همه آنها به اطاله کلام می‌انجامد امّا نمی‌توانم از حجت الاسلام سید رضا حسینی امین، نویسنده معزز آقای حسین علی‌زاده، خانم موسوی دبیر بانوان قرآن پژوه و آقای محمد نوری مدیر محترم دفتر فرهنگ معلولین یاد نکنم.
روزها قبل و بعد جشنواره، مسئولیت و بار مشکلات بر دوش کارمندان و مدیران دفتر فرهنگ معلولین بود. آنان هر روز با زبان روزه در گرمای بالای 40 درجه از قم به تهران رفته و به رسیدگی امور عرفه می‌پرداختند؛ شب دیر وقت به قم آمده و صبح هم سرکارشان بودند. اجرای این پروسه طی بیست و پنج روز کاری بَس طاقت‌فرسا است. از این‌رو فرض است از خانم‌ها منصوره ضیایی‌فر، اعظم قاسمی، مریم قاسمی، الهه قاسمی، بتول صلواتی و آقایان محمود نورالدینی، احمد نورالدینی، سعید محمدیاری و اباذر نصر تشکر کنم.
ماندگاری و ثبت حوادث این جشنواره در تاریخ فرهنگ معلولان لازم است، از این‌رو گزارشی از برنامه‌ها و حوادث و حواشی در این دفتر آمده است. (علی نوری)  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر