کد pr-21004  
نام امیرصادق (آرش)  
نام خانوادگی توفیقی  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
زبان فارسی  
کشور ایران  
استان تهران  
توضیحات یک آشنایی و سال‌ها همکاری!

* لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد آشنایی خود با موسسه رعد بگویید؟
امیر صادق (آرش) توفیقی هستم. برحسب اتفاق در نمایشگاه بین‌المللی با غرفه رعد آشنا شدم و چون این مجتمع نزدیک محل زندگیم بود، به آنجا مراجعه کردم. در آن زمان مدیر عامل رعد آقای منصوریان و مسئول سایت کامپیوتر رعد، مهندس اکبری بودند. ساختمان رعد در آن زمان به شکل کنونی نبود و تنها سه یا چهار اتاق داشت و بقیه قسمت‌ها در حال ساخت بودند. من در کلاس مبانی کامپیوتر که آقای مهندس ممتحنی استاد آن بودند، ثبت نام کردم و ارتباطم با رعد را شد. در آن کلاس با بچه‌ها ارتباط خوبی برقرار کردم و در رفع مشکلات درسی به بقیه کمک می‌کردم. تازه دیپلم گرفته بودم که به رعد آمدم. از آنجا که قبلاً با کامپیوتر آشنا بودم به‌تدریج در دانش کامپیوتر مهارت بیشتری پیدا کردم، به طوری که اگر نیاز بود به مسئول سایت هم رعد هم کمک می‌کردم. وقتی آقای مهندس جاهد سرپرست سایت رعد شدند، من به عنوان دستیار در کنار ایشان بودم. سال 76 به عنوان مسئول سایت کامپیوتر رعد شروع به کار کردم، در همان موقع رعد یزد نیز شروع به کار کرد که من چند کامپیوتر با خودم بردم و آنجا را راه‌اندازی کردم. کم‌کم مسئولین رعد بیشتر به من اعتماد کردند و کارم بیشتر شد به طوری که مسئول شورای آموزش رعد نیز شدم. کامپیوترهایی که در آن زمان در رعد وجود داشت قدیمی بود، من و مهندس جاهد چندین شبانه‌روز کار کردیم تا توانستیم سیستم کامپیوتری را به شبکه کامپیوتری تبدیل کنیم. در این کار آقایان مهندس محمود توسلی و احسان توسلی و امید علایی خیلی به ما کمک کردند. بالاخره سایت رعد راه افتاد و من هم به عنوان سوپروایزر سایت شروع به کار کردم. در آن زمان یعنی در سال‌های 75-74، مربیانی در رعد حضور داشتند که از جان و دل کار می‌کردند. نمونه آن مهندس غیاثی بودند که برای رعد یک اسطوره هستند و کلاس‌های اتوکد را به‌طور رایگان و با شور و شوق خاصی یاد می‌دادند. در همان زمان بچه‌های زیادی مشغول به کار شدند و هنوز هم مشغول به کار هستند. آقایان مهندس قاسمی، مهندس کلابی و مهندس اکبری و دوستان دیگر هم از همین نمونه‌ها هستند. این افراد چنان با جان و دل تدریس می‌کردند که دانش آموختگان ایشان اکثراً جذب بازار کار شدند و ان‌شاءالله هر کجا که هستند موفق و پیروز باشند. در آن موقع سه کلاس در حوزه کامپیوتر در رعد وجود داشت: مبانی کامپیوتر، اتوکد و زرنگار 3DS. در آن کلاس‌ها هرچه بلد بودیم به بچه‌ها یاد می‌دادیم. اینترنت تازه آمده بود و کسی اینترنت نداشت، کلاسی تشکیل آن دوره، دوره شکوفایی رعد بود که نتیجه آن را دیدیم. چون بچه‌ها اکثراً سرکار می‌رفتند و کسانی که آنها را به کار گرفته بودند باز هم از رعد نیرو می‌خواستند.

* آیا به تحصیلتان هم ادامه دادید؟
من بلافاصله بعد از دیپلم به رعد آمدم و مشغول به کارشده بودم. البته من دوره حسابداری و زرنگار را هم در رعد گذراندم. مشوق من برای ادامه تحصیل خانم ذکایی مدیر داخلی رعد بودند و مرتب از من می‌پرسیدند: پس تو کی می‌خواهی به دانشگاه بروی؟ حقیقتاً سال اول که کنکور سراسری را به طرز عجیبی از دست دادم و نتوانستم در آزمون شرکت کنم ولی در ادامه هر سال دانشگاه آزاد قبول می‌شدم مثلاً رشته مهندسی نساجی ولی به دلیل مخالفت خانواده با ادامه تحصیل من در این رشته، انصراف داده و دوباره کنکور دادم این بار رشته کامپیوتر یزد قبول شدم ولی به دلیل علاقه وافر من به رعد از تهران خارج نشدم. بالاخره در رشته معماری در مقطع فوق‌دیپلم قبول شدم. فوق‌دیپلم گرفتم و پس از آن هم مهندسی عمران خواندم. در کنار فعالیتم در رعد نرم‌افزارهای تخصصی را نیز که مطابق با رشته تحصیلی‌ام بود در آموزشگاه‌های معتبر گذراندم. از سال 76 بود که رسماً در رعد شروع به کار کردم. تا سال 80، هم به عنوان مسئول سایت و هم مدرس و مسئول شورای آموزش در رعد کار کردم.

* هم‌زمان با تحصیل در دانشگاه باز هم در رعد کار می‌کردید؟
تا مدتی بودم ولی بعد چون در رشته معماری و بعد مهندسی عمران مشغول به کار شده بودم و حوزه کاری‌ام عوض شده بود، وقفه‌ای در کار با رعد برایم پیش آمد. البته دورادور از رعد خبر داشتم. بعد از من آقای ممتحنی مسئول سایت شدند. من هم که کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده بودم در شرکت‌های بزرگی همچون ایران‌خودرو سازه، عمران اطلس ایرانیان، گروه مهندسین لوتوس و یک شرکت آلمانی که نمایندگی محصولات صنعتی در ایران را داشتند مشغول به فعالیت بودم.

* چه شد که به رعد برگشتید؟
من بعد از مدتی که در حوزه کاری‌ام که ساختمان بود مشغول بودم، تصمیم گرفتم کمی به خودم استراحت دهم. در همان زمان طی ملاقاتی که با آقای محمود توسلی در رعد داشتم به من پیشنهاد دادند که به رعد برگردم و دوباره تدریس را شروع کنم. من هم با توجه به علاقه‌ای که همیشه به رعد داشتم، قبول کردم و از سال 96 دوباره همکاری‌ام را با این مرکز شروع کردم.

* تدریس چه دروسی در رعد بر عهده شماست؟
در حال حاضر کلاس ICDLیک و دو، کلاس تایپ کامپیوتری، اتوکد و کلاس کامپیوتر کاربردی را هم تدریس می‌کنم که البته شیوه تدریس من کمی متفاوت است و تمام تلاش من این است که کارآموزان حتی بعد از کلاس ICDL1 نیز بتوانند جذب بازار کار شوند. تمام سعی خود را به کار می‌برم که کارآموزان این کلاس‌ها یک سرو گردن از بقیه بالاتر باشند. تلاش می‌کنم بچه‌ها در این کلاس‌ها خودشان استاد شوند و آن‌قدر تلاش کنند که بتوانند کارهای بزرگ‌تر را انجام بدهند. گاهی در کلاس فقط تیتر درسی را می‌نویسم و از بچه‌ها می‌خواهم که آنها بگویند این قسمت چه کاری انجام می‌دهد؟ و ذهن کارآموزان را درگیر موضوعات می‌کنم تا بیشتر و بیشتر به کامپیوتر نزدیک و به مشکلات آن غلبه کنند. تلاشم این است که بچه‌ها آن‌قدر با کامپیوتر نزدیک شوند که کار با آن مثل آب خوردن باشد. من آنها را به تحقیق و پژوهش تشویق می‌کنم، از آنها می‌خواهم به بازار کامپیوتر بروند و ببینند برای جمع‌آوری قطعات یک کامپیوتر چه چیزهایی لازم است. میگویم اگر شرایطتان جوری نیست که بتوانید بروید، زنگ بزنید و اطلاعات کسب کنید. میگویم آن‌قدر در این زمینه باید مسلط شوید که مورد مشورت کسانی قرار بگیرند که می‌خواهند کامپیوتر یا تجهیزات مرتبط را تهیه کنند.

* استقبال بچه‌ها از کلاس‌های شما چگونه است؟
استقبال آنها خوب است. ولی هنوز کار با کامپیوتر برای خیلی از آنها راحت نیست. من از بچه‌هایی که در کلاس اتوکد شرکت می‌کنند نسبت به بقیه راضی‌تر هستم. چون وقتی من نیستم هم خودشان در مورد کارشان فکر و بحث می‌کنند و این یعنی علاقه‌مند به تسلط در آن هستند. خیلی علاقه دارم که این گروه را به سمت طراحی داخلی ساختمان راهنمایی کنم. طراحی داخلی ساختمان حرفه‌ای پرکار و پول‌ساز است. بچه‌ها با دو نرم‌افزار اتوکد و تری دی و مقداری مهارت طراحی می‌توانند این کار را به‌راحتی انجام دهند.

* به غیر از شما چه کسانی در رشته کامپیوتر در موسسه رعد تدریس می‌کنند؟
خانم اکبرپور و آقای وحیدی هم از اساتید دیگر مجموعه هستند که طراحی وب و طراحی با رایانه را درس می‌دهند. تلاش همه ما این است که بچه‌ها همه فن حریف باشند. به بچه‌ها میگویم حالا که امکانات رعد در اختیار شماست سعی کنید همه دوره‌های کامپیوتری را بگذرانید. فردی که دوره‌های کامپیوتری را به صورت خاص بلد باشد، به تایپ کردن مسلط باشد و نحوه جوابگویی به تلفن را بداند و کمی هم زبان بلد باشد هیچ‌وقت بیکار نمی‌ماند. همه دنبال چنین نیروهایی می‌گردند.

* پس به نظر شما کارآموزان رعد پس از گذراندن این آموزش‌ها توانایی کار در بازار کار را دارند؟
بله. صد درصد این توانایی را دارند. من حداقل در مورد بچه‌های کلاس خودم می‌توانم این ادعا را داشته باشم و حتی مسئولین محترم رعد بارها از کلاس و خروجی‌های کارآموزان کلاس بارها بازدید داشته‌اند. بچه‌هایی در کلاس داشتم که هنوز درسشان تمام نشده، سر کار رفتند.

* به نظر شما بحث اشتغال حمایت شده که در رعد دنبال می‌شود، چه کمکی به اشتغال کار آموزان خواهد کرد؟
اشتعال حمایت شده که به همت خانم پناهی مدیرعامل رعد در ایران مطرح شده و در رعد بنیان گذاشته شده، این امیدواری را به وجود آورده که افراد بیشتری به اشتغال برسند. چون ما واقعاً کارآموزان مستعد و با دانشی داریم که می‌توانند به خوبی از پس مشاغل مرتبط بربیایند و اشتغال حمایت شده به بچه‌ها کمک می‌کند که یک بار دیگر، خودشان و توانمندی‌های خود را بشناسند و جذب بازار کار شوند. مشکلی که در جامعه ما و نه فقط در توانیابان وجود دارد این است که هیچ کس توانمندی خود را نمی‌شناسد و قدمی هم برای شناسایی و یا ارتقای توانمندیش برنمی‌دارد. فقط انتظار دارند جذب بازار کار شود. الان رویکرد اشتغال حمایت شده، کمک می‌کند تا تفکرات و آرزوها به روی کاغذ بیایید و از ذهن خارج شود. وقتی روی کاغذ بیاید تازه فرد متوجه می‌شود که چه کاری باید انجام دهد تا به آرزوهایش برسد. چیزی که من همیشه به بچه‌ها میگویم این است که توانایی‌هایتان را ابراز کنید، جرأت داشته باشید و درباره آنچه بلدید صحبت کنید تا مثلاً اگر در خانه‌ای کامپیوتری خراب شد از شما بخواهند که آن را تعمیر کنید یا حداقل مشکل را تشخیص دهید. اگر این دیدگاه وجود داشته باشد، بچه‌ها خودشان کار را پیدا می‌کنند. البته ما با کمک فرآیندهای اشتغال حمایت شده به آنها کمک می‌کنیم که سریع‌تر مشغول به کار شوند.

* آیا شما به عنوان همیار شغلی، در رویکرد اشتغال حمایت شده هم در رعد فعالیت می‌کنید؟
بله، من در کلاس‌های مربوط به اشتغال حمایت شده سرکار خانم پناهی و همچنین دوره‌های دیگر نیز شرکت کرده‌ام و همیار شغلی چند نفر از کارآموزان هستم. امیدوارم در آینده بتوانم در این حوزه بیشتر مثمرثمرباشم.

* اگر صحبتی با بچه‌ها دارید بفرمایید؟
من یک توصیه برای بچه‌ها دارم و آن اینکه در حال حاضر سطح کاری کسانی که در شرکت‌های مختلف مشغول کار هستند، اصلاً بالا نیست و اگر بچه‌ها کمی روی توانمندی و اعتماد به نفس خود کار کنند، بلاشک می‌توانند حضور جدی در بازار کار داشته باشند. من خودم زمانی که کارفرما بودم و برای شرکت‌های مختلف جذب نیرو کرده‌ام می‌توانم بگویم که اصلاً نیروهایی که کارفرما نیاز دارد یا وجود ندارد یا بسیار کم هستند که نیازهای کارفرما را برآورده سازند و آنها از سر ناچاری بعضی نیروها را می‌گیرند. پس در صورتی که بچه‌ها در کلاس‌های مفید و کاربردی که رعد به رایگان در اختیارشان قرار داده استفاده کنند، تمرین کنند و اعتماد به نفس داشته باشند، بازار کار مناسبی برای آنها وجود خواهد داشت.
من در اینجا لازم میدانم از بنیانگذاران رعد در سال‌های شروع جنگ تشکر کنم که میراث تفکرات آنان است که به اینجا رسیده و امید است که در سال‌های آتی نیز در رعد شاهد پیشرفت‌های بیشتر و بهتری باشیم که سخت‌افزار آن و حامیان آنها وجود دارند و در نتیجه می‌توانیم بیش از پیش به آینده این مجتمع آموزشی و نیکوکاری امید ببندیم.

 
متن زندگی نامه او از ناحیه پای راست دچار آسیب است. از سال 74 در نمایشگاه بین‌المللی با رعد آشنا شده و شروع به همکاری با رعد کرده است. در سال 76 به عنوان مسئول سایت کامپیوتر رعد معرفی شد و کارش را شروع کرد.
درباره کارهایش در مجتمع رعد مصاحبه‌ای با مجله توان‌یاب شماره 68 داشته و به تفصیل فعالیت‌هایش را در رعد توضیح می‌دهد. اما اطلاعات از زندگی شخصی‌اش ارائه نکرده است.  
تاریخ ثبت در بانک 29 مرداد 1397  
فایل پیوست
تصویر