کد bk-23781  
نوع کاغذی  
عنوان راهنمای توانش: گزارش‌ها، گفت‌وگو، مقالات و اخبار (صفحه توانش روزنامه ایران، 30 اردیبهشت 1395 تا 6 آبان 1397)  
نویسنده اباذر اباذر نصراصفهانی  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 2  
تعداد صفحه 687  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات معلولان — ایران — وضع اجتماعی — مقاله‌ها و خطابه‌ها  
نمایه جلد اول: گزارش‌ها (صفحه توانش روزنامه ایران، 30 اردیبهشت 1395 تا 6 آبان 1397) ؛ ISBN Vol 1: 978-622-6216-22-7 ، جلد دوم: گفت‌وگو، مقالات و اخبار (صفحه توانش روزنامه ایران، 30 اردیبهشت 1395 تا 6 آبان 1397) ؛ ISBN Vol 2: 978-622-6216-24-1  
شابک 978-622-6216-23-4  
چکیده معرفی مختصر کتاب (ج 1)
کتاب حاضر در خصوص صفحه توانش روزنامه ایران، 30 اردیبهشت 1395 تا 6 آبان 1397 اختصاص دارد که به گزارش‌هایی در مورد معلولان پرداخته است. مولف در این اثر نخست اطلاعاتی را در مورد معلولان ارائه داده و تأمین مسکن آن‌ها را آرامش روحی و روانی آن‌ها مطرح می‌سازد. در ادامه نگارنده با توجه به صفحه توانش روزنامه ایران متون منتشرشده درباره معلولان و معلولیت را ذکر کرده و پای درد دل با آن‌ها می‌نشیند. در پایان نوشتار پیش رو با برشمردن چند متن از معلولان و نابینایان به مشکلات روشن دان و چشم‌های بسته مسئولان پرداخته و عنوان می‌کند که نابینایان دلداری نمی‌خواهند، حمایت می‌طلبند. ما را هم ببینید، درخواست شهروندان معلول از مطبوعات و فعالان رسانه‌ای به‌عنوان بارزترین موضوع در این مجموعه به شمار می‌رود.


معرفی مختصر کتاب (ج 2)
کتاب حاضر در خصوص صفحه توانش روزنامه ایران از تاریخ 30 اردیبهشت 1395 تا 6 آبان 1397 اختصاص دارد که به گفتگو و مقالات و اخبار در این مورد پرداخته و به‌صورت این مجموعه تهیه و تدوین‌شده است. مولف در این اثر ابتدا گفتگویی با عماد ملازاده در روزنامه ایران در مورد اوتیسم انجام داده که ادغام می‌کند این مورد نه بیماری است و نه معلولیت. سپس نگارنده به مقالات مندرج در این تاریخ روزنامه ایران اشاره‌کرده و اولین مقاله در مورد «استفاده انتخاباتی از افراد دارای معلولیت ممنون» اختصاص می‌دهد. در پایان مجموعه پیش رو به اخباری که در فاصله تاریخی 95 تا 97 در روزنامه ایران درج‌شده عنوان کرده و یکی از اخبار در مورد آرامش معلولان را در سایه مسکن عنوان نموده است. مقاله «من گدا نیستم» از سمیه افشین فر در نوشتار فوق از جستارهای ممتاز و برجسته محسوب می‌شود.
--------------
مقدمه
روزنامه ایران (وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران) از اردیبهشت ماه سال 1395 اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای با عنوان توانش برای پوشش اخبار و مسائل مرتبط به معلولان کرد. نخستین شماره این صفحه که در روزهای پنج شنبه هر هفته منتشر می‌شد، در روز 30 اردیبهشت ماه 1395 بود. این صفحه تا 28 تیر ماه سال جاری (1397) به صورت مداوم، هر هفته پنج شنبه‌ها منتشر می‌شد. پس از انتشار پنجشنبه 28 تیر، پنج هفته این صفحه متوقف شد و منتشر نشد. مجدداً از تاریخ چهارم شهریور ماه 1397 (هر هفته روزهای یکشنبه) این صفحه منتشر شده است. در زمان تهیه این گزارش، آخرین شماره منتشر شده (6 آبان ماه 1397)، در این مجموعه آورده شد. صفحه توانش از ابتدا تاکنون، دارای 115 شماره است.
دفتر فرهنگ معلولین از مدتی پیش، اقدام به جمع‌آوری این صفحات و سپس طبقه‌بندی اطلاعات مندرج در آنها و سپس بررسی و تجزیه و تحلیل متون کرد. البته بخش مأخذشناسی و متون طبقه بندی زودتر آماده شد و در دفتر حاضر آمده است. اما بررسی تفضیلی درباره موضوعات و مباحث معلولیتی بعداً در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان مباحث مرتبط به معلولین قرار داده خواهد شد. گفتنی است پیشتر نیز گزارشی جامع و در قالب کتابشناسی در ارتباط با صفحه «با معلولین» روزنامه اطلاعات نیز توسط دفتر فرهنگ معلولین تهیه شده است. همچنین درصدد هستیم اطلاعات همه نشریات دیگر که آثاری درباره معلولین و معلولیت دارند، جمع‌آوری و فهرست‌سازی و مجموعه‌سازی خواهد شد.
به منظور آسان سازی دسترسی به اطلاعات نشریات چند اقدام در کنار هم در حال اجرا است:
1ـ اطلاعات مقالات و گزارش‌ها استخراج و تدوین و پس از تنظیم الفبایی عرضه می‌گردد. نشریات قدمی و جدید که درباره موضوعات ویژه معلولیت یا شخصیت‌های دارای معلولیت مقاله یا گزارش دارند، به این روش مأخذشناسی خواهند شد.
پیش بینی می‌شود، مأخذشناسی صفحه توانش، فهرست صفحه با معلولین و فهرست‌های دیگر نشریات که شامل اطلاعات مأخذشناسی از ابتدا تاکنون است، حدود 10 جلد بشود.
2ـ متن مقالات، گفت‌وگوها، اخبار و گزارش‌های هر نشریه جداگانه مجموعه‌سازی و زیر عنوان مجموعه مقالات و گزارش‌های صفحه با معلولان و غیره آماده انتشار خواهد شد. اینها هم حدود بیست جلد خواهد شد.
این دو سری از اطلاع‌رسانی در واقع گویای پیشینه فرهنگی و اجتماعی مباحث مرتبط به معلولیت در ایران است و تأثیر فوق‌العاده در فرآیندهای بعدی خواهد شد.
3ـ اقدام سوم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و متونی است که در دو مجموعه سابق آمده است. به روش کتاب‌سنجی، شیوه تاریخی، بررسی موردی و دیگر روش‌ها تمامی اطلاعات و متون جمع‌اوری شده بررسی خواهد شد.
در پایان لازم است از مدیریت دفتر فرهنگ معلولین تشکر ویژه داشته باشم، به ویژه از حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت اللّه العظمی سید علی سیستانی مدظله لازم است تشکر نماییم که زمینه انجام اینگونه امور پژوهشی را فراهم آوردند.
اباذر نصراصفهانی
 
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر