کد bk-23779  
نوع کاغذی  
عنوان جشن‌نامه فرهیخته ناشنوا رضا محمودی  
نویسنده محمد نوری  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 248  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات محمودی، رضا، ‫1337- ، معلمان ناشنوایان — ایران — سرگذشتنامه  
شابک 978-622-6216-26-5  
چکیده مقدمه
آقای رضا محمودی در دی‌ماه 1337 متولد شد. اما بعداً تشخیص داده شد که ناشنوای مادرزاد است. دقیقاً امسال شصت بهار از زندگی‌‌اش گذشته است و به مناسبت شصت سالگی او جشن نامه حاضر تقدیم می‌گردد.
ناشنوایان به آقای محمودی علاقه دارند، زیرا ایشان با تمام وجود در خدمت جامعه ناشنوایی ایران بوده و خدمات ارزنده‌ای تاکنون ارایه کرده است. کتاب حاضر از یک نظر کارنامه ایشان هم هست. و نشانگر تلاش‌ها و فعالیت‌های او است. او از شاگردان مرحوم باغچه‌بان و ثمینه باغچه‌بان و در آموزشگاه کر و لال‌های باغچه‌بان (آموزشگاه ناشنوایان باغچه‌بان کنونی) تحصیل کرده است و تربیت آنها در ایشان موثر بوده؛ صفات اخلاقی مثل خودکار و خودجوش بودن، مدام به فکر جامعه هدف بودن و بدون چشم‌داشت مادی تلاش کردن؛ تمام عمر پاک زیستن و به جای زراندوزی و تشکیل زندگی تجملاتی و پر زرق و برق، دائم درصدد تربیت افراد و افزودن بر جامعه باسوادان و فرهیختگان از باغچه‌بان به محمودی منتقل شده است.
یکی از صفات زیبا و محاسن اخلاقی او این است که در سخت‌ترین شرایط لبخند ملیح بر لب دارد و تاکنون او را عصبانی، عبوس، آشفته و پریشان ندیده‌ایم. همواره با حوصله و بردباری، درایت و شکیبایی و متفکرانه به حل مشکلات می‌پردازد.
اما کتاب حاضر که تألیف آن، حدود دو سال طول کشید و شاید دست تقدیر این‌گونه بوده که برای شصتمین سالگرد آقای محمودی منتشر گردد، گویای بخشی از فعالیت‌های ایشان است، زیرا گزارش همه فعالیت‌ها و تمام فضائل و محاسن ایشان به اصطلاح مثنوی هفتاد مَن کاغذ می‌خواهد و کتاب بسیار قطور و حجیم خواهد شد. از این‌رو تلاش کردیم مهم‌ترین نکات و مطالب را از دست ندهیم و بیاوریم؛ در فصل‌هایی مثل آلبوم عکس به حداقل اکتفا نماییم. زیرا فقط عکس‌های ایشان چند صد صفحه است ولی از بین آنها چند قطعه مهم‌تر انتخاب شد. از طرف دیگر عدم دسترسی نخبگان جامعه به اسناد و مدارک ایشان سزاوار نیست، از این‌رو درصدد هستیم اسناد و مدارکی که در این کتاب نیامده، در سایت دفتر فرهنگ معلولین و نیز CD و کتاب منتشر و در اختیار عموم قرار گیرد.
همزمان با این کتاب دو اثر دیگر از آقای محمودی در حال آماده شدن است: یکی سفرنامه ایشان است که درباره شش سفر خارجی ایشان، یک جلد کتاب آماده شده و در حال ویرایش و نهایی شدن است. یک جلد هم آلبوم عکس ایشان است. تصاویر تاریخی و مهمی دارد که در یک جلد جمع‌آوری شده و مشغول نهایی کردن آن هستیم. بنابراین میراث فرهنگی و علمی آقای محمودی در سه جلد با عنوان میراث ماندگار عرضه خواهد شد.
همگان می‌دانند رضا محمودی یک بخش از تاریخ ناشنوایی ایران است؛ او صفحه گویای تحولات این جامعه و خود تاریخ رخدادها است. تلاش شده این جنبه از زندگانی ایشان به خوبی و مبرهن و شفاف باشد. البته اگر کم و کاستی دارد، حتماً ما را از راهنمایی‌ها و نقدهای خود بی‌نصیب نفرمایید؛ به علاوه اگر سند و مدرکی در اختیار دارید که نیاورده‌ایم، مرحمت کنید و سهمی در تکمیل این مجموعه داشته باشید.
طی مدتی که به تألیف این کتاب اشتغال داشتیم، خود استاد محمودی صادقانه کمک کرد و لازم است از ایشان تشکر نماییم و در واقع خود ایشان را مولف این کتاب بدانیم. نیز از خانم مرجانه جلالت همسر مکرم ایشان هم باید تشکر کنیم که صبورانه و با شکیبایی مساعدت نمودند و در مراحل مختلف به ویژه در ویرایش تلاش مقبولی داشت. این کتاب را مجدداً اخیراً مطالعه و نکات سودمندی تذکر داد. خانم جلالت به دلیل اطلاعات خوبی که دارند توانستند راهنمایی‌های مناسبی داشته باشد.
رضا محمودی از افرادی نیست که بیرون گود بنشیند و طلبکارانه مدعی باشد، بلکه در هر رخدادی همراه با جمع کوشا بوده؛ با سختی‌ها، کمبودها و مشکلات موجود همپای جمع بوده است. او را انسانی بی‌ریا، بی‌ادعا اما شخصیتی پر مایه و پر بار، فکور و دلدار، عاشق، هنرمند و خلاق یافتم. از چند سال قبل، در رفتارش دقت داشتم و بالاخره تصمیم گرفتم، او را آن‌گونه که هست به جامعه معرفی کنم. مهم‌ترین انگیزه‌ام در معرفی او، نیاز جامعه ناشنوایان به چنین انسان‌هایی است. خلأها و کمبودها در جامعه ناشنوایی بسیار است اما فقدان شخصیت‌های پر کار و کم ادعا؛ دلسوز و خلاق، اجتماعی و جذاب؛ با تدبیر و راهنما بیشتر احساس می‌شود. به دلیل همین مشکلات، متأسفانه جامعه ناشنوایی، چند پاره و متشتت شده و نیاز به رهبر و مدیری که همگان را زیر چتر خود تجمیع کند، ضرورتی مبرم است.
آقای محمودی در چند زمینه فعالیت گسترده داشته و سرفصل اهم کارهایش عبارت‌اند از:
ـ همکاری با سازمان رفاه و بعداً با بهزیستی به عنوان کارشناس امور ناشنوایان
ـ آموزش و تدریس زبان اشاره
ـ همکاری با سازمان صدا و سیما و فعالیت در اخبار ناشنوایان
ـ پژوهش و توسعه زبان اشاره
ـ همکاری با نهادهای مردمی در زمینه فرهنگ و جامعه ناشنوایان
ایشان حدود چهل سال فعالیت مداوم و پیگیر داشته و تأثیرش در پیشرفت جامعه و فرهنگ ناشنوایی بر کسی پوشیده نمی‌باشد. اما متأسفانه اولاً اسناد و مدارک درباره فعالیت‌هایش اندک و در مواردی فاقد مدارک است؛ دوم اینکه هنوز شخصیت ایشان تاریخی نشده و دست مایه موضوعات مختلف پژوهشگران نگردیده است. امیدواریم این کتاب فتح بابی باشد و در سال‌های آتی با اسناد و مدارک جدید و نیز تحلیل‌های منتشره درباره ایشان مواجه شویم.
در پایان لازم است از حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی مدظله تشکر نماییم که با توصیه‌ها و توجهات خویش، همواره راهنما بوده‌اند.
محمد نوری
زمستان 1397  
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر