کد bk-23778  
نوع کاغذی  
عنوان کارنمای پنج ساله: خدمات دفتر فرهنگ معلولین مهر ماه 1390 – مهر ماه 1395  
نویسنده علی نوری  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 256  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات دفتر فرهنگ معلولین – فعالیت‌های پژوهشی  
شابک 978-622-6216-17-3  
چکیده مقدمه
جامعه معلولان ایران نسبت به همه قشرها و گروه‌های ایرانی دارای معضلات و مشکلاتش بیشتر است. در فراوانی مشکلات اقتصادی مثل نداشتن کار و شغل و درآمد تا مشکلات حقوقی و اجتماعی کسی شک ندارد و همه مدیران به این واقعی تها اذعان نموده اند. اما چه را هکاری برای حلّ و رفع این مشکلات مطرح است؟ چه راه کاری می‌توان پیشنهاد داد، به طوری که به تدریج مشکلات مرتفع شود و پس از چند سال رفاه و آسایش اینان تأمین گردد؟
کارشناسان حوزه معلولان معتقدند اساسی ترین را هکار برای حلّ مشکلات معلولان، فرهنگ سازی است. اما فرهنگ سازی به امکانات، نیرو و طرح نیاز دارد. دفتر فرهنگ معلولین نهادی است که به همین منظور ایجاد شده است. این دفتر از بدو تأسیس با قبول این را هکار، تمام مساعی خود را به کار بَست تا وظیفه خود را ایفاء نماید. البته از ابتدا مصائب و دشوار یهای این راه معلوم بود؛ با این وجود، راه و شیوه های سهل و آسان که بعضاً شهرت و آثار مادی هم به همراه داشت مورد توجه این دفتر نبوده و با عزم جدی اقدامات فرهنگ سازی را پی گرفت. اکنون پس از پنج سال، کارنامه خود را به داوری و نقد همه اصحاب فرهنگ و دلسوزان فرهنگ معلولین می‌گذارد تا اگر خطایی بر ما پوشیده بوده تذکر دهند؛ حتماً چنین راهنمایی‌ها و نقدهایی را به دیده منت پذیرا هستیم و از طراحان آن بسیار سپاسگزاریم. البته این دفتر وابسته به موسسه بزرگی به نام موسسه آل البیت علیهم السلام است و ریاست این موسسه یعنی حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جواد شهرستانی بر این دفتر همواره لطف داشته است. اما شیوه ایشان واگذاری امور به خود افراد است. بنابراین نقصان و ضع فها را باید از مدیریت دفتر دانست و محاسن و نیک یها منتسب به ریاست محترم است.
این کارنامه ی موسوم به کارنمای پنج ساله، شامل چهار بخش و حدود 25 فصل است. بخش اول به تاریخ تأسیس، علل انتخاب خط‌مشی فرهنگی و ضرورت اهتمام همگانی به فرهنگ معلولان به عنوان ریشه حلّ و رفع بسیاری از مشکلات این جامعه می‌پردازد.
در واقع این بخش، تحلیل پشتوانه‌های نظری دفتر، و پاسخ به چرایی انتخاب خط‌مشی و اهداف ویژه است. مطالب این بخش، به کاربران علت تولید محصولات و فعالیت های دفتر را توضیح می‌دهد. در بخش دوم محصولات دفتر در چند فصل معرفی خواهند شد. بخش سوم درباره فعالیت‌ها و ویژگی‌های تلاش‌های دفتر است؛ و بالاخره در بخش آخر به طرح های آینده، برنامه ریزی و توسعه کارهای آینده می‌پردازد؛ نیز عناوین پروژه های زیر چاپ و یا در دست اقدام در همین بخش معرفی می‌شود.
از ابتدای تأسیس این دفتر حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای سید جواد شهرستانی تمام قد، به یاری معلولان عزیز پرداخته و با تشویق و راهنمایی‌ها این مسئولیت بزرگ را به مرحله‌ای رسانده که می‌توان به معرفی آن پرداخت. البته هنوز اندر خم یک کوچه هستیم و تا رسیدن به مرحله ایده آل فاصله زیاد است؛ امیدواریم مثل گذشته با مراحم و تذکرها و راهنمایی‌های ریاست محترم، برنامه پنج ساله دوم را هم با موفقیت به پایان ببریم.
این کارنامه گویای اقدامات، محصولات و فعالیت‌های این تشکیلات در طول پنج سال است. همه اموری که در 27 فصل گزارش خواهد شد، در چارچوب خط مشی معین و مصوب است. یعنی این نهاد موظف به هر کاری نبوده و فقط باید به فرهنگ سازی، آن هم فقط برنامه های زیربنایی می‌پرداخت. هدف اصلی از نشر این کارنامه کسب نظریات و آراء نخبگان و کارشناسان اعم از معلول و غیرمعلول درباره کارهای انجام شده است. مهم این است که جامعه معلولان ایران فاقد قوانین جامع و سیاست‌های کلان و خط‌مشی کارشناسی شده و مدون و نیز سامانه‌‌های اطلاعات و آمار و ارقام و مهمتر فاقد کتاب و مقاله‌های مکفی و کتابخانه‌های جامع و کافی است. از اینرو مدیریت دفتر فرهنگ معلولین موظف بوده در هر زمینه ابتدا مقدمات و زیرساخت‌ها را آماده کند؛ آنگاه اصل پروژه را آغاز کند. این دفتر هر پروژه‌ی کوچک یا بزرگ را به مشورت گذاشته و در هر زمینه با احتیاط قدم برداشته است. به ویژه در امور زیربنایی و تولید آثار مرجع فرهنگی که کار بسیار حساس و ظریف است، همگان از جمله خود همکاران معلول فعال بوده‌اند. امید است با جلب آراء کارشناسان، بتوانیم خط‌مشی دقیق‌تر برای پنج سال آینده ترسیم و تدوین کنیم. از اینرو از همه کارشناسان تمنا و خواهش می‌کنیم مساعدت کنند و راهنمایی فرمایند. همچنین از همه کسانی که در پنج سال گذشته یاری کردند و دیگرانی که به نقد و راهنمایی می‌پردازند تشکر می‌کنیم.
از نظر تطابق پروژه‌های اجراء شده با برنامه و طرح نامه مصوب در سال 1390، غیر از یک مورد در همه زمینه‌ها بیش از برنامه و در مواردی سه برابر بیشتر کار شده است. همه این پیشرفت‌ها اولاً ناشی از همراهی‌ها و مساعدتهای ریاست محترم یعنی حجت الاسلام والمسلمین آقای شهرستانی و در کنار ایشان حاج علاءالدین نجف است. پس از آن خود نابینایان، ناشنوایان و آسیب‌مندان حرکتی این دفتر را از خودشان دانسته و فعالانه در پیشبرد آن کوشیده‌اند. همچنین اقشار نخبه جامعه مثل روحانیت و مراجع معظم و دفاتر حضرات، استادان و معلمان، هنرمندان و روزنامه نگاران همگی کوشیده‌اند. ما هم به عنوان خادم آنان در خدمت همگان بوده‌ایم همین جا از همه آنان تشکر می شود. امید است در سال‌های آینده ما باشیم یا نباشیم، مثل گذشته این همدلی‌ها و همکاری‌ها ادامه یابد و با اجرای دو برنامه پنج ساله دیگر امور فرهنگی معلولین به جاهای مطلوب برسد.
محمد نوری
مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین
مهرماه 1395  
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر