کد bk-23776  
نوع کاغذی  
عنوان کتاب و معلولیت: غرفه انتشارات توانمندان در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران  
نویسنده علی نوری  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 137  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات کتاب ، معلولان ، نمایشگاه‌ها — ایران — تهران — گزارش‌ها  
چکیده طلیعه
فرهنگ و عناصر فرهنگی مثل کتاب یک ضرورت برای جامعه معلولان کشور است. زیرا از طریق آگاهی و تفکر به عموم اقشار جامعه بستر لازم فراهم آمده و زمینه‌های پیشرفت مهیا می‌گردد.
در شرایطی مردم در پروژه‌های مرتبط به معلولین ورود پیدا کرده و مسئولیت‌پذیر می‌شوند که نسبت به ضرورت‌ها اطلاع پیدا کنند. نیکوکاران اگر مطلع نشوند، هرگز اقدامی نخواهند داشت؛ همچنین خود معلولان و خانواده‌های آنها در صورتی که نسبت به وظایف خود دانا و آگاه شوند، به سراغ آنها رفته و متعهد به انجام اعمال می‌گردد.
وقتی اقشار مردم بدانند که رسول اکرم حضرت محمد صلی اللّه علیه و آله و سلم نسبت به معلولان فعالیت داشته و در جهت سواددار شدن، اشتغال و رفاه آنان می‌کوشیده؛ در صورتی که بدانند قرآن کریم از مردم خواسته نسبت به معلولان بی‌تفاوت نباشند و وظایف انسانی خود را به انجام رسانند؛ در صورتی که بدانند بزرگان اسلام اقدامات لازم برای زندگی بهتر آنان انجام می‌داده‌اند، خود به خود احساس وظیفه کرده و خود را متعهد و موظف خواهند دانست. از این رو اطلاع، آگاهی، فرهنگ و کتاب نقش زیربنایی و اساسی در اصلاح امور جامعه هدف دارد. به همین دلیل دولت‌ها در جوامع پیشرفته، اطلاعات لازم را به مردم می‌دهند و بقیه امور را به خود مردم می‌سپارند. اینگونه نیست که دولت در همه امور ورود داشته و دخالت کند.
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دورهمی مهمی است که می‌تواند نقش سازنده در جامعه هدف داشته باشد؛ می‌تواند آگاهی‌های آحاد جامعه و خانواده‌های آنان را ارتقاء دهد؛ می‌تواند عموم مردم را با پدیده معلولیت و ابعاد آن آشنا سازد؛ می‌تواند تجارب و دستاوردهای دیگر کشورها را به داخل منتقل نموده و ارتباط معلولین داخل را با خارج سامان‌دهی نماید به طوری که آنان از ظرفیت‌ها و امکانات خارجی بهره‌مند گردند.
به منظور استفاده از ظرفیت‌های نمایشگاه «انتشارات توانمندان» وابسته به دفتر فرهنگ معلولین با پنجاه عنوان کتاب در نمایشگاه سال 98 شرکت نمود. گزارش این حضور و رخدادهایی که در ایام نمایشگاه در این غرفه به وقوع پیوست در این کتاب عرضه می‌گردد.
بنابراین کتاب حاضر در سه فصل غرفه انتشارات توانمندان، نمایشگاه کتاب سی و دوم، تهران و کتاب‌های مورد نیاز معلولان و خانواده‌ها و مربیان آنها درصدد است هم از رخدادها گزارش دهد و هم آسیب‌ها و موانع پیشرفت را بشناساند و هم برای حلّ مشکلات راه کار عرضه کند.
امید است با ارائه مطالب این کتاب توانسته باشیم، تجارب و دستاوردهای به دست آمده را به دیگران انتقال دهیم و دیگران در سال‌های آتی از صفر شروع نکنند بلکه با مبنا قرار دادن این یافته‌ها، به ادامه راه بیندیشند.
علی نوری
خرداد ماه 1398  
تاریخ ثبت در بانک 12 تیر 1398  
فایل پیوست
تصویر