کد bk-22912  
نوع کاغذی  
عنوان سی گام خودسازی: بر پایه دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان  
عنوان دوم Thirty steps to Self-Improvement: Based on the daily prayers of the holy month  
نویسنده محمود صلواتی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
تعداد صفحه 97  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات دعاهای ماه رمضان ، خودسازی – جنبه‌های مذهبی – اسلام ، خودسازی – جنبه‌های قرآنی ، روزه (اسلام) – فلسفه  
شابک 978-600-99808-8-8  
چکیده معرفی مختصر کتاب
کتاب پیش رو پژوهشی در زمینه خودسازی و تهذیب نفس در ماه مبارک رمضان است. نگارنده با توجه به ضرورت خودسازی و تهذیب نفس در ماه مبارک رمضان و الهام گیری از ادعیه روزانه این ماه مبارک، تلاش کرده است مضامین و دستوراتی را برای خودسازی استخراج و ارائه کند. نویسنده در این راستا علاوه بر ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان از برخی آیات، روایات و رهنمودهای علما نیز بهره جسته است. کتاب شامل 30 گام در زمینه خودسازی است و در آن به عناوینی مانند بیداری خداجویی، مراقبه، معصیت گریزی، شرح صدر، امیدواری، توکّل، انتخاب دوست خوب، تقوا، توبه و استغفار اشاره شده است.
انتشارات توانمندان
ناشر تخصصی معلولیت و معلولان
تلفن: 02532913452 (ساعت 8 الی 17) ؛ تلگرام: 09398373435
آدرس: قم، بلوار محمد امین، خیابان گلستان، کوچه11، پلاک4، دفتر فرهنگ معلولین
ایمیل: info@handicapcenter.com

سخن ناشر
دعا در اسلام به عنوان وسیله و راهی برای ارتباط و نزدیک شدن به معبود معرفی شده است. هر انسانی با استفاده از این وسیله می‌تواند با پروردگار خویش خلوت کرده و راز و نیاز و گفتگو کند. حتی لازم نیست با خواندن متن ادعیه مأثور و به روش رسمی با خدا گفت‌وگو کند بلکه می‌تواند به زبان خود و خیلی خودمانی با خدا نجوا نماید. اما ادعیه مأثور کلاس درس و نمونه‌هایی است که شیوه درست ارتباط با خداوند را نشان می‌دهند.
در دوره جدید که زندگی ماشینی مدرن بر بشر چیرگی یافته و رسانه‌ها پیوسته به گونه‌ای مادیت و گرایش به مظاهر زندگی مادی را القاء می‌کنند و انسان‌ها در زوایای روح و روان، خویش را پرتاب شده در فضا و بدون تکیه‌گاه می‌یابند؛ در چنین شرایطی دعا بهترین درمان برای آلام انسان است، روح و روان آدمی را تغذیه می‌کند، شادابی و طراوت به زندگی خشک مادی می‌بخشد و بالاخره تکیه‌گاه مطمئن به او نشان می‌دهد.
دعا برای اقشار آسیب‌مند و گرفتار که فریادرسی جز خدا ندارند؛ و مگر باب رحمت و مهر پروردگار همه درها را به روی خود بسته می‌بینند بسیار راهگشا و کارگشا است.
حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی پدیدآورنده این کتاب، از پژوهشگران برجسته حوزه علمیه است که کتاب نهج العباده ایشان در دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه علمیه قم برگزیده شده است.
جناب آقای صلواتی در این کتاب دعاهای ماه مبارک رمضان را با قلم روان و ادبیات زیبا و آسان توضیح داده و گام‌هایی را در جهت بهره‌وری هرچه بیشتر از ماه مبارک رمضان ترسیم نموده تا قشرهای مختلف به ویژه افراد دارای مصائب و مشکلات و حاجتمندان به راحتی از آن بهره‌ور گردند.

پیشگفتار
بی‌تردید بارزترین ویژگی روزه ماه مبارک رمضان، تصفیه‌ی نفس، تقرّب به خدا و تلاش در راه خودسازی است؛ چنان‌چه از پیامبر خدا(ص) روایت است که فرمود: «الصوم نصف الصبر»، «روزه نیمی از صبر است» و خداوند متعال فرمود: «انما یوفّی الصابرون أجرهم بغیر حساب» (زمر:10)؛ و در جای دیگر از «روزه» به «سپر»ی تعبیر شده که در میدان کارزار برای دفع ضربات دشمن، کارساز است. هم‌چنین، از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمود: «الصوم جُنّه من النار»، «روزه سپر آتش است». از امام صادق(ع) نیز روایت شده است که در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی «استعینوا بالصبر والصلاه» فرمود: مراد از «صبر»، «روزه» است. در واقع بالاترین و والاترین روزه‌ها از نظر ثواب و پاداش، روزه‌ی ماه مبارک رمضان است؛ چنان که در روایتی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «هر کس ماه رمضان را از روی ایمان و خویشتن‌داری و مراقبت از گوش و چشم و زبان خود روزه بدارد، خدا روزه‌اش را می‌پذیرد، گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد و پاداش شکیبایان به او می‌بخشد».
اگر در روزه چیزی جز صعود انسان از مرتبه‌ی حیوانی به مقامات والا و تشبّه به فرشتگان نباشد، همین در فضیلت آن کافی است. روزه مبارزه با نفس و بازداشتن خویش از اشباع غریزه‌ها و خواسته‌های نفسانی است و این برخلاف دیگر فرایض، عملی درونی و پنهانی است که کسی جز خدا از آن آگاه نیست. انسان با روزه‌داری و تحمل گرسنگی، به گونه‌ای با شیطان به مبارزه برمی‌خیزد و با پرهیز از خوراک و شهوت‌ها، راه ورود شیطان را می‌بندد؛ از این روست که روزه، سپر آتش قلمداد شده است.
ما در این نوشتار با الهام از دعاهای روزانه‌ی ماه مبارک رمضان، که از مضامین بسیار ژرف و والایی برخوردار است، گام‌هایی را ترسیم کرده‌ایم و با استناد به آیات و روایات و نوشته‌ها و رهنمودهای علمای اخلاق، به ویژه کتاب منازل السایرین، کتاب صد میدان و دیگر آثار عارف وارسته خواجه عبدالله انصاری، مطالبی را بازگفته‌ایم که خوانندگان را برای استفاده‌ی معنوی هر چه بیشتر از ماه مبارک رمضان یاری می‌رساند و هر یک از این سی گام، رونده را گام است و یابنده را مقام . بدین امید که مورد استفاده اهل بصیرت و ره‌جویان معرفت قرار گیرد و ذخیره‌ای برای روزی که مال و فرزندان به کار نمی‌آید باشد.
و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت والیه انیب.
محمود صلواتی
فروردین ماه 1397 ﻫ .ش
 
تاریخ ثبت در بانک 4 دی 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر