کد bk-22429  
نوع کاغذی  
عنوان مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی  
نویسنده پرویز شریفی درآمدی  
نویسنده پریوش نریمانی  
نویسنده سمیرا وکیلی  
ناشر آوای نور  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1390شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 360  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات کودکان عقب‌مانده -- آموزش و پرورش  
شابک 978-600-5413-52-6  
چکیده پرویز شریفی درآمدی (متولد 1339) با همکاری دو نفر دیگر کتابی درباره ابعاد و کلیات آموزش و پرورش کودکان استثنایی نوشته و با مشخصات زیر منتشر کرده‌اند:
مقدمه‌ای بر آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی، پرویز شریفی درآمدی، سمیرا وکیلی (متولد 1358) و پریوش نریمانی (متولد 1336)؛ تهران، آوای نور، 1390، 360ص.
این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول (آموزش ویژه، خانواده و مدرسه) شامل این مباحث است:
تعاریف اصطلاحات؛ تاریخچه آموزش استثنایی؛ خانواده و فرهنگ؛ معلولیت و خانواده؛ رویارویی با واقعیت معلولیت؛ تأثیر معلولیت بر فرد و خانواده.
فصل دوم (دانش‌آموزان با توانی‌های یادگیری) به این مباحث می‌پردازد: ناتوانی در یادگیری؛ عوامل عدم یادگیری؛ عوامل رشد؛ پیشرفت تحصیلی و یادگیری؛ تأثیر آموزش بر فرد و جامعه؛ انواع آموزش‌ها؛ مهارت ‌آموزی.
فصل سوم (دانش‌آموزان با عقب‌ماندگی ذهنی) به این مسائل می‌پردازد: علل و عوامل عقب ماندگی؛ طبقه‌بندی عوامل تأثیرات عقب ماندگی بر فرد و خانواده؛ مداخله اولیه؛ برنامه آموزشی؛ اشتغال و عقب ماندگی؛ حل مسئله و تفکر.
فصل چهارم (دانش‌آموزان با ناتوانی‌های ذهنی شدید) به این مباحث می‌پردازد: تعریف عقب ماندگی شدید، علل و عوامل آن؛ تأثیرات آن؛مقابله با ناتوانی؛ مهارت افزایی؛ قوانین و حقوق
فصل پنجم (دانش‌آموزان با اختلال‌های رفتاری ـ هیجانی) دارای این بررسی‌ها است: طبقه‌بندی اختلالات؛ علل و عوامل؛ شیوع و پراکندگی؛ انواع و تأثیرات؛ پیشگیری و غربالگری.
فصل ششم (کودکان و نوجوانان با طیف اختلال‌های درخودماندگی) به این مباحث می‌پردازد: تعریف اوتیسم سندرم؛ علل و عوامل؛ گستردگی و شیوع؛ مقابله و پیشگیری؛ مداخله زود هنگام.
فصل هفتم (دانش‌آموزان با نارسایی بینایی) دارای این مباحث است: تعریف؛ علل و عوامل؛ آثار و تأثیرات؛ کاریابی و اشتغال؛ مهارت افزایی.
این کتاب فاقد مقدمه علمی است. چند سطر به عنوان مقدمه آمده که گویای نکات و ابهامات نیست. نکته دیگر روی جلد نوشته شده: ترجمه و تألیف پرویز شریفی. اما مشخص نیست کدام متن ترجمه است و کدام متن تألیف است و متن اصلی ترجمه‌ها را نیز معرفی نکرده است. این نواقص از ارزش علمی کتاب کاسته است.  
تاریخ ثبت در بانک 13 آبان 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر