کد bk-18117  
نوع کاغذی  
عنوان وسایل کمکی برای زندگی روزانه افراد دارای معلولیت : ‫ADL‬  
نویسنده منصور برجیان  
نویسنده سوگل برجیان  
ناشر راش  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1396شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 275  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات وسایل و تجهیزات کمکی ، وسایل کمکی، پیشگیری از معلولیت بیشتر ، وسایل کمکی، بهتر زیستن معلولین  
شابک 0964-6295-17-7  
چکیده کتاب حاضر با همکاری و حمایت سازمان بهزیستی کشور منتشر شده است.
منصور برجیان و سوگل برجیان تجارب بسیار خودشان طی چند دهه را جمع‌آوری و به منظور راهنمایی معلولان در این کتاب تدوین کرده‌اند. این کتاب در واقع راهنمای وسایل کمکی برای استفاده معلولان است تا بتوانند خودشان مستقلاً نیازهای روزانه خود را تأمین و اجرا کنند.
این کتاب با مشخصات زیر منتشر شده است:
وسایل کمکی برای زندگی روزانه افراد دارای معلولیت، منصور برجیان و سوگل برجیان، تهران، انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران، 1396، 270ص.

این کتاب در 26 فصل، وسایل کمکی زندگی معلولان را دسته‌بندی و معرفی کرده است. عکس هر وسیله را رنگی آورده و در کنار آن توضیحات مختصر درباره کارآیی آن وسیله نیز آورده است. سرفصل‌ها چنین‌اند: وسایل کمکی برای درهای ورودی؛ وسایل منزل؛ برای راحت نشستن؛ برای آشپزخانه؛ خوردن و آشامیدن؛ سرویس بهداشتی؛ وان و حمام؛ جابجایی صندلی چرخدار؛ جابجایی افراد بر روی صندلی چرخدار؛ تختخواب؛ ایستادن؛ بالابر و رمپ؛ خودروی شخصی؛ تشک مواج؛ کالسکه کودک؛ پوشینه؛ وسایل در اداره؛ میز چند منظوره؛ دستگیره؛ وسایل نابینایان؛ ورزش؛ باغبانی؛ پوشیدن جوراب؛ پوشیدن و در آوردن لباس.
این کتاب هر چند شامل همه یا اکثر وسایل نیست ولی راهنمایی است که بسیاری از وسایل ضروری را به معلولین معرفی می‌کند و آنان را جهت توانمندسازی راهنمایی و مساعدت می‌نماید.

مقدمه دوم
وسایل کمک توانبخشی (ADL)
وسایل و تجهیزاتی که در زندگی روزمره افراد دارای معلولیت و سالمندان تسهیلات مناسب ایجاد کند، در دنیا با نام وسایل کمکی یا (Activities Daily Living) به اختصار (ADL) معرفی شده‌اند.
این وسایل کمکی یا وسایل کمک توانبخشی در حقیقت وسایل و تجهیزات طراحی شده‌ای هستند تا افراد دارای معلولیت بتوانند در امور روزمره زندگی به طور مستقل از آن استفاده کنند. و با توجه به نوع معلولیت و نقصان در توانایی در انجام زندگی روزمره طراحی گردیده تا توسط آن افراد دارای معلولیت و کم‌توان بتوانند با استفاده از آن وسیله نسبت به کار دلخواه خود حتی الامکان بدون کمک دیگران اقدام نماید.
توانبخشی به وسیع‌ترین درک و احساس و روشی که دامنه پهناوری از خدمات طرح‌ریزی شده برای بازتوانی افراد دارای معلولیت را در برمی‌گیرد اطلاق می‌شود و سعی بر آن دارد تا افراد کم‌توان و ناتوان را تا حد امکان به سر حد توانایی و بهره‌گیری از محیط زندگی و اجتماعی متعارف خود برساند.
به طور کلی وسایل کمکی می‌تواند کمبود توان در انجام فعالیت‌های روزانه افراد دارای معلولیت و سالمندان را جبران نماید. متأسفانه در کشور ما کمتر به تسهیلات و وسایل کمکی برای زندگی روزمره این افراد توجه گردیده است. لذا در شرایط فعلی که مسئله رفاه و بیمه سلامت در کشور مطرح و رشد افزایش سالمندان به طور چشمگر رو به فزونی است؛ توجه خاص به این تجهیزات و وسایل کمکی، امری ضروری و لازم الاجرا به نظر می‌رسد. لذا این مجموعه با توجه به اهمیت موضوع تدوین و به چاپ رسیده تا کمکی هر چند کوچک ولی موثر برای مسئولین امر و کارشناسان عزیز در این حوزه باشد.
(شورای علمی و آموزشی انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران)  
تاریخ ثبت در بانک 22 اسفند 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر