کد bk-17378  
نوع الکترونیک  
عنوان رساله عملیه معلولان: فتاوای آیت الله العظمی سید علی سیستانی  
به کوشش مریم قاسمی  
به کوشش اعظم قاسمی  
دیگر زیر نظر محمد نوری  
ناشر دفتر فرهنگ معلولین (قم)  
محل نشر قم  
سال انتشار 1395شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 542  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
چکیده یکی از نیازهای معلولان عزیز، دانستن احکام شرعی و داشتن رساله عملیه یا توضیح المسائل ویژه مسائل خودشان است. با توجه به اینکه افراد دارای معلولیت به دلیل شرایط خاص جسمی نیاز بیشتر به احکام دارند و بارها و مکرر نیازشان را به کتاب شامل احکام اعلام نموده‌اند؛ حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقای سیدجواد شهرستانی زیدعزه، انتشار مجموعه فتاوا را به دفتر فرهنگ معلولین توصیه فرمودند. پس از دستور ایشان، دفتر چند اقدام را همزمان آغاز کرد:
1ـ جمع‌آوری استفتائات معلولان یا مردم عادی ولی با محتوای معلولیتی؛ پس از آماده‌سازی به دفتر حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی زیدعزه ارسال می‌شد. آنگاه دریافت پاسخ‌ها هم پیگیری می‌شد. پس از دریافت پاسخ‌ها، تلاش می‌شده آنها را از طرق مختلف اطلاع‌رسانی نماییم.
2ـ انتشار همه کتب احکام حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی به خط بریل مثل رساله عملیه، مناسک حج.
3ـ انتشار همه کتب احکام ایشان به صورت گویایی.
4ـ انتشار رساله عملیه به زبان اشاره.
5ـ انتشار مجموعه استفتائات معلولین با عنوان رساله عملیه معلولان.
6ـ نشر فتاوا در مجله توان‌نامه.
به لطف الهی از شش پروژه کلان مزبور، چهار پروژه کاملاً اجرا و نهایی شده است. دو پروژه آن هم به زودی منتشر می‌شود.
مهم این است که این مرکز کار را به روش اساسی شروع کرد، نخست چند نفر با مطالعه در زمینه مسائل مبتلابه معلولین، پرسش‌هایی را در جلسات معلولین مطرح کرده و در صورت تأیید معلولین، این پرسش‌ها به صورت استفتاء به دفتر حضرت آیت اللّه العظمی سیدعلی سیستانی مدظله، قسمت پاسخ به سوالات شرعی، ارسال و پس از دریافت پاسخ‌ها، نخست روی وب سایت دفتر فرهنگ معلولین، منتشر می‌کنیم، سپس در مجله توان نامه می‌آوریم و بالاخره به صورت گویایی و به خط بریل هم منتشر می‌کنیم. پس از همه این مراحل، اکنون درصدد انتشار اولین مجموعه احکام معلولین به صورت کتاب هستیم. کتاب حاضر، شامل احکامی است که در آخرین نسخه چاپی رساله عملیه حضرت آیت اللّه العظمی سیستانی زیدعزه درج شده، استفتائاتی که طی پنج سال گردآوری شده است؛ نیز آشنایی با تاریخ مرجعیت، تقلید و رساله عملیه برای معلولان ضروری است. برای آشناسازی همگانی با این مباحث، پروژه دیگری در دست کار داریم و کتاب مستقلی در این باره منتشر خواهیم کرد.
تدوین و تنظیم این مجموعه را خانم‌ها مریم و اعظم قاسمی بر عهده داشته‌اند. اعظم خانم از معلولان جسمی حرکتی پرکار و دلسوز و مدرس قرآن می‌باشد که از زحمات ایشان تشکر می‌شود.
یک نکته مهم درباره محتوای احکام مندرج در این مجموعه این است که همه آنها درباره موضوعات ویژه معلولان نیست. موضوعاتی مثل نابینایی و ناشنوایی، فقدان حرکت دست و پا، زبان اشاره، خط بریل، کتاب گویا کاشت حلزون، کاشت قرنیه مختص معلولان است و احکام درباره این موضوعات هم لاجرم ویژه معلولان است. اما همه احکام اینگونه نیست، بلکه احکام این مجموعه دو گونه است: یک دسته به موضوع ویژه معلولان ارتباط دارند؛ دسته دیگر احکامی است که به موضوعات مشترک بین معلولان و افراد عادی اختصاص دارد. مثل احکام نجاسات، بول و خون.
اما اینگونه احکام چون توسط افراد دارای معلولیت استفتاء شده، یا به دلیل اینکه مورد ابتلاء بسیاری از معلولان است. مثلاً معلولان ضایعه نخاعی یا تصادفی مدام از جاهای آسیب دیده بدنشان، خون می‌آید. به هر حال به دلیل کثرت ابتلاء و پرسش‌های زیاد در این موارد، مجبور شدیم آنها را بیاوریم.
قابل توجه مردم و تشکل‌ها اینکه تا کنون دفتر فرهنگ معلولین رساله‌های عملیه به صورت چاپی، گویا، به خط بریل و الکترونیک منتشر کرده است. اما تاکنون رساله عملیه به زبان اشاره تولید نکرده‌ایم. با اینکه از سه سال قبل مطالعات آن را به سرانجام رسانده بودیم. یعنی تولیدات دفتر برای نابینایان و معلولین حرکتی سودمند بوده اما لازم است برای ناشنوایان هم چاره‌اندیشی شود و استفتائات آن‌ها به زبان اشاره منتشر گردد. یک دلیل تأخیر در انتشار «رساله عملیه ناشنوایان» این است که منتظر بودیم نخست کتابی آماده شود، سپس بر اساس آن کتاب، کار ناشنوایان سامان‌دهی گردد.
لازم به ذکر است تمامی فتاوای مندرج در این کتاب از منابع معتبر اخذ شده است و مأخذ هر فتاوی معرفی شده است. فتاوای بدون دخل و تصرف آورده شده است. فقط تنظیم و تبویب احکام و فتاوای جدید است و متناسب با اقتضائات و نیازهای جامعه معلولان تنظیم شده است.
این کتاب علاوه بر فتاوای ایشان، شامل دو پیوست هست که در دفتر فرهنگ معلولین تهیه شده است. آوردن این پیوست‌ها به دلیل ضرورت‌ها و پرسش‌های مکرر معلولان بود که به این دفتر واصل شده است.
از تمامی اصحاب فکر و قلم، پژوهشگران و عالمان دینی تقاضا می‌شود، با راهنمایی‌های خود ما را یاری رسانده و موجب ارتقاء و استحکام بیشتر شوند.  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر