کد bk-11837  
نوع کاغذی  
عنوان اصول طراحی اسکان معلولین ایران-جهان  
نویسنده سعیده گلابی  
نویسنده سمیه سلیمانی  
نویسنده میلاد الفت  
ناشر طحان (تهران)  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1395شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 332  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات معماری و معلولان ، مسکن-- طراحی برای معلولان ، فضاهای عمومی و معلولان  
شابک ‭978-600-7581-45-2  
کد دیویی ‫‬‭720/42  
چکیده این کتاب توسط سه تن از کارشناسان معماری و طراحی با توجه به تجارب و دستاوردهای علمی و عملی در برزیل تألیف شده و دارای این مشخصات است:
اصول طراحی اسکان معلولین ایران ـ جهان، سعیده گلابی، سمیه سلیمانی و میلاد الفت، تهران، طحان، 1395، 332ص.
معلولین نیاز دارند مثل افراد عادی محل زندگی و محل کار و مسیر تردد آنها بدون مانع و متناسب با شرایط آنها طراحی و اجرا شده باشد. خانم‌ها سعیده گلابی (متولد 1363)، سمیه سلیمانی (متولد 1366) و میلاد الفت (متولد 1364) بر اساس تجارب جهانی این کتاب را در شش فصل و همراه با تصاویر آماده کرده‌اند.
فصل اول (دسترسی و عبور و مرور) درباره سایز و چگونگی مسیرهای تردد معلولان، پیاده‌رو، پارکینگ، رمپ، نرده، رستوران، غذاخوری، توالت، آسانسور و دیگر محل‌هایی است که مورد استفاده معلولان است.
فصل دوم (اماکن ورزشی) به طراحی و ساخت محل‌هایی مثل جایگاه نشستن، توالت، رختکن، درهای ورودی، تابلوها و علائم راهنما می‌پردازد.
فصل سوم (محل اسکان) به ویژگی‌های فنی و مهندسی تمام بخش‌های یک خانه برای سکونت یک معلول می‌پردازد. فصل چهارم (حمل و نقل) ویژگی حمل و نقل‌های زمینی، هوایی و دریایی و نیز تردد درون شهری را توضیح می‌دهد.
فصل پنجم (طراحی فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان دارای معلولیت) ویژگی‌های مدارس ابتدایی تا متوسط، سپس دانشگاه و نیز مراکز آموزش هنر و غیره را توضیح می‌دهد. بالاخره آخرین فصل معرفی برخی از نمونه‌های موردی است که در زندگی معلولان اهمیت دارد.
از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که فقط ویژگی‌های مطلوب یک محل را نگفته بلکه ویژگی‌های نامطلوب و منفی برخی اماکن را هم توضیح داده و نیز هر محل را برای انواع معلولان و معلولیت‌ها تبیین می‌کند.  
تاریخ ثبت در بانک 7 اسفند 1395  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر