کد |
ts-19703
|
عنوان اول |
بررسی و تحلیل تعاملات تصویر و نوشتار در قالب عکس-نوشت (با نگاهی بر آثار عکس-نوشت جیم گلدبرگ، دوئین مایکلز و سوفی کل)؛ عنوان بخش عملی: نابینایان
|
نویسنده |
سیمین بنا
|
استاد راهنما |
مهدی مقیم نژاد
|
اسناد مشاور |
رهام شیراز
|
نوع |
کاغذی
|
دانشگاه |
دانشگاه هنر تهران
|
مقطع |
کارشناسی ارشد
|
رشته |
هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) - عکاسی
|
سال دفاع |
1395شمسی
|
زبان |
فارسی
|
چکیده |
در این نوشتار، تعاملات عکس و نوشته در قالب عکس- نوشت بیان میشود. بحث را از اینجا آغاز میکنیم که هدف اولیهی اختراع تصویر و نوشته، قابل فهمتر کردن جهان بود اما بعدها این دو نشانه بین انسان و جهان قرار گرفتند وانسان را یک گام از جهان دورتر کردند. این نشانهها در عکس- نوشت با هم یکی میشوند، از آنجایی که عکس- نوشت، مهمترین جلوهی هستی خود را در ذهن مخاطب مییابد، عکس- نوشت را به عنوان اثری مفهومی بررسی میکنیم. در این بین تاریخ هنر مفهمومی را از نخستین روزهایی که نوشته کنار تصویر دیده میشود تا زمانی که عکس- نوشت بصورت جدی، تعاملات عکس و نوشته را ارائه میدهد، را بیان میکنیم. به علاوه، عکاسی از همان آغاز اختراع خود، رابطهی نزدیکی با ادبیات داشته و برای معرفی خود به عنوان رسانهای نوپا از وجهی روایتگری ادبیات بهره میگیرد، بعدها سعی میکند، همانند ادبیات داستان سرایی کند و هنگام جنگهای جهانی، ادبیات به صورت نوشته در کنار عکسها - به ویژه مستند- ظاهر میشود، در پایان قرن نیز هنرمندانی که سودای مفهومی کردن اثر خود را داشتند، نوشته را وارد آثارشان میکنند. مبحث دیگری که بررسی میشود این است که نوشتهها به شکلهای مختلف کنار عکس قرار میگیرند که الزاماً به همهی آنها عکس- نوشت گفته نمیشود، لذا لازم دانستیم هر یک از این نوشتهها را تعریف کرده و تمایز آنها را با عکس- نوشت مطرح کنیم. در ادامه کنشهای متفاوتی که ممکن است بین نوشته و عکس شکل بگیرد را بیان میکنیم و بحث را با آوردن مثالهایی از آثار عکس- نوشت دوئین مایکلز، سوفی کل و جیم گلدبرگ به پایان میرسانیم.
|
تاریخ ثبت در بانک |
30 اردیبهشت 1397
|