کد |
ts-19686
|
عنوان اول |
بررسی و مقایسه شگردهای فراخوانی شخصیت شهرزاد در ادبیات داستانی معاصر عربی (با تکیه بر آثار طه حسین، توفیق حکیم، نجیب محفوظ و علی احمد باکثیر )
|
نویسنده |
سکینه نارویی پور
|
استاد راهنما |
امیر حسین رسول نیا
|
اسناد مشاور |
علی نجفی ایوکی
|
نوع |
کاغذی
|
دانشگاه |
دانشگاه کاشان
|
مقطع |
کارشناسی ارشد
|
رشته |
زبان و ادبیات خارجی - ادبیات عرب
|
سال دفاع |
1395شمسی
|
زبان |
فارسی
|
چکیده |
استفاده از میراث فرهنگی گذشته از جمله توجهاتی است که شاعر و ادیب امروزی عرب به آن اهمیت میدهد زیرا این امر، ادبیات را پربار و اصیل می گرداند.به همین دلیل ادیب معاصر می کوشد که بین میراث فرهنگی گذشته و شرایط امروزی ارتباط ایجاد کند و با استفاده از آن، مشکلات و رنجهای یک عرب را در دنیای امروزی بیان نماید. به تعبیر بهتر به «نو کردن» میراث فرهنگی بپردازد. از سویی پدید آمدن جنبههای جدید و تحولات سریع در زندگی امروزه، شاعران معاصر را بر آن داشت که به دنبال زبان جدیدی باشند که متناسب با دنیای نوین باشد. پذیرفتنی نیست که تجربههای نو با زبان قدیمی و غیر متناسب بیان گردد. گوناگونی مسائل جامعه، ادیب را بر آن داشته تا با فراخونی شخصیت شهرزاد از درونمایه داستانی و شخصیتی این شخصیت به بیان مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود بپردازند. در حقیقت هنگامی که حاکمان عربی به مسائل جامعه خود اهمیت نمیدهند ادیبان با فراخوانی شخصیت شهرزاد به عنوان یک قرینه استفاده میکنند تا ناکارآمدی آنان را گوشزد نمایند.طه حسین، نویسنده نابینای مشهور مصری است. طه در تاریخ 1889م در شهر مغانه روستای عزیز مصر به دنیا آمد. در طفولیت از نعمت بینایی محروم شد تحصیلاتش را در مدارس همان شهر گذراند. بعد از آن وارد دانشگاه الازهر شد. درنهایت در سال 1914برای ادامه نحصیل به فرانسه رفت وبه مطالعه روانشناسی، فلسفه،علوم اجتماعی و تاریخ یونان پرداخت. بعد از مدتی، به مصر بازگشت و به تدریس و تحقیق پرداخت و کتب و مقالاتی بسیاری را به دنیای ادبیات عرضه کرد. در سال 1973م، در سن هشتادو چهار سالگی از دنیا دل برید. رمان «احلام شهرزاد» اثری نقدی - اجتماعی و آینهای از دردهای اجتماعی جامعهای است که نویسنده در آن می زیسته است، جامعه ای که طه برای در امان ماندن از حکم حکام ظالم به بیان غیر مستقیم آشفتگیهای سیاسی و اجتماعی آن پرداخته است.در واقع رمان احلام شهرزاد یک دنیای مستقل است که نویسنده نابینا با قدرت هوش خود فضای آن روزگار مصر را در قالب غیر مستقیم به تصویر کشیده است به این صورت که شهریار و شهرزاد را از درون تاریخ بیرون کشیده تا به بازگویی بیشتر مسایل و مشکلات بپردازد. در این رمان، طه حسین نقاب شهریار را به چهره میزند تا دردهای شخصی خود را بیان کند و به چهره همسر فرانسوای اش نقاب شهرزاد را میزند تا با خواندن داستان باعث درمان بیمار خود میشوند اما اوج هنر نویسنده نابینای مصری جایی است که نقاب را به صورت جدید بکار میبرد بدین صورت که ابتدا نقاب شهرزاد را به چهره خود میزند و سپس نقاب فاتنه را بر چهره شهرزاد میزند و با این تکنیک منحصر به فرد به بیان مشکلات جامعه خود و حل این مسایل در دنیای دیگر میپردازد که در اینجا نویسنده از رئالیسم جادویی برای حل بحرانهای جامعه خود در دنیای جادو توجه کرده است. توفیق حکیم ،نویسنده مصری، از مشهورترین نمایشنامه نویسان معاصر عرب است که در آثار خود متاثر از آرای فلسفی غرب می باشد. برجسته ترین اثر این نویسنده، نمایشنامه « شهرزاد» (1934) می باشد.نمایشنامه «شهرزاد» آمیزه ای هنرمندانه از دغدغه های فلسفی با عناصر نمایشی در چهارچوب آشنای هزار و یک شب است. (قندیل زاده،100:1384 ). این نمایش نامه، اثری رمزی و ذهنی است که بنمایه آن هزار و یکشب ایرانی است که شهرزاد با آگاهی سعی میکند شهریار را به کشف حقیقت هستی و آگاهی برساند.داستان شهرزادِ توفیق جایی پایان می یابد که هزار و یک شب ایرانی با آن شروع شده بود که همان خیانت ملکه به پادشاه است.نجیب محفوظ، نویسنده «لی
|
تاریخ ثبت در بانک |
30 اردیبهشت 1397
|