کد pb-44079  
عنوان سپیدنامه وصال  
نوع کاغذی  
صاحب امتیاز موسسه نابینایان توانگران کارآفرین  
زبان فارسی  
دامنه انتشار عمومی  
نشانی شیراز  
توضیحات توضیح
شماره 15 و 16 مجله سپیدنامه وصال را دریافت کردم و پس از مطالعه گزارش و توصیفی برای این شماره نوشتم که اکنون به استحضار می‌رسد.

معرفی
سپیدنامه وصال، شیراز، موسسه نابینایان وصال (موسسه نابینایان توانگران کارآفرین)، 1395، 28ص.
این نشریه داخلی می‌باشد و توسط موسسه توانگران استان فارس نوشته و منتشر می‌شود. شماره 15 و 16 شامل مباحث و فهرست‌های زیر است: سخن مدیر مسئول، دهمین سالگرد موسسه، نابینایی ناتوانی نیست، تاریخچه روز عصای سفید، چهره‌های ماندگار، حرکت و جهت‌یابی، جهان دانش، آموزش، معرفی کتاب، ورزش، در قلمرو آگاهی، تازه‌های توانگران، خبرنامه ویژه مهرماه 95، بدانیم و به کار بندیم، فرم همدلی.
بیکاری و فقدان درآمد همواره آثار مخرب خود را بر تمام اقشار جامعه، به نمایش می‌گذارد و این پیامد ناخوشایند، ردپای نفرت‌انگیز خود را در مسیر زندگی معلولان به ویژه نابینایان و کم‌بینایان با قدرت و عمق افزون‌تری بر جای می‌گذارد؛ این افراد با توجه به شرایط ویژه خود، برای برطرف ساختن بخشی از نیازهای اولیه خویش، از جمله ایاب و ذهاب، دریافت خدمات درمانی و پزشکی، تحصیل و ... باید هزینه‌های بیشتری را نسبت به عموم اقشار جامعه بپردازند و فقدان درآمد، مانع بزرگی بر سر راه احقاق حقوق مسلم آنان، به وجود می‌آورد. با توجه به اینکه درصد بالایی از نابینایان و کم‌بینایان، نه تنها از نظر وجود توانمندی‌های لازم برای انجام حرفه‌های گوناگون، به ویژه در شاخه‌های مختلف علوم رایانه، ترجمه، مشاوره حقوقی، مشاوره روانشناسی، آموزش، ورزش و ... از همتایان بینای خود کمتر نیستند؛ بلکه در موارد بسیاری، از توان و مهارتی بیشتر برخوردارند. فرصت‌های شغلی بسیاری را در نهادهای دولتی و غیردولتی می‌توان برشمرد که با اعمال تغییراتی ناچیز در تجهیزات، توسط نابینایان و کم‌بینایان، به راحتی و با دقتی بسیار بیشتر از افراد بینا، قابل انجام است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ انجام امور برنامه نویسی، طراحی و مدیریت وب‌سایت، تایپ و ...
- آموزش در حوزه‌های تحصیلی، ورزشی از جمله شطرنج، شاخه‌های گوناگون علوم کامپیوتر
- تصدی واحدهای تکثیر (کپی) توسط کم‌بینایان
- ترجمه متون از زبان‌های مختلف
- انجام مشاوره حقوقی، تحصیلی و روانشناسی
- مددکاری و مهارت‌آموزی نابینایان
- فیزیوتراپی و ماساژ درمانی
- صداپیشگی و ویرایش انواع فایل‌های صوتی
- اپراتوری چاپگرهای بریل
- صنایع بسته‌بندی و مونتاژ
- تصدی بخش‌های گوناگون فروشگاه‌ها توسط کم‌بینایان
- و بسیاری از فرصت‌های شغلی دیگر که می‌توان با ارائه مهارت‌های متناسب با شرایط نابینایان و کم‌بینایان به آنان، برای این قشر به وجود آورد. موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، به عنوان یکی از سازمان‌های مردم نهاد هست که با هدف خدمت‌رسانی نابینایان و کم‌بینایان در زمینه‌های گوناگون، به ویژه اشتغال، در حال فعالیت است، آمادگی همه جانبه خود را برای دریافت و بررسی طرح‌های گوناگون در این زمینه و ارائه هرگونه مشاوره، پیشنهاد و پشتیبانی در این راستا، اعلام می‌نماید. این نشریه هم سعی در فعالیت در این راستا و به نمایش گذاشتن قابلیت‌های نابینایان و کم‌بینایان دارد.
نشریه سپیدنامه وصال نشریه‌ای است علمی، فرهنگی و ورزشی که همه این مباحث را در بر می‌گیرد. در ابتدای مجله توضیحی در مورد برگزاری آیین گرامیداشت دهمین سالگرد تأسیس موسسه نابینایان توانگران کارآفرین گفته شده است و در صفحات بعدی نگاهی کوتاه به زندگی نابینایی توانمند، معرفی اشخاص خدمت‌رسان به معلولان، نقش شنوایی برای کودکان نابینا، معرفی کتاب‌های شنیداری برای تقویت مهارت شنوایی کودکان، معرفی ورزش گلبال برای نابینایان، مهارت‌های زندگی، خبرهای مربوط به توانگران در موسسه و برگزاری نمایشگاه عصای سفید در موسسه صحبت شده است.
در انتهای مجله هم یک صفحه اختصاص داده شده است به نام فرم همدلی، از هموطنان که مایل به کمک و همیاری در موسسه نابینایان هستند دعوت می‌کند و حتی می‌توانند شیوه همیاری و مدت زمان همیاری را هم معین کنند.

مشخصات نسخه بریل
سپیدنامه وصال، شماره‌های 15 و 16، بهار و تابستان 1395، همراه با خبرنامه ویژه مهرماه 95، صاحب امتیاز: موسسه نابینایان وصال «موسسه نابینایان توانگران کارآفرین»، مدیر مسئول: لیلا غزنوی، سردبیر: مائده نعمتی، حروف نگاری: عاطفه اکرمی، طراح و صفحه آرا: محسن رضوی، ویرایش نسخه بریل: لیلا غزنوی و مائده نعمتی، نشانی: شیراز، چهارراه سرباز، بلوار سفیر شمالی؛ خیابان صاحب الامر غربی، نبش خیابان ولی‌زاده.
تلفن: 17-38318815-071
دورنگار: 38318819، پایگاه اینترنتی: tavangaranshiraz.ir
پست الکترونیک: lusepidnameyevesale@gmail.com

نقد و بررسی بر اساس صفحه‌آرایی و شیوه نگارش بریل
این مجله در 125 صفحه بریل به چاپ رسیده است. نوع صحافی آن سیمی است که با فنرهای فلزی و جلد مقوایی رنگی صحافی و طراحی گردیده است. تمامی صفحات به جز صفحه 1 دارای شماره هستند که شمارگان فرد در گوشه پایین سمت راست و شماره‌های زوج در گوشه پایین سمت چپ مندرج می‌باشد. کاغذ به کار برده شده A4 و از لحاظ جنسیت بسیار مناسب است. طوری که نقاط برجسته آن از ماندگاری بالایی برخوردار می‌باشد. نوع پاراگراف‌بندی به خوبی صورت گرفته، به گونه‌ای که هر پاراگراف با یک تورفتگی از پاراگراف قبلی جدا شده و قابل تشخیص می‌باشد. پس از پایان هر تیتر خط‌کشی درج گردیده که نشان دهنده پایان تیتر قبلی و شروع تیتر بعدی می‌باشد. در صفحه اول مشخصات چاپ و نشر، در صفحه دوم فهرست مطالب همراه با شماره صفحات درج گردیده و از صفحه سوم تا انتها متن اصلی آغاز می‌شود. اما اغلاط محدود به لحاظ شیوه نگارش بریل و شکیل نبودن صحافی و طرح روی جلد از نقاط ضعف این مجله به شمار می‌آید. همچنین از نقاط قوت آن باید به محتوای علمی و قوی مجله، صفحه آرایی بسیار منظم، استفاده از کاغذ مناسب برای چاپ و نوع صحافی آن که باعث می‌شود هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی گردد و هم سبب تسریع و تسهیل در قرائت متون بریل می‌شود اشاره نمود.
 
تاریخ ثبت در بانک 30 آذر 1399