کد pb-27212  
عنوان توان یاب شماره 65  
مدیر مسئول قاسم صالح خو  
سردبیر مریم رسولیان  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
وابسته به مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد  
زبان فارسی  
دامنه انتشار عمومی  
درجه علمی فصلنامه تخصصی حوزه معلولیت و توانبخشی  
تلفن 66935533  
وب سایت www.raad-charity.org  
پست الکترونیکی mailbox@tavanyab.ir  
محل نگهداری دفتر فرهنگ معلولین  
Archive نگاهی به شماره 66 فصلنامه توان یاب

دفتر فرهنگ معلولین/ 25 دی 1396

مجله توانیاب وابسته به مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، آخرین شماره (سال هفدهم، شماره 66، زمستان 1396) منتشر شد.
این شماره ویژه لایحه حمایت از افراد داری معلولیت است که بالاخره در صحن علنی مجلس در 6 دی‌ماه 1396 به تصویب رسید. البته وقتی این شماره منتشر شد هنوز در مجلس تصویب نشده بود و به منظور طرح مسائل کارشناسانه و اطلاع‌رسانی در زمینه دیدگاه‌های نخبگان و کارشناسان معلولیت، این شماره آماده و منتشر گردید.
مدیریت این مجله در این شماره اقدام صائب و شایسته‌ای انجام داده و بین نخبگان و قانونگذاران و معلولین رابطه هم اندیشانه و تعامل مثبت برقرار کرده است. از همه معلولین استدعا می‌کنیم چنین متن‌هایی را حتماً مطالعه کنند و با بحث و بررسی مطالب و نکات آن در جمع‌های بزرگ و کوچک موجب ترویج گردند.
این شماره توان‌یاب شامل این مطالب است:
اولین مطلب، مصاحبه با معاون توانبخشی سازمان بهزیستی آقای حسین نحوی‌نژاد است. عنوان این مصاحبه، شروع بازنگری در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از طرف سازمان بهزیستی بوده است. پرسش‌ها می‌توانست به موضوعات کلیدی‌تر بپردازد و پاسخ‌ها هم اغلب سطحی است. از این‌رو این مصاحبه از منظر فنی و از نگاه محتوای علمی قابل نقد است.
مطلب دوم میزگردی با حضور کامران عاروان، مریم پولیان، محمد صابری، آزاده السادات طاهری، سخن سنج و محمدرضا دشتی است. مطالب نسبتاً سودمند و خوبی مطرح است. عنوان این میزگرد به «قانون به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، هر چقدر هم که کامل باشد» است. اما با نقد قانون، جایگزین آن را به درستی نمی‌شناساند.
در ادامه مقاله‌ای با عنوان «این لایحه بهتر است با هر شکلی تصویب شود» از علی همت محمودنژاد رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولین آمده است.
مقاله دیگر با عنوان «الزامات حقوق اشتغال افرادی که معلولیت دارند» به قلم آزاده السادات طاهری دکتری حقوق عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه است.
متن «لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» در 25 ماده مطلب بعدی است. منظور متنی است که نهایی شده و آماده طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای رأی‌گیری است.
سپس مقاله‌ای با عنوان «قانون، معلول و معلولیت: مختصری از وضعیت تاریخی قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی حوزه معلولیت» به قلم کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران عرضه شده است.
خیرالله شهبازی کارشناس و پژوهشگر در پژوهشکده مجلس شورای اسلامی، مطلبی با عنوان «گزارشی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» آورده است. آقای شهبازی ردّ شورای نگهبان در سال 95 به لایحه مصوب در کمسیون مشترک مجلس را گزارش و سپس ایرادات آن را نقادی کرده است. تصویب لایحه معلولین در سال 94 در مجلس شورای اسلامی و ردّ آن توسط شورای نگهبان در سال 95 کمتر مورد بحث قرار گرفته است و این متن از اندک مطالبی درباره ردّ دوم شورای نگهبان است.
در ادامه گزارشی از شکل‌گیری و فعالیت‌های کمپین با عنوان «کمپین پی‌گیری تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» آمده است.
مقاله ای با عنوان «نگاهی آسیب شناسانه به قانون جامع حمایت از معلولین» به قلم محمد حسینی فعال و پژوهشگر حوزه معلولان آمده است. ایشان در هجده بند مشکلات و نواقص و کاستی‌های این لایحه را متذکر شده است.
دیگر مطالب این مجله عبارت‌اند از:
ـ بچه‌های کلاس من به خوبی می‌توانند به درآمد برسند، مجید قطبی‌نژاد
ـ صحبتی با تعدادی از هنرجویان کلاس نقاشی، مصاحبه با فاطمه رباط‌جزی، معصومه مظفری و غزاله مددی
ـ با حمایت‌های کار یارم توانستم به کارم ادامه دهم، سعیده دشتبانی
ـ چرخه شوم فقر و معلولیت، سعید ضروری
ـ قضاوت‌های غلط، سید محسن حسینی (طه)
ـ امیدواریم که از طریق این موسسه بتوانیم نام و یاد سارا مصفا را زنده نگه داریم، نسرین مصفا
ـ خدا را شکر که در کنار هم زندگی عاشقانه و آرامی را تجربه می‌کنیم، لیلا محمودی و محمد عطری
ـ چند جمله تجربه یا شاید دل نوشته، مهناز صوفی
ـ فعالیت‌های آموزشی و توانبخشی مجتمع رعد به جزیره قشم رسید
ـ فوره گابریل، اخذ از نوابغ و مشاهیر معلول جهان، گردآورنده منصور برجیان
ـ هوش هیجانی چیست؟ اخذ از کانال به اندیشان
ـ چرا مصرف بیش از نمک برای بدن ما مضر است؟
ـ معرفی کتاب «حقوق معلولان ایران»
ـ خبر
 
تاریخ ثبت در بانک 10 اردیبهشت 1399  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر