کد pr-45738  
نام اشرف  
نام خانوادگی افغان  
سال تولد 1953  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت هنری  
زبان دیگر زبان ها  
مهارت نقاش نابینا  
کشور ترکیه  
استان استانبول  
متن زندگی نامه نقاش نابینایی که از ولوو سفارش کار می‌گیرد

اشرف ارمغان را حالا دیگر بسیاری از آنهایی که نقاشی را به شکل جدی دنبال می‌کنند می‌شناسند.
به گزارش ایران سپید نابینای اهل ترکیه است که با وجود اینکه از لحظه تولد نابینا بوده؛ آثاری که در زمینه نقاشی خلق می‌کند شهرت جهانی می‌یابد. در سال 1953 و در یک خانواده بسیار فقیر در استانبول به دنیا آمده است. خواندن و نوشتن را خود به تنهایی فرا گرفته و حالا 35 سالی می‌شود که به صورت حرفه‌ای نقاشی رنگ روغن کار می‌کند.
روش کار ارمغان به این ترتیب است که ابتدا با یک قلم بریل محیط و محدوده‌ای را که می‌خواهد در آن نقاشی کند مشخص می‌کند. سپس در محدوده مشخص شده نقش زدن با رنگ روغن را آغاز می‌کند. او طرح‌ها را با انگشت خود ایجاد می‌کند. یکی دیگر از تکنیک‌هایی که به کار می‌برد این است که وقتی طرحی را با یک رنگ بر روی صفحه ایجاد می‌کند؛ منتظر می‌ماند تا آن رنگ خشک شود؛ سپس اقدام به استفاده از رنگ دیگری می‌کند. این کار به او امکان می‌دهد تا از آمیزش ناخواسته رنگ‌ها جلوگیری کند.
نقاشی‌هایی که اشرف ارمغان خلق می‌کند علاوه بر صحت کادربندی و طرح و رنگ؛ از نکات بصری زیادی هم برخوردار است. او از پنج رنگ به اضافه رنگ‌های سفید و سیاه در کارهایش استفاده می‌کند. این رنگ‌ها را با هم ترکیب می‌کند تا به رنگ‌های جدید دست یابد. اشرف در دوران کودکی نقاشی را نه با هدف تبدیل شدن به یک هنرمند جهانی؛ بلکه به منظور بهتر شناختن دنیای اطرافش شروع کرد.
در سن 8 سالگی اولین نقاشی خود را که طرح یک پروانه رنگی بود با استفاده از مداد رنگی خلق کرد. بعدها در سن 18 سالگی نقاشی رنگ روغن را بر روی کاغذهای پوستر آغاز کرد. توانمندی عجیب ارمغان همواره موضوع جذابی برای دانشمندان به حساب می‌آمده. در سال 2004 گروهی متشکل از محققان دانشگاه هاروارد آمریکا اقدام به تحقیق بر روی مغز این نابغه کردند. آن‌ها چشمان و بخش بینایی مغز او را اسکن کردند و در آخر به این نتیجه رسیدند که بخش بینایی مغز این نقاش در حالت عادی کاملاً غیر فعال است اما زمانی که او پدیده‌ای را لمس می‌کند و شروع به نقاشی آن پدیده می‌کند دستگاه بینایی مغزش به طرز غریبی شروع به فعالیت می‌کند. نتایج این تحقیق باعث شد که شبکه دیسکاوری ارمغان را به عنوان یک انسان نابغه و دارای قدرت ماورا بشری معرفی کند.
ارمغان ازدواج کرده و دو فرزند دارد. در سال 2009 او یکی از نقاشانی بود که از سوی کارخانه‌های خودروسازی ولوو برای کشیدن یک طرح تبلیغاتی فرا خوانده شد. طرح او جایزه اول را گرفت و نقاشی‌اش به قیمت 3050 دلار به فروش رفت. او در کشورهایی نظیر ترکیه؛ ایتالیا؛ چین؛ هلند و جمهوری چک بیش از 20 نمایشگاه نقاشی برگزار کرده است. همچنین با بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی دنیا مانند BBC و ZDE مصاحبه‌هایی انجام داده است.

امید هاشمی
 
تاریخ ثبت در بانک 31 خرداد 1400