کد pr-23622  
نام فواد  
نام خانوادگی تَکَرْلی  
سال تولد 1927  
مرتبط با معلولان عمومی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات حقوق  
مهارت داستان نویس و رمان نویس  
کشور عراق  
متن زندگی نامه فواد تَکَرْلی در سال 1927م در بغداد چشم به جهان گشود. او به عنوان داستان نویس و رمان نویس در عراق مشهور است.
پس از تحصیلات متوسطه در دانشگاه بغداد، در رشته حقوق، تحصیل کرد. پس از فراغت از تحصیل دانشگاهی در دادگستری عراق مشغول به کار شد و تا سال 1979م در بعقوبه، قاضی دادگاه بود. و در همین سال به پاریس مهاجرت کرد. در نخستین مجموعه داستانش، چشم‌های سبز (1952)، با درون مایه‌ای تازه (روسپی‌گری شرافتمندانه) توجه نویسندگان عرب (از جمله سَیّاب) و فرانسوی و روسی را جلب کرد. تکرلی در داستان‌های کوتاهش مسائل روانی ـ اجتماعی و روابط مرد و زن را در جامعه سنت زده خشن و پدر سالار مطرح می‌کند. رمان پژواکی از دور دست (بیروت 1980-1993) نتیجه یازده سال کار و یکی از بهترین رمان‌های عراقی است. در این رمان چشم‌اندازی همه جانبه از جامعه بورژوازی بغداد، در آخرین ماه‌های حکومت عبدالکریم قاسم، یعنی فضایی پر از فشار سیاسی و سنت‌های منسوخ، ترسیم می‌شود.
او به معلولیت‌های اجتماعی عراق مسلط بود چون سال‌ها در دادگاه‌ها با مردم ارتباط نزدیک داشت و رمان‌های او بهترین تابلوی نشان‌دهنده آسیب‌های اجتماعی عراق است.

مأخذ
دانشنامه دانش‌گستر، ج6، ص132.
 
تاریخ ثبت در بانک 5 اسفند 1397