کد pr-23552  
نام لورا  
نام خانوادگی هرشی  
سال تولد 1340  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، اجتماعی  
زبان فارسی  
اهم فعالیت ها شاعر، نویسنده، فعال حقوق بشر و حقوق افراد دارای معلولیت  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه خانم لورا هرشی محور فعالیت‌های گسترده در عرصه معلولین و دارای تلاش‌های گسترده در زمینه حقوق معلولین و دفاع از این قشر است. نیز او به نویسندگی رو آورد تا از معلولین بتواند دفاع کند. روزنامه شرق زندگی‌نامه‌ای از او منتشر کرده که عیناً در مجله توان‌یاب (شماره 70) هم آمده است.
لورا هرشی، شاعر، نویسنده، فعال حقوق بشر و حقوق افراد دارای معلولیت که 57 سال پیش به دنیا آمد و از بدو تولد با دیستروفی (اختلال) عضلانی مواجه بود طوری که ناچارش کرد زندگی‌اش را روی صندلی چرخدار بگذراند. او را یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های جنبش حقوق معلولان نامیده‌اند. لورا در کودکی به دبستان معمولی رفت، اما بعد از مدتی کوتاه مادر و پدرش او را به مدرسه مخصوص کودکان دارای معلولیت فرستادند. تجربه ضعف آموزشی و کیفیت پایین درسی در این مدرسه سبب شد تا بعد از دو سال پدر و مادر دوباره او را به مدرسه عادی بفرستند؛ جایی که هر چند از لحاظ درسی معتبر و با کیفیت بود، اما لورا را در مواجهه با مربیان و دانش‌آموزان دچار مشکلات بسیار می‌کرد، چرا که او «یکی مانند همه» نبود. آن زمان هم آموزش‌های مشخصی برای چگونگی برخورد با افراد دارای معلولیت وجود نداشت. در زمانی که فضا چندان مناسب‌سازی شده برای معلولان نبود، تحصیلاتش در رشته تاریخ را شروع و دانشگاه را متقاعد کرد تا محل کلاس‌ها را جا به جا کنند تا او بتواند در آنها حضور داشته باشد.
پس از پایان دوره کارشناسی به جنبش جهانی افراد دارای معلولیت پیوست و سپس تحصیلاتش را در رشته نویسندگی خلاق ادامه داد. او ازدواج کرد و با همسرش دختری را به فرزندخواندگی پذیرفتند. یکی از موثرترین اقدامات او سازماندهی اعتراضات خیابانی به برنامه‌های تلویزیونی بود که در آن افراد دارای معلولیت، ناتوان یا بی‌ارزش نمایش داده می‌شدند. او همچنین سردمدار جنبشی شد که در آن برای دفاع از حقوق افراد دارای معلولیت در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، افراد ویلچرهایشان را جلوی اتوبوس‌ها پارک می‌کردند؛ جنبشی که در نهایت منجر به تجهیز اتوبوس‌ها به بالابر شد.
لورا قدرت نویسندگی‌اش بهره برد تا در کتاب‌ها، اشعار و ستون‌هایی که به صورت روزانه یا هفتگی برای روزنامه‌ها و مجلات می‌نوشت، دستورالعمل‌هایی برای نحوه مواجهه با افراد دارای معلولیت تدوین کند. او یک نویسنده پرطرفدار بود که در بسیاری از آثارش کوشیده تا از اهمیت حفظ کرامت انسانی همه انسان‌ها در جهانی سخن بگوید که فرد دارای معلولیت را خجالت‌آور یا بی‌فایده می‌داند. هر چند در دل نوشته‌هایش از نیاز به کمک نوشته است، اما بی‌شک لورا از زنانی بوده که یک تنه کمک‌رسان خیل عظیمی از همنوعانش شده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 24 بهمن 1397