کد pr-22527  
نام اقدس  
نام خانوادگی کاظمی  
شهرت مژگان  
سال تولد 1318  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
شهرت مژگان  
مهارت شاعر؛ نویسنده؛ فعال اجتماعی؛ معلم بازنشسته  
کشور ایران  
استان قم  
متن زندگی نامه خانم اقدس کاظمی قمی متخلص به مژگان شاعر، نویسنده، سخنور، حقوقدان و بالاخره صاحب دیدگاه و آثار فراوان در مباحث مختلف از جمله درباره کودکان آسیب دیده، آسیب‌های اجتماعی، جوانان معتاد و آسیب‌مند، زنان دارای معضلات اجتماعی، خانواده‌های آسیب دیده و خلاصه آسیب‌ها و معلولیت‌های اجتماعی است.
تنها خانمی است که در حوزه‌های معلولیت اجتماعی هم پژوهش و تألیف دارد و هم دارای اقدامات و فعالیت‌های عملی و مدنی است. کتاب‌هایی مثل آسیب‌های اجتماعی در دو جلد، نیش و نوش جوانی؛ تربیت فرزندان؛ جهان نگران نسل جوان و سالمندی و بازنشستگی از جمله برخی از آثار او است.
به دلیل همین ویژگی او، دفتر فرهنگ معلولین از سال 1393 در فکر بود، از نظریات، دانش و تجارب ایشان بهره‌مند گردد؛ به ویژه اینکه خانم کاظمی با موسسات و نهادهای مردمی و فعال در عرصه معلولیت مثل رعد فاطمیه همکاری فراوان داشت و عملاً به تجارب عینی و ملموس دست یافته بود تا اینکه در جریان تألیف کتابی درباره آقای علی رفیعی شعری از خانم کاظمی دریافت شد و این شعر آغازگر همکاری‌های بعدی شد. پس از کتاب آقای رفیعی، در پروژه مرحوم احمد پوستچی فعالانه همکاری داشت. به طوری که اگر همت و تلاش و پیگیری‌های ایشان نبود این پروژه متوقف می‌گردید.
مشخصه بارز خانم کاظمی این است که بسیاری از عرصه‌های مدنی را عملاً و یک تنه وارد شده و تجربه اندوخته است. تصور کنید در فضای قم، اولین زنی بوده که در ورزش حرفه‌ای، در فعالیت‌های مدنی مثل رسیدگی به بانوان بی‌‌سرپرست، در فعالیت‌های سیاسی مثل انتخابات، در محافل ادبی و فرهنگی مثل شعرخوانی و انجمن اشک قلم شرکت و مشارکت داشته و اکنون انبانی از دستاورد و تجربه به همراه دارد. به همین دلیل برای فرهنگ‌سازی در جامعه معلولین، به خوبی می‌تواند مساعدت نماید.
***
خانم کاظمی بنیانگذار چند مدرسه مثل دبیرستان آزرمیدخت و اولین دبیرستان دخترانه شبانه‌روزی در قم بوده و مدیریت و ریاست چند واحد آموزشی را بر عهده داشته است. با توجه به اینکه هنوز در استان قم برای معلولین واحد آموزشی شبانه‌روزی تأسیس نشده و نیز برای معلولانی مثل نابینایان دوره متوسطه و در گذشته راهنمایی و متوسطه تأسیس نشده و فقط دوره ابتدایی دارند، چنین شخصیتی با این همه تجارب آموزشی، برای این‌گونه کارهای معلولان ضروری است.
امید است زودتر صحت و عافیت یافته و بتوانیم بیش از گذشته از وجود با صلاحیتش بهره‌مند گردیم.
***
خانم کاظمی در 1318 در قم چشم به جهان گشود و اکنون 78 بهار از عمرش می‌گذرد. ایشان در 1334 وارد آموزش و پرورش شد و شغل شریف معلمی را برگزید. یعنی 62 سال قبل جزء اولین خانم‌هایی بوده که در دبیرستان‌های دخترانه قم ورود داشته است.
شهر قم و استان قم و نیز کشور ایران و مذهب تشیع مفتخر است که چنین بانوان فعال و موثر را در محیط خود و تحت تعالیم خود پرورش داده است. چنین دُر گران‌بها اگر در کشورهای دیگر بود تا کنون چند مکان عمومی، پارک، خیابان، مدرسه، دبیرستان و غیره را به نامش مزین نمودند. هنوز هم دیر نشده و به استانداری و اداره آموزش و پرورش استان قم پیشنهاد می‌شود، چند جا از اماکن عمومی را به نام خانم اقدس کاظمی نام‌گذاری نمایند.
نیز بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی لازم است جاهایی را به نام ایشان بنامند چون در عرصه‌های مختلف معلولیت به ویژه معلولیت‌های اجتماعی هم فعالیت فرهنگی و فکری داشته و صاحب نظر و دیدگاه است و هم عملاً تلاش نموده است برای نمونه به کمیته‌ای برای رسیدگی به دانش‌آموزان بی‌بضاعت تشکیل داده بود یا برای ازدواج آنها، تشکیلاتی راه انداخته بود و در سال‌های اخیر با سالمندان تشکلی ایجاد کرده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 26 آبان 1397