کد pr-21396  
نام حمیده  
نام خانوادگی اسکندری  
سال تولد 1360  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت اجتماعی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی  
مهارت وکالت  
اهم فعالیت ها 6 سال سابقه فعالیت در دفتر وکالت، 2 اشتغال ایجاد شده، کارآفرین نمونه  
کشور ایران  
استان فارس  
شهر ارسنجان  
متن زندگی نامه این مصاحبه در تاریخ 3 خرداد 1400 توسط دفتر فرهنگ معلولین انجام شده است.

* لطفاً برای ما خودتان را معرفی کنید.
ـ حمیده اسکندری هستم، متولد {27}/6/1360، ساکن ارسنجان (یکی از شهرستانهای استان فارس). تقریباً از کودکی مشکل بینایی داشته‌ام، بیماری آر‌پی، و این مشکل بینایی به مرور زمان شدیدتر شده است. کارشناسیم را دانشگاه پیام نور بوانات گذرانده‌ام رشته الهیات فقه و مبانی حقوق اسلامی. در مرحله کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شیراز بودم در رشته حقوق جزا و جرم شناسی. در حال حاضر، یعنی از سال 1387 تا الآن وکیل دادگستری هستم و در حوزه وکالت کار می‌کنم.

* تحصیلات شما در مدارس عادی بوده یا مدارس استثنایی؟
ـ مدارس عادی. یعنی من تا دوره دبیرستان هیچ ارتباط با بچه‌های معلول و نابینا نداشتم.

* در مورد شغل اصلیتان یعنی وکالت بیشتر برای ما توضیح می‌دهید؟ دفتر وکالت دارید؟
ـ بله، دفتر وکالت دارم، و جزء مشاغل خصوصی است، که حالا خودمان قرارداد تنظیم می‌کنیم با مراجعان، کارشان را قبول می‌کنیم و انجام می‌دهیم.

* استقبال افراد جامعه به چه صورتی است از یک فردی که مشکل بینایی دارد؟
ـ اوایل بد بود. آن اوایل اصلاً کسی که مراجعه می‌کرد و وقتی می‌دید مشکل دارم یک جورهای عقب عقب می‌رفت دیگر. یعنی نمی‌توانست بپذیرد که مثلاً یک فرد نابینا می‌تواند حالا مثلاً کار وکالت را خوب انجام بدهد. ولی با توجه به اینکه من یک مقدار قیمتها را آوردم پایینتر، یعنی هزینه‌هایی که می‌گرفتم کمتر از سایر همکاران و وکلا بود، کسی که مراجعه می‌کرد وقتی که می‌دید کارش خوب انجام شده و هزینه‌اش هم پایینتر شده، همین باعث شد که بالاخره یک رشدی در روند کارم ایجاد بشود. و الآن هم که فکر می‌کنم در سطح شهرستان خودمان بیشترین آمار پرونده‌ها را خودم دارم.

* شما چه مدت کتابدار بخش نابینایان بودید؟
ـ حدوداً سه چهار سال، انجمن نابینایان محمد رسول الله، موسسش خودم بودم، کارهایش را انجام می‌دادم، و کتابخانه دیجیتال گویا هم با مشارکت انجمن نابینایان ایران داشتیم که یک سری مسائلی پیش آمد و ترجیح دادم کناره بگیرم.

* انجمن هنوز پابرجاست؟
ـ نه دیگر،. اینجا که دیگر یک انجمن دیگر از تهران اینجا افتتاح شد. دیگر تعداد نابیناها اینقدری نبود که نیاز باشد دو تا حوزه بخواهد فعالیت بکند، دیگر من کنار کشیدم.

* شما در زمینه کارآفرینی هم حالا کاری داشته‌اید یا خیر؟
ـ در حال حاضر حداقل سه نفر برایم کار می‌کنند. یک نفر که کارهای ثبت و دادخواست و تنظیم دادخواست و ارسال به پرونده را برایم انجام می‌دهد، یک منشی دارم که {...}، و یک راننده هم دارم که مرا اینور آنور می‌برد.

* شما چه توصیه‌ای دارید برای دوستانی که شرایط مشابه شما را دارند، و بخواهند به نوعی پیشرفت داشته باشند در جامعه؟
ـ به نظر من خواستن توانستن است. یعنی هر کاری را که آدم اراده بکند، اگر تلاش و پشت کار پشتش باشد صددرصد جواب می‌گیرد و نتیجه می‌گیرد. یعنی نباید آدم ناامید بشود. من خیلی راهها را رفتم، حتی من فروشندگی لوازم خانگی را انجام دادم. یعنی همه شغلی را یک جورهایی پا گذاشته‌ام در آن، همه راهی را رفتم، تا بالاخره به آن چیزی که می‌خواستم رسیدم.

* مشوقین شما اگر بخواهید نام ببرید، چه چیزهایی یا چه کسانی بوده‌اند؟
ـ مشوقینم خانواده بیشتر، بخواهم بگویم یک درصد زیادی خانواده، و اینکه در حوزه وکالت علاقمند شدم، یک پسر‌عمه‌ای داشتم که خودش وکیل بود، یعنی جرقه و استارت کار و اینکه من علاقمند شدم به کار وکالت ایشان بود. از حق نخواهیم بگذریم باعث و بانیش ایشان بود، که دیگر حالا خودش وکیل بود و من را راهنمایی کرد.

* با تشکر از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.
 
تاریخ ثبت در بانک 24 شهریور 1397