کد pr-21002  
نام نوید  
نام خانوادگی قومورلو  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
زبان فارسی  
کشور ایران  
استان تهران  
توضیحات نوید قومورلو از کار آموختگان توانایی است که فعلاً در شرکت حامیسان مشغول به کار است. او که با رویکرد
اشتغال حمایت شده در این شرکت مشغول به کار شده، در این گفتگو از چگونگی آشناییش با رعد و رفتنش به
سر کار و برنامه‌های آینده‌اش می‌گوید.

در کار نسبت به خودم سختگیرتر از کارفرمایم هستم!

* چگونه با مجتمع رعد آشنا شدی؟
من از طریق یکی از دوستانم از سیزده سال پیش با این مرکز آشنا شدم. او به من گفت مرکزی به نام رعد وجود
دارد که به افرادی که معلولیت دارند، آموزش‌های رایگان ارائه می‌دهد. همان زمان به رعد آمدم و در کلاس‌های مختلفی ثبت نام کردم. رعد دوره‌های آموزشی مفید و محیط خوب و مناسبی را برای افراد دارای معلولیت که می‌خواهند وارد حوزه اشتغال شوند، مهیا کرده است. از وقتی به رعد آمدم، علاوه بر کلاس‌های آموزشی از خدمات توانبخشی و کاردرمانی این مرکز نیز استفاده کردم.

* چه دوره‌هایی را در رعد گذرانده‌ای؟
ICDL قبل از آمدن به رعد دوره‌های را گذرانده بودم ولی در رعد رایانه کار درجه یک و دو را گذراندم و مدرک گرفتم. البته به کلاس زبان و یک سری کلاس‌های متفرقه هم می‌آمدم که مدرک رسمی نداشت. رشته زبان و کامپیوتر، دو رشته مورد علاقه من است و دوست دارم در این رشته‌ها ادامه تحصیل بدهم. البته این برنامه بلندمدت من است.

* در حال حاضر مشغول به کار هستی. کمی در مورد کارت صحبت کن. در شرکت حامیسان به چه کاری مشغولی؟
من به عنوان اپراتور، پشتیبانی مرکز تماس در شرکت حامیسان را بر عهده دارم. مشتریان با ما تماس می‌گیرند و مشکلاتشان را به ما اعلام می‌کنند و ما با توجه به آموزش‌هایی که دیده‌ایم آنها را راهنمایی می‌کنیم.

* از کار خودت راضی هستی؟ ارتباطت با همکاران چگونه است؟
من از کارم بسیار راضی هستم. البته کارم سخت است، ولی خوشبختانه محیط کاریم دلنشین و همکاران خوبی دارم که انجام کار را برایم راحت کرد ه است. من با همکاران و مدیران شرکت ارتباطات بسیار خوبی دارم. آنها در عین حال که کار را با جدیت پیگیری می‌کنند، ولی روابطمان بسیار خوب و دوستانه است.
هرچه می‌گذرد در کار مسلط‌تر می‌شوم و انجامش برایم راحت‌تر می‌شود. الان در سرازیری کارم افتاده‌ام.

* چگونه به شرکت حامیسان معرفی شدید؟
زمانی که به کلاس‌های رعد می‌آمدم از طریق آموزش، به دفتر کارآفرینی معرفی شدم. در این دفتر پرونده تشکیل دادم و چون به دنبال کار بودم، به شرکت حامیسان معرفی‌ام کردند. ابتدا مدیر منابع انسانی شرکت با من مصاحبه کرد و قرار شد که به صورت دورکاری همکاری کنم. ولی چون خودم علاقه به کار حضوری داشتم با پیگیری‌های دفتر کارآفرینی قرار شد به صورت حضوری در شرکت کار کنم. من از ساعت پنج بعدازظهر تا حدود یازده و نیم شب کار می‌کنم و شیفت شب هستم.

* شما سه سال قبل در شرکت حامیسان استخدام شدید. در آن زمان برای ورود به کار همیار شغلی هم داشتید تا قبل و بعد از شروع به کار در کنار شما باشد؟
بله. همیار شغلی من، خانم غفوریان بودند. قبل از اینکه برای کار معرفی شوم ایشان جلسات زیادی با من داشتند و به تا اهدافم را تعیین کنم و در تحقق اهدافم به من بسیار کمک کردند. بعد از طی این مراحل ایشان مرا به حامیسان معرفی کردند. بعد از شروع به کار هم با من در ارتباط بودند و هر مشکلی که داشتم، چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ کاری و فکری را با ایشان مطرح می‌کردم و مرا راهنمایی می‌کردند.
اگر لازم بود با کارفرما صحبت می‌کردند و اگر مشکل از طرف من بود مرا راهنمایی می‌کردند که چه کاری را باید انجام بدهم و چه کاری را نباید انجام بدهم. چنانچه نیاز به صحبت حضوری هم بود با ایشان قرار می‌گذاشتم و صحبت می‌کردیم. هر چه جلوتر رفتم این مشکلات کمتر شد و حالا هم اگر مشکلی پیش بیاید با آموزش‌هایی که گرفته‌ام سعی می‌کنم خودم مشکلاتم را حل کنم.

* آیا شما دوره‌ای را هم به عنوان کارورزی در حامیسان گذراندید؟
بله. به هر حال هر کسی که وارد بازار کار می‌شود باید یک دوره‌ای کارآموزی کند.
من هم این دوره را گذراندم ولی در این دوره حقوق هم می‌گرفتم؛ یعنی در قراردادی که بعداً تنظیم شد دوره کارورزی را هم شامل شد و قرارداد بیمه هم از همان زمان منعقد گردید.

* به غیر از شما افراد دیگری هم از رعد در حامیسان مشغول به کار هستند؟
قبلاً چند نفری بودند ولی الان خیر.

* چرا؟
من دلیلش را نمی‌دانم و نمی‌توانم قضاوت کنم. احتمالاً مشکل از طرف خود بچه‌ها بوده چون در این مدت که من در این شرکت مشغول به کارم مشکل غیرقابل حلی نداشتم. بیمه‌ام از اول برقرار بوده، حقوقم مثل بقیه پرداخت شده و هرزمانی مشکلی داشتم سریع‌تر از بقیه به آن رسیدگی شده است. ممکن است به مشکلاتی در کار برخورده باشم ولی این مشکلات را هم به کمک خانم غفوریان و خانم رستگار که همیار شغلی من هستند برطرف شد ه است.
به هر حال هر کاری سختی‌هایی دارد و این سختی‌ها برای همه هست. شاید خود بچه‌ها نتوانسته‌اند با شرایط کاری کنار بیایند.

* آیا محیط کار شما برای افرادی که معلولیت دارند مناسب‌سازی شده است؟
برای من محیط شرکت مناسب است. البته من نیاز به مناسب‌سازی خاصی ندارم. ورودی شرکت دو تا پله کوچک دارد که برای من مشکلی ایجاد نمی‌کند. شاید برای افراد ویلچری مشکل باشد ولی برای افراد یکه با
عصا یا واکر رفت و آمد می‌کنند، مشکلی نیست.

* با توجه به اینکه حامیسان دوباره یک دوره آموزشی برای جذب کارجویان رعد گذاشته شما چه توصیه‌ای به کسانی که دوست دارند در این شرکت کار کنند دارید؟
من سه سال است که در این شرکت کار می‌کنم و با محیط کار آن آشنا هستم. به هر حال شاید برای کسانی که تا به حال در محیط کار وارد نشده‌اند و همیشه در خانه بوده‌اند و حداکثر فقط در کلاس‌های رعد شرکت داشته‌اند و هیچ وقت کار جدی انجام نداده باشند، اولش سختی‌هایی داشته باشد ولی باید انعطاف‌پذیر بود و خیلی سخت نگرفت.
گاهی کاری را اشتباه انجام داده‌ام که به من تذکر دادند و من آن را برطرف کرده‌ام و مشکل حل شده است. یا گاهی احتیاج به دوره آموزشی داشتم که خودشان دوره را گذاشتند تا مشکلم برطرف بشود. به هر حال در هرجایی و در هر کاری سختی‌هایی وجود دارد. من خودم نسبت به خودم بیشتر از کارفرما سختگیری می‌کنم و اگر مشکلی در کارم باشد، سعی در رفع آن دارم. اگر بچه‌ها خودشان کار را جدی بگیرند، نیازی به فشار از بیرون نیست و خیال کارفرما هم راحت می‌شود که این شخص کارش را به درستی انجام می‌دهد.

* آیا آموزش‌هایی که در رعد دیدید در کارتان به شما کمک کرد؟
بله، تأثیرات زیادی داشت. ولی کار من درحامیسان با تلفن است. در این کار باید صبور بود و خیلی با حوصله به افراد توضیح داد. باید گوش شنوا داشت و دانست که با هر فردی چطور صحبت کرد. این مسایل تا حدی به
خصوصیت فردی اشخاص برمی‌گردد. ولی بودن در رعد در این موارد خیلی به من کمک کرد. من قبل از اینکه در حامیسان مشغول شوم در رعد نزد روانشناس رعد آموزش‌هایی در این موارد دیدم. با خانواده‌ام صحبت‌هایی انجام شد و این آموزش‌ها در موفقیت من تأثیرگذار بود و باعث رشد کاری من شد.
دوره‌هایی که در رعد گذراندم هم در افزایش اعتماد به نفس من تاثیرگذاربود.

* نقش خانواده در موفقیت شما چگونه بوده است؟
من تنها فرزند خانواده هستم و خانواده در مراحل مختلف زندگی و در دوران تحصیل، از هیچ نظربرایم کم نگذاشتند و هر کاری که از دستشان بر می‌آمد را انجام دادند. من در هنرستان در رشته کامپیوتر دیپلم گرفتم و مدرک رایانه کار درجه یک و دو را در رعد گرفتم. از ابتدایی تا سوم هنرستان را در مدارس عادی درس خواندم.

* در دوران تحصیل ارتباطت با سایر دانش آموزان چگونه بود؟
به هر حال چه در دبستان و چه در هنرستان بچه‌های شیطانی بودند که باعث آزار و اذیت من می‌شدند. همین باعث شده بود که من در هر مقطعی بیش از یکی دو نفر دوست نداشتم و بیشتر تنها بودم. ولی خوشبختانه آشنایی‌ام با رعد باعث شد که این تنهایی‌ها در من اثر بدی نگذارد و بتوانم وارد جامعه بشوم. در رعد دوستان زیادی پیدا کردم. چون در اینجا همه به نوعی با مشکلات جسمی روبه‌رو هستند کسی، دیگری را تحقیر نمی‌کند.

* چه برنامه‌ای برای آینده خود دارید؟
دوست ندارم تا کاری را انجام نداده‌ام خیلی درباره‌اش صحبت کنم. ولی برنامه آینده‌ام این است که بتوانم زبان انگلیسی را تقویت کنم و مدرک تافل بگیرم و در کنارش در فن ترجمه زبان انگلیسی هم مهارت لازم
را کسب کنم. از دیگر برنامه‌هایم، تحصیل در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
چون رشته‌ای است که با توجه به نیاز جامعه امکان اشتغال در آن خیلی زیاد است.

* چه پیشنهاد یا توصیه‌ای به دوستان خود دارید؟
به دوستان میگویم از سختی‌ها نترسند و به جلو بروند. تسلیم ناملایمات و سختی‌ها نشوند. بدانند در هر کاری سختی وجود دارد، باید بسنجند که آیا این سختی‌ها ارزش نتیجه‌ای را که در انتظار آن هستند دارد یا نه؟ اگر ارزشش را دارد دل به دریا بزنند و به جلو بروند.
 
متن زندگی نامه او در مصاحبه با مجله توان‌یاب (شماره 68، ص 24-25) می‌گوید از سیزده سال با مجتمع رعد آشنا شده و در آموزش‌های آنجا شرکت کرده و هم اکنون با رعد همکاری دارد.  
تاریخ ثبت در بانک 29 مرداد 1397  
فایل پیوست
تصویر