کد pr-17822  
نام الهه  
نام خانوادگی قلی فلاح  
سال تولد 1375  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت ورزشی ، هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات دانشجوی سال آخر رشته مترجمی زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی  
مهارت تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین- ورزش دو و میدانی - در زمینه موسیقی پیانو می نوازد. تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با زبان آلمانی / عضو تیم پارا اسکی معلولان و دارنده نشان شجاعت از کمیته بین‌المللی پارالمپیک  
اهم فعالیت ها در زمینه ورزش رشته دومیدانی از سال 87 فعال است و در هر دوره مسابقات روی سکوی قهرمانی بوده و چند سال در قسمت سرعتی بوده ولی در حال حاضر استقامت کار می‌کند. 12 مقام طلا و سه مقام نقره را کسب نموده است. به خاطر علاقه خودش به این رشته گرایش پیدا کرده است. از سال 89 مشغول کار روی پروژه پژوهشی اسکیت نابینایان برای اولین بار در ایران و جهان می‌باشد.  
کشور ایران  
استان زنجان  
توضیحات گفتگو با "الهه قلی فلاح" بانوئی که محدودیت ها را تبدیل به فرصت کرد.
در 5 سالگی بر اثر هیدروسفالی و تومور مخچه بینایی ام را از دست دادم بعد از جراحی وارد کما شدم و دکترها ابراز نا امیدی کردند ولی من به اراده خدای منان دوباره به کره خاکی پا نهادم ولی نابینا و فلج شده بودم که خوشبختانه مشکل حرکتیم رفع شد اما همچنان نابینای مطلق هستم.
در ابتدا پدر و مادر و اطرافیانم نسبت به آینده من بخصوص از نظر درسی و زندگی عادی روزمره ناامید و بدبین بودند و این موضوع که قرار بود در مدرسه استثنائی تحصیل کنم سخت آزارشان می داد. روز ثبت نام من همراه با اشک والدینم بود برعکس کودکان دیگر...
به هر حال شروع به تحصیل کردم و دوران ابتدایی را با موفقیت به پایان رساندم. سپس وارد مدرسه عادی شدم و در دوره راهنمایی و دبیرستان را همپای افراد عادی رشته علوم انسانی را با موفقیت پشت سر نهادم. خیلی ها از هم مدرسه بودن با من ابراز خرسندی کرده و می گفتند ما از تو انرژی می گیریم و برخی دیگر حسادت کرده و می گفتند چرا او با ما درس می خواند باید به مدرسه مخصوص خودش برود. به هر حال وارد دانشگاه شدم. و در حال حاضر دانشجوی ترم دو مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه صوفی راضی زنجان هستم.
او صاحب رکورد 41 کیلومتری اسکیت سواری است و با ثبت این رکورد در محوطه 500 متری فرودگاه زنجان، این رشته ثبت ملی شد. این دختر خانم جوان در رشته 100 متر دو میدانی قهرمان کشور است.
(متن کامل گفتگو در سایت عصر جهان موجود است. منبع: http://asrjahan.ir/more/news/6260/view)  
متن زندگی نامه او در سال 1375 چشم به جهان گشود. او هم اکنون تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین ایران است. او در 19 دی ماه 1396 عازم رقابت‌های جهانی آلمان شد.
وی از 5 سالگی بینایی خود را از دست داد و به صورت مطلق نابینا شد. اما این مسأله مانع پویایی و فعالیت او نشد و از خردسالی همواره کوشید تا مستقل زندگی کند و از همسالان خودش پیشرفت بیشتر داشته باشد.
او هم اکنون (1396) دانشجوی ترم آخر رشته زبان انگلیسی در شاخه مترجمی است. به زبان آلمانی نیز آشنایی دارد. علاوه بر ورزش به هنر هم علاقه دارد و پیانو می‌نوازد. از سال 1387 با رشته دو و میدانی آشنا شد و زیر نظر خانم اصفهانیان و آقای فرهادی تمرینات را در ماده دو آغاز کرد. پس از 1387 در چندین مسابقه در دو توانست مقامات کشوری و استانی کسب کند. او درباره فعالیت‌های ورزشی خودش توضیحاتی داده که می‌آورم.


به دنیا آمده ام تا برای دیگران و خودم مفید باشم/ گفتگو با تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین
الهه قلی فلاح، تنها عضو نابینای تیم ملی اسکی صحرانوردی معلولین ایران است که با همراهی تیم ملی 19 دی ماه عازم رقابت‌های جهانی آلمان خواهد شد. وی سال 1375 در زنجان متولد شد و از سن 5 سالگی بینایی خود را از دست داد و به صورت مطلق نابینا شد، اما این مساله باعث نشد تا الهه از پای بنشیند و با وجود سن کم و از همان ابتدا تلاش کرد تا استقلال خود را حفظ کرده و توانمندی هایش را به اطرافیان ثابت کند.
او حالا دانشجوی ترم آخر رشته زبان انگلیسی در شاخه مترجمی است و با زبان آلمانی نیز آشنایی دارد. الهه علاوه بر ورزش و تحصیل، به هنر هم علاقه دارد و پیانو می‌نوازد.
قلی فلاح در این خصوص گفت: یکی از خصوصیات اخلاقی من این است که اجازه نمی‌دهم هیچ کس متوجه ضعف من بشود. از همان ابتدا هم که بینایی‌ام را از دست دادم به شدت روی این مساله تاکید داشتم و با وجود سن کم و مشکلاتی که ایجاد می‌شد، مثل زمین خوردن و ... دوباره می ایستادم و ادامه می‌دادم.
ملی پوش تیم صحرانوردی افزود: از سال 87 با رشته دوومیدانی آشنا شدم و زیر نظر خانم اصفهانیان و آقای فرهادی تمریناتم را در ماده دو شروع کردم. در این سال‌ها در مواد مختلف دو توانستم به عناوین قهرمانی زیادی در سطح کشور دست پیدا کنم، اما بدلیل بدشانسی‌های متعدد که شامل شرایط می‌شد همیشه از اعزام‌های برون مرزی بازماندم! به عنوان مثال در مقطعی در پرش طول صاحب رکورد بودم، اما اعزام در گروه سنی من انجام نشد و در دوره بعد این گروه سنی نیز مجاز به حضور شد و مثالهایی از این دست باعث شد تا در دوومیدانی، با اینکه شرایط خوبی از نظر رکوردی داشتم، تجربه برون مرزی نداشته باشم.
وی در همین زمینه گفت: امسال هم ابتدا اعلام شد در ماده دو 1500 متر، مسابقات پاراآسیایی جاکارتا انجام نمی‌شود، اما ظاهرا این رشته هم در زمره مسابقات افزوده شده و در رقابت‌های انتخابی که سال آینده برگزار می‌شود، با توجه به رکوردم شانس زیادی برای ورود به تیم ملی دارم.
قلی فلاح خاطر نشان کرد: اردیبهشت ماه امسال که در رقابت‌های قهرمانی کشور شرکت کردم، توسط ساوه شمشکی، رئیس انجمن اسکی، استعدادیابی شدم و این اردو، اولین دعوت رسمی من به تیم ملی بود و با توجه به اینکه رشته صحرانوردی از نظر شرایط جسمی با دو اشتراکات زیادی دارد، دوست داشتم در این رشته هم فعال شوم و خود را محک بزنم.
تنها عضو نابینای تیم اسکی افزود: از 25 آذر در اردو بودیم و بخشی از تمرینات به صورت رول اسکی و بخشی در برف انجام شد و با توجه به اینکه کمتر از یکسال است که به این رشته پیوسته‌ام، به آمادگی نسبتا خوبی رسیدم. به خاطر شرایط من باید حتما با یک همراه اسکی کنم و باید هم من و هم همراهم کاملا با هم هماهنگ باشیم تا مسیر را به درستی طی کنیم. در واقع باید دو نفر به یک نفر تبدیل شوند.
وی گفت: ارتباط من با همراهم در زمان اسکی کردن از طریق بی سیم صورت می‌گیرد و مسیرها با اصطلاحات ویژه‌ای به اطلاع من می‌رسد تا بتوانم جهت را تشخیص دهم. از این رو فرد همراه می‌بایست کاملا با شرایط نابینایان آشنا و زبان نابینایان را بلد باشد.
قلی فلاح تصریح کرد: قطعا بهترین نقطه‌ای که برای هر ورزشکار وجود دارد رسیدن به بازی‌های پارالمپیک و کسب خوش رنگ‌ترین مدالهاست. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و تلاش می‌کنم در ورزش حرفه ای به جایگاه خوبی برسم. یکی دیگر از آرزوهایم در زمینه ورزش این است که روزی بتوانم به عنوان یک مدیر ورزشی مسئولیتی داشته باشم و با توجه به درکی که از شرایط و نیازهای ورزشکاران دارم، خدماتی به جامعه ورزش کشورم ارائه دهم. تعریفی که از خودم دارم این است که به دنیا آمده‌ام تا برای دیگران و خودم مفید باشم و بنابراین نباید هیچ فرصتی را در زندگی از دست داد. (منبع: فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین)

آوای رسا، شماره 88، دی ماه 1396، ص3 (به نقل از فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین).  
تاریخ ثبت در بانک 5 دی 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر