کد pr-17794  
نام پوریا  
نام خانوادگی حکمتی  
سال تولد 1377  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی ، هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات دیپلم  
مهارت پوریا حکمتی متولد 1377 جسمی حرکتی و او در حال حاضر مدرک دیپلم و در شرف رفتن به دانشگاه می‌باشد. او به صورت حرفه‌ای در زمینه ورزش رشته شنا حدود 8 سال است که فعالیت دارد و 4-5 سال است که در مسابقات شرکت می‌کند. حائز مقام‌های زیر شده است: کسب مقام سوم مسابقات پنجاه متر آزاد و کسب مدال برنز سال 95 قهرمانی کشور، برنز پنجاه متر آزاد قهرمانی کشور در سال 94 و نقره پنجاه متر آزاد قهرمانی کشور در سال 94.یعنی دو برنز و یک نقره. او در زمینه هنری هم در زمینه حفظ شعر مهارت دارد. داخل استان زنجان سه مقام مشاعره دارد. مقام اول مشاعره ناحیه 1 سال 95 و مقام اول مشاعره ناحیه 2 سال 96 را کسب کرده است. او به حفظ شعر علاقه دارد و شعرهایی از حافظ، سعدی، مولانا و دیگر شاعران می‌خواند. در دوران متوسطه مقطع اول دبیرستان مقاله‌ای با عنوان بهداشت روانی سالمندان ارائه داد که برگزیده استان در سطح آموزش و پرورش شد.  
کشور ایران  
استان زنجان  
متن زندگی نامه او می‌گوید: استارت ورزش شنا از زمانی خورد که من بچه بودم و مرا به پزشک مغز و اعصاب ارجاع دادند. پزشک به من گفت کلید درمان شما آب‌درمانی است. یعنی آب‌درمانی بخشی از درمان من بود. من حدود دو سه ماه سانس آزاد به استخر می‌رفتم. سپس توسط یکی از آشنایان متوجه شدم که جانبازان و معلولین سانس ویژه دارند. از همین طریق در کلاس‌های آموزشی شرکت کردم. من استادی داشتم که هیچ گاه فراموشش نمی‌کنم. او آقای اصغر قاسمی بود که استعداد مرا کشف کرد و آموزش شنا را به من شروع کرد که تا کنون ادامه دارد. البته تمام این هشت سال شنا را حرفه‌ای کار نمی‌کردم. اما حدود سه چهار سال است که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و در مسابقات شرکت می‌کنم. و حتی در اردو‌های تیم ملی شرکت می‌کنم.
و در مورد علاقه‌اش به شعر اینگونه می‌گوید: اولین باری که به شعر علاقه‌مند شدم و استعدادم را در این زمینه کشف کردم این بود که امتحان ادبیات داشتیم و به ما گفتند که باید سه‌تا شعر حفظ کنید. شاید باور‌تان نشود که من کمتر از ده دقیقه این سه شعر را حفظ کردم. در حوزه مشاعره هم برنامه چکامه که از شبکه آموزش پخش می‌شد را نگاه می‌کردم و پیگیری می‌کردم. و همچنین کتاب مشاعره را مطالعه می‌کردم. الآن هم خیلی به این کار علاقه دارم. حتی دوست دارم شعر بگویم؛ ولی شعر گفتن خیلی کار سختی است.

او در مصاحبه دفتر فرهنگ معلولین در پاسخ به سوال در راستای فعالیت‌های‌تان انتظارات شما از مردم و مسئولین چیست؟ آیا این انتظارات بر‌آورده شده است؟ می‌گوید:
اگر از ته دلم بگویم متأسفانه خیر؛ البته در حوزه شعر بسیار عالی بود. به خصوص دبیر ادبیاتم وقتی فهمید من به شعر و ادبیات علاقه دارم با من بیشتر کار می‌کرد و آموزش‌های اضافی به من می‌داد. اما در بحث ورزشی من از مسئولین گلایه دارم. متأسفانه مسئولین اصلاً حمایت نمی‌کنند. من سه چهار مرتبه در مسابقات لیگ برتر و قهرمان کشوری شرکت کردم. اما دو سه دوره آن را با هزینه شخصی رفتیم. یعنی مسابقات در مشهد بود و ما پول بلیط هواپیما، هتل، غذا و حتی ورودی مسابقات را خود‌مان پرداخت کردیم. هیئت هم همیشه می‌گوید بودجه نداریم. ما امسال تیم نداشتیم و لیگ امسال را با هزینه شخصی رفتیم. ما به دلیل مشکلات مالی از یک تیم خوب محروم شدیم. بچه‌های ما مجبور شدند پراکنده شوند و با تیم‌های دیگر شرکت کنند. این اصلاً برای وجهه جانبازان و معلولین زنجان خوب نیست. ما در سال 94 با کمترین امکانات مقام سوم را در مجموع امتیازات تیمی کسب کردیم. بالاتر از استان‌هائی مثل اصفهان، شیراز، تبریز و خیلی از قدرت‌های شنا. اما مسئولین هیچ حمایتی نمی کنند. ما در هفته دو جلسه در زنجان تمرین داریم. در صورتی که زمانی که در اردوی تیم ملی شرکت کرده بودیم به ما گفتند که یک شناگر حرفه‌ای باید در هفته شش جلسه تمرین داشته باشد. این مسأله سبب پائین آمدن انگیزه بچه‌ها شده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 2 دی 1396