کد pr-15923  
نام یاسمن  
نام خانوادگی مویدی  
مرتبط با معلولان عمومی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت مبتکر ورزش "برای تو نیک"  
کشور ایران  
متن زندگی نامه «برای تو نیک»، ورزشی برای همه انسان‌ها
«برای تو نیک» روشی است که با الهام از کدگذاری بین المللی حروف الفبا طراحی شده است. این روش اجرای تمرین‌های همزمان کلیه افراد در سنین مختلف با شرایط جسمانی متفاوت را امکان پذیر می‌سازد. هر فردی می‌تواند «برای تو نیک» را با انتخاب و سلیقه شخصی خود اجرا نماید. در اویل دهه 1380 یاسمن مویدی، یک ایرانی فعال در امور اجتماعی، فرهنگی، نیکوکاری، ورزشی و کارآفرینی، ورزش «برای تو نیک» را ابداع نمود. وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 این ورزش را به رسمیت شناخت و در سال 1392 انجمن «برای تو نیک» در زیر مجموعه فدراسیون ورزش‌های همگانی، فعالیت خود را آغاز کرد.
لطفاً خودتان را معرفی کنید و درباره ورزش «برای تو نیک»، برای خوانندگان ما توضیح دهید؟
من یاسمن مویدی هستم و بیش از 45 سال سابقه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، نیکوکاری و کار‌آفرینی در ابعاد ملی و ابعاد بین المللی را دارم.
توانسته‌ام روشی را ابداع کنم که هر فردی با هر شرایط جسمانی و در هر سنی بدون هیچگونه محدودیتی می‌تواند آن را انجام دهد. من اسم این روش را «برای تو نیک»، ورزشی برای تو نیک انسان، ورزشی برای تو نیک مرد و ورزشی برای تو نیک زن گذاشتم.
الهام اولیه من در ورزش «برای تو نیک» الفبای خط نابینایی بوده است و من از کدگذاری بین المللی خط نابینایی الهام گرفتم و چون مبتکر خط نابینایی شخصی فرانسوی به نام «لویی برای» بودهاست اسم آن را برای تو نیک گذاشتم. متأسفانه در تلفظ انگلیسی خط «برای» به غلط خط «بریل» خوانده می‌شود.
البته به این معنی نیست که این ورزش مخصوص نابینایان است بلکه نابینایان هم مانند همه افراد دیگر می‌توانند استفاده کنند.
چه نوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، در این مورد داده می‌شود؟
غیر از بحث مربیگری ورزشی، مدرسی و داوری، آموزش ماساژ را داریم. چون ایرانی‌ها اولین کسانی بودند که مشت و مال را ابداع کرده‌اند. امروز ما نباید برویم و ماساژ تایلندی را آموزش ببینیم. ما باید ماساژ با ورزش «برای تو نیک» ایران را درس بدهیم. در این آموزش، اولویت با کسانی است که یک نوع محدودیت جسمانی دارند و شغل‌های دیگر را نمی‌توانند داشته باشند. کاربرد دیگر آن، زبان آموزی است. با این روش یک تحول در آموزش زبان ایجاد می‌شود. ما زبان فارسی را از طریق «برای تو نیک» در خارج از ایران درس می‌دهیم. در ایران هم، زبان فرانسه و انگلیسی را با این روش درس می‌دهیم.
در مورد ورزش «برای تو نیک» توضیح دهید؟
می‌دانید که نابینایان برای خواندن از برجستگی‌هایی که روی کاغذ ایجاد می‌شود استفاده می‌کنند. خط نابینایان، از شش نقطه تشکیل شده است که هر نقطه برجسته، نشان دهنده حرفی است و هر حرفی هم در الفبا، یک کد دارد. ما گفته‌ایم به جای اینکه مثل یک نابینا، این شش نقطه را لمس کنیم. آن را مجسم می‌کنیم. همه این حرکات روی یک صفحه جدول شش خانه‌ای انجام می‌شود. این صفحه شش خانه‌ای به عنوان ابزار « برای تو نیک»، ثبت اختراع شده است.
انجمن «برای تو نیک» از چه سالی در ایران شروع به کار کرده است؟
انجمن «برای تو نیک» به طور رسمی حدود یک سال است که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان شروع به کار کرده و من در سال 1392، از آقای دکتر مجدآرا را به عنوان رئیس انجمن، ابلاغ آن را دریافت کردم. ولی، موسسات «برای تو نیک» سال‌ها است که در ایران تأسیس شده‌اند.
هدف انجمن «برای تو نیک» چیست؟
یکی از اهداف انجمن «برای تو نیک» انسان دوستی است.
آیا بیشترین کاربرد «برای تو نیک» در ورزش همگانی است؟
هم در ورزش همگانی و هم در ورزش قهرمانی کاربرد دارد.
آیا مراکزی وجود دارند که علاقمندان به ورزش «برای تو نیک» بتوانند به این مراکز مراجعه کنند؟
بله، جاهای زیادی هست. در خیلی از باشگاه‌ها و سراهای محلات این ورزش شروع شده است. در ضمن انجمن «برای تو نیک» آماده اطلاع رسانی به علاقمندان است. سایت این انجمن به آدرس Brailletonik.com – Brailletonik.ir در اختیار عزیزان است.
انجمن «برای تو نیک» چه کمک و همکاری با NGO های معلولان می‌تواند داشته باشد؟
انجمن «برای تو نیک» آماده همکاری با همه مراکز و سازمان‌های مردم نهاد و NGOها خصوصا، NGOهای مرتبط به معلولان است. ما آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی در مراکز را داریم، که از طریق فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز گواهی صادر می‌شود.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 مرداد 1396