کد pr-15140  
نام مهدی  
نام خانوادگی خجستگی  
سال تولد 1363  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی ، هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی ادبیات نمایشی  
مهارت بازیگری تئاتر، فوتبال، شنا  
اهم فعالیت ها مهدی خجستگی متولد متولد 1363 جسمی حرکتی و دارای کارشناسی ادبیات نمایشی می‌باشد. در زمینه هنری در زمینه بازیگری و کارگردانی نمایش فعالیت دارد. 14-15 نمایش بازی کرده است که در جشنواره کریمه رتبه سوم بازیگری که بین هنرمندهای تئاتر استان قم برگزار شد را کسب کرد. در جشنواره معلولین در بازیگری اول و در کارگردانی مقام دوم را کسب نمود. با گروه طراوت همکاری می‌کند صرفا یک گروه معلولین نیست، بلکه دو سه سال است آمده‌ایم کارشان را در حوزه معلولین از طریق طراوت انجام می‌دهند. رتبه‌هایی که در این گروه گرفته شده، بچه‌های معلول رتبه بازیگری گرفته‌اند، خود کار پارسال در جشنوار معلولین که به کار به اسم قصه سرزمین مهربانی بود دوم شد. در زمینه ورزش فوتبال و شنا هم فعالیت دارد که در فوتبال در مسابقات کشوری شرکت می‌کرده ولی حائز مقام نشده‌اند. در شنا هم 2-3 مقام کشوری دارد در ماده صد متر و پنجاه متر آزاد. سال 90 که دو مقام اولی را کسب نمود. مشوق اصلی در درجه اول تلاش و پشتکار خودش و بعد همکاری خانواده بوده است.  
کشور ایران  
استان قم  
متن زندگی نامه تئاتر طراوت
مصاحبه با آقای مهدی خجستگی

توضیح
به دلیل اهمیت تئاتر در زندگی و فرهنگ معلولین و به دلیل عدم بازتاب فعالیت‌های اصحاب تئاتر در شهر قم در بانک جامع اطلاعات معلولان برنامه‌ریزی شد و قرار شد خدمت آقای مهدی خجستگی رسیده و مصاحبه‌ای با ایشان داشته باشیم. این مصاحبه توسط آقای مسعود باقری در سال 1396 انجام شد.

* نام گروهتان چیست؟
ـ موسسه تئاتر طراوت و شروع کار ما با تأسیس موسسه طراوت بوده است. چون من خودم عضو موسسه تئاتر طراوت بودم و مدیرعامل موسسه هم آقای شاه‌مردی خودش هم از بچه‌های دارای معلولیت و توانمند است.

* ایشان هم جسمی حرکتی هستند؟
ـ بله جسمی حرکتی است. شروع کارمان با موسسه تئاتر طراوت بوده است. حتی حالا کار امسالمان را هم باز از سمت موسسه طراوت داریم پیش می‌بریم. مثلاً از طریق ثبت یک گروه معلولین، جلو نرفته‌ایم؛ اما دلمان می‌خواهد در آینده حتماً یک گروه مجزا برای همان تئاتر معلولین خودمان ثبت کنیم.
موسسه تئاتر طراوت یک موسسه بزرگی است در قم که خیلی فعال است و در اکثر جشنواره‌های ملی شرکت می‌کند. در استان امسال باز کارش اول شد، آقای شاه‌مردی و بچه‌ها، مهمترین جایزه‌ها را گرفتند. اولین کاری هم که با معلولین شروع کردیم، با همکاری گروه رُخ یعنی گروه خانم دلداده بود. آنان با بچه‌های طراوت مشترکاً در سال 81 یا 82 اولین کار را شروع کردند. آن کار در جشنواره مهر آیین بود. بعد سال 84 خودم با خانم دلداده کار کردم. گروه طراوت مستقلاً و بدون کار مشترک با دیگران از سال 93 اولین اثرش یعنی کار چارقد سبز خاله گلنار را انجام داد. این کار را برای جشنواره معلولین اصفهان کردیم و تولید ما و تلاش بچه‌های جسمی حرکتی بود. در آن جشنواره با استقبال مواجه شدیم و خیلی جایزه گرفتیم. تقریباً یک سال و نیم بعدش کار قصه سرزمین مهربانی را شروع کردیم که نویسنده‌اش آقای شاه‌مردی بود و کارگردانش خود من بودم؛ و آنجا هم بچه‌های ما دو تا جایزه اولی گرفتند، دومی داشتیم، سومی داشتیم، دومی کارگردانی را مشترک با آقای منوچهر آذر داشتیم.
بعد کار امسالمان را به‌طور مشترک با بچه‌های جسمی حرکتی و ناشنوایان داریم کار می‌کنیم، کار پاهای خانم هزارپا. ژانر کاریمان کار کودک است.

* احسنت و خسته نباشید می‌گوییم؛ در این گروه تقریباً چند تا از بچه‌های معلول و جسمی حرکتی و از دیگر معلولیت‌ها هستند که با هم فعالیت می‌کنید؟
ـ در گروه ما حدود ده دوازده نفر بچه‌های معلول هستند که داریم باهاشون کار می‌کنیم و حالا در کنار اینکه به قولی گفتنی دارند یاد می‌گیرند و کلاس برایشان می‌گذاریم، دارند بازی هم می‌کنند و فعال هستند.

* یعنی هم در بخش آموزش آنها فعالیت می‌کنید و هم در بخش به کارگیری و اشتغال آنها در نمایش‌هایی که دارید؟
مهدی خجستگی: ما چون هدف اصلی‌مان جشنواره معلولین نیست، جشنواره معلولین یک هدف قشنگی دارد که برای ما هم قابل احترام است و ما هدفمان هم همین است که بچه‌ها را بیاوریم، بچه‌ها را توانمند کنیم، مشغولشان کنیم، آن استعدادهایی که دارند توی سالن تئاتر شکوفا بشود. منتها اینکه ما دوست نداریم فقط بحث از معلولین باشد، دوست داریم بازیگرهایمان بازیگرهایی باشند که حداقل بفهمند، تئاتر را بلد باشند و به‌صورت حرفه‌ای کار کنند.
حالا یکی از بازیگرهای ما در جشنواره استانی قم، جشنواره استانی که می‌دانید هر سال برگزار می‌شود و چون مقدماتی تئاتر فجر است و کار برگزیده می‌رود جشنواره فجر، اکثر، یعنی همه بچه‌های قم که حرفی برای گفتن دارند می‌آیند آنجا. خیلی رقابت سخت است. اما امسال یکی از بچه‌های ما در آنجا بین این همه آدم جایزه بازیگری گرفت. آقای شاه‌مردی نویسنده کارگردان اول استان شد. بنده هم توی جشنواره‌هایی که شرکت کرده‌ام جایزه بازیگری جشنواره استانی گرفته‌ام. دوست داریم بچه‌ها به سمت کار حرفه‌ای بروند و فقط در پی شرکت در جشنواره معلولین و دور هم یک جمع شدن و اجرا داشتن نباشند، واقعاً در پی کار حرفه‌ای باشند.
یعنی ما حتی امروز هماهنگ کرده‌ایم که بچه‌های ما که حالا بعضی‌هایشان کار اولی هستند، برایشان هماهنگ کرده‌ایم که تهران قرار است بعدازظهر ببریم، سه تا کار خوب تئاتر ببینند و آخر شب دوباره برمی‌گردانیمشان.

* گویا قرار بوده بهزیستی به شما ماشین بدهد که ظاهراً بدقولی کرده است؟
ـ بله، ماشین ندادند، ماشین خودم و یکی دو تا از بچه‌ها را اُکی کرده‌ام که ببریم. به هر حال بهزیستی همکاری نمی‌کند.

* می‌دانید که تئاتر برای معلولین از هر نظر اهمیت دارد، راهی برای بیان مقاصد درونی و مکنونات آنها است، روشی برای تخلیه روحی و روانی آنها است؛ در کسب درآمد و اشتغال آنان موثر است؛ در افزایش مهارت‌ها و توانمند شدن آنها تأثیر دارد.
تئاتر را در کشورهای دیگر جزء اقدامات اساسی و مادر برای رشد معلولان در نظر می‌آورند ولی در ایران بیشتر تلاش و بار این کارها سر دوش خود بچه‌ها و مردم است و مسئولین دولتی استقبال چندان نمی‌کنند.
اگر در قم تئاتر مذهبی مثل اجرا داستان‌های انبیاء و یاران معصومین علیهم السلام که معلولیت هم داشته‌اند اجرا کنید هم در فرهنگ‌سازی کمک خواهید کرد و در ذهن مردم بسیار موثر خواهد شد و هم موجب جذب جامعه مذهبی و جلب حمایت و مساعدت آنها خواهد شد.

* در نهایت از تلاش‌های شما و از شرکت شما در این مصاحبه کمال تشکر را داریم.

 
تاریخ ثبت در بانک 9 مرداد 1396