کد pr-13033  
نام رکسانا  
نام خانوادگی ربانی  
سال تولد 1371  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی  
مهارت کارشناسی حقوق و زبان و ادبیات فرانسه کارشناسی ارشد رشته حقوق و جزا و جرم شناسی  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه مصاحبه با خانم رکسانا ربانی
توسط دفتر فرهنگ معلولین
* مختصری از زندگی خود، تاریخ تولد و محل آن و تحصیلات بفرمایید؟
رکسانا ربانی هستم. در سال 1371 در تهران به دنیا آمدم و از زمان تولد نابینای مطلق بودم. تحصیلات خود را تا سال دوم دبستان در مجتمع نابینایان نرجس در تهران گذراندم و سپس تا پایان مقطع پیش دانشگاهی به تحصیل در مدارس عادی ادامه دادم. سپس به طور همزمان در دو رشته حقوق و زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه شهید بهشتی، مقطع کارشناسی خود را به پایان رساندم و در حال حاضر نیز مشغول تکمیل پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته حقوق جزا و جرم‌شناسی هستم.
* علل موفقیت یک نابینا در امور تحصیلی دانشگاهی چیست؟
یک فرد نابینا، مانند هر فرد دیگری، مایل است که در همه عرصه‌های زندگی اجتماعی، حضوری فعال، موثر و مفید داشته باشد، در جامعه پذیرفته شده و در کنار سایر افراد، به فعالیت‌های شغلی و حرفه ای بپردازد. تحصیلات دانشگاهی نیز راهی برای گسترش دانش و توانایی‌ها و کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف اجتماعی و شغلی است که می‌تواند زمینه حضور هر چه بیش‌تر و مفیدتر هر فرد، از جمله نابینایان را در جامعه فراهم سازد.
* یک نابینا چگونه می‌تواند در جامعه موفق شود؟
عوامل گوناگونی می‌توانند در موفقیت فرد نابینا نقش داشته باشند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت و کمک خانواده و باور خود فرد به توانمندی‌های خود اشاره کرد. در صورتی که فرد و خانواده و اطرافیان وی، نابینایی را یک نقص غیرقابل جبران ندانسته و به امکان موفقیت فرد نابینا باور داشته باشند، و فرد با تلاش و پشتکار و تکیه بر سایر توانمندی‌های خود در جهت اهداف مختلف تحصیلی، اجتماعی و شغلی خود گام بردارد، می‌تواند به موفقیت دست یابد.
* مهم‌ترین مشکل نابینایان ایران در چیست؟
شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند سبب ایجاد دشواری‌هایی برای نابینایان در عرصه‌های مختلف زندگی روزانه باشد، مشکلات مربوط به دسترس پذیری امکانات مختلف اجتماعی است؛ یعنی فراهم نمودن این امکانات به گونه‌ای که برای همه افراد از جمله معلولان و نابینایان قابل استفاده باشند. این مسئله ممکن است در مورد منابع و کتاب‌های درسی، وسایل حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های عمومی یا امکانات مختلف در محل اشتغال آنان و سایت‌های اینترنتی بروز کند. هر چه این موارد با نیازهای نابینایان سازگارتر و در نتیجه برای آنان دسترس‌پذیر تر بوده و بیش‌تر قابل استفاده باشند، از مشکلات این گروه در جامعه کاسته خواهد شد.
* مشکلات حقوقی و قانونی معلولان و نابینایان در چیست؟
شاید این مسائل بیش‌تر مربوط به مشکلات قانونی یا اجرایی در خصوص تضمین دسترس پذیر کردن امکانات مختلف اجتماعی برای این گروه است. همچنین به نظر می‌رسد که مناسب است این شرایط برای تضمین امکان حضور فعال نابینایان و همه معلولین در عرصه فعالیت‌های حرفه ای و شغلی فراهم شود تا از این طریق، ضمن ایجاد امکان استفاده از توانایی و دانش این افراد در جامعه، زمینه استقلال اقتصادی برای این گروه‌ها فراهم گردد.
* نظر شما درباره قانون حمایت از معلولان که در حال تصویب است چیست؟
از آنجا که این قانون در حال تصویب بوده و ممکن است در آن تغییراتی ایجاد شود، به نظر می‌رسد باید منتظر نسخه نهایی آن بود. اما به طور کلی، گنجاندن تمهیداتی برای تسهیل حضور معلولان در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، از تحصیل تا اشتغال، و تدابیری برای حضور هر چه بیش‌تر و آسان‌تر آنان در کنار سایر افراد در همه جنبه‌های زندگی اجتماعی ضروری به نظر می‌آید. در واقع، از آنجا که معلولان می‌خواهند مانند سایر افراد در جامعه حضور داشته باشند و کارآمدی این حضور مستلزم دسترس پذیری امکانات اجتماعی و امکان فعالیت‌های حرفه ای برای آنان است، قوانین باید زمینه تحقق هر چه بیش‌تر این امور را فراهم سازند.
* آیا در دانشگاه واحد درسی در زمینه حقوق معلولین هست؟
در دانشگاه شهید بهشتی که من در آنجا تحصیل می‌کردم این واحد وجود نداشت و تا کنون نشنیده‌ام که دانشکده‌های حقوق سایر دانشگاه‌ها این درس را ارائه داده باشند.
* ضرورت چنین درسی چه اندازه است؟
ضرورت وجود چنین درسی را همواره احساس می‌کردم و به اینکه این درس زمانی در دانشکده‌های حقوق ارائه شود، امیدوار بوده‌ام. زیرا اولاً حضور موثر معلولان در جامعه مستلزم آگاهی آنان و نیز سایر افراد و گروه‌ها نسبت به حقوق آنان است و طبیعتاً، ضرورت وجود این آگاهی در مورد حقوق‌دانان دو چندان خواهد بود. ثانیاً اینکه معلولیت پدیده‌ای است که در همه جوامع و در هر زمانی می‌تواند بروز کند و افراد ممکن است در زندگی خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این پدیده برخورد داشته باشند. از این رو آگاهی اکثریت جامعه و به خصوص حقوق‌دانان در مورد توانمندی‌ها، نیازها و حقوق افراد دارای معلولیت ضروری است.
 
تاریخ ثبت در بانک 19 اردیبهشت 1396