کد pr-11727  
نام فاطمه  
نام خانوادگی کیخسروی  
سال تولد 1347  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دیپلم  
مهارت فیلمنامه‌نویسی.مدرک‌lcd زبان المانی تاحدودی انگلیسی هم متوسط مدرک ماشین نویسی یک‌مدرک زبان آلمانی همکاری با انجمن نابینایان همکاری با گروه هنری کشکول‌شرکت درمحافل داستان نویسی بازاریابی برای شرکت ارامیس ویک‌کاراینترنتی جدید  
کشور ایران  
استان تهران  
شهر شمیران  
متن زندگی نامه فاطمه کیخسروی
(مصاحبه)
دیپلم اقتصاد
متولد 1347
نویسنده
ساکن تهران ـ شمیران
معلولیت حرکتی

توضیح
خانم فاطمه کیخسروی در داستان نویسی و فیلم‌نامه نویسی فعال است. به منظور به اشتراک گذاشتن تجارب او، در آبان ماه 1399 مصاحبه‌ای با او انجام شد. این مصاحبه توسط خانم مریم قاسمی اجرا شد و روی سایت بانک اطلاعات معلولان گذاشته می‌شود.

متن گفت‌وگو
* به منظور آشنایی بیشتر کاربران با شخصیت و فعالیت‌های شما مختصری از زندگی‌نامه خود بگویید.
ـ اسمم فاطمه کیخسروی و متولد 20 فروردین 1347 هستم. از سه سالگی معلول شده‌ام، ولی معلولیت من را دیر متوجه شده بودند. عملی هم روی پای من انجام دادند که موفقیت آمیز نبود و یک مقدار پای راستم بهتر شد، ولی هنوز هم پایم ناراحتی دارد.
معلولیت من مادرزادی نبوده و بر اثر زمین خوردن در سه سالگی، اختلالی در پای راستم پدید آمد؛ این نکته را بعداً پزشکان متوجه شدند؛ اما در همان زمان کودکی پزشکان متوجه نشده بودند.

* در مورد تحصیلات خود گزارشی بدهید.
ـ در مدرسه ابتدایی و متوسطه عادی درس خواندم. در دبیرستان رشته اقتصاد اجتماعی خواندم و دیپلم گرفتم.

* غیر از تحصیلات مدرسه‌ای، آموزش‌های دیگر هم گذرانده‌‌اید؟
ـ سه دوره فیلم‌نامه نویسی خواندم. کلاس‌ها و کارگاه‌های فیلم‌نامه نویسی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در همین وزارت خانه برگزار می‌شد. همچنین کلاس داستان‌نویسی و کلاس‌های گردشگری رفته‌ام و دیپلم گردشگری هم گرفته‌ام.
دوره‌های زبان آلمانی و انگلیسی و دوره ماشین نویسی هم گذرانده‌ام. این کلاس‌ها را در بهزیستی شرکت کردم.

* علت و منشأ علاقه شما به نویسندگی به ویژه داستان و فیلم‌نامه نویسی از کجا پدید آمد؟
ـ پدرم در روزنامه اطلاعات کار می‌کرد و روزنامه نگار بود. ایشان در نوشتن داستان و فیلم‌نامه یا در یاد گرفتن ماشین‌نویسی و زبان تشویقم می‌کرد و گاه تجربه‌هایش را به من می‌گفت. البته خودم هم ذاتاً علاقه‌مند به این امور بوده‌ام.


* آیا در زمینه داستان نویسی و فیلم، اثری دارید که چاپ شده باشد؟
ـ یک کتاب داده‌ام، یعنی زیر چاپ است و تایپ و کارهایش انجام شده است. قرار است یک انتشاراتی به نام انتشارات قطران چاپ کند.

* گویا هنوز چاپ نشده است؟
ـ نه، چاپ نشده ولی زیر چاپ است. البته یک مجموعه داستان کوتاه دارم که چند سال پیش چاپ شد.

* آن اثری که چاپ شده چه ویژگی‌هایی دارد؟
ـ دو سه داستان کوتاه راجع به معلولین است. یکی‌اش راجع به آقای علی‌اکبر جوادی است که از ایشان اجازه گرفته‌ام و زندگی‌نامه‌اش را نوشته و آورده‌ام.

* به نظر شما نویسندگی در زندگی افراد دارای معلولیت چقدر می‌تواند تأثیر داشته باشد؟
ـ موجب آرام‌بخشی در زندگی آنها است، نیز به وسیله داستان، می‌توانند حرفشان را بزنند. معلولینی که معلولیتشان خیلی شدید است زیاد کوچه و اینها نمی‌توانند بروند، داستان‌نویسی آنها را از تنهایی و افسردگی نجات می‌دهد.

* آیا آثاری دارید که آماده چاپ باشد؟
ـ همان که گفتم را دارم. غیر از آن داستانی به اسم امید بود که چند سال پیش از طریق انتشارات سبزینه چاپ شد. این کتاب یکی از مجموعه اشعار شاعران معاصر است.

* در زمینه‌های دیگر، مثلاً در ورزش یا هنر هم آیا فعالیت داشته‌اید؟
ـ ورزش خیر. یک مقداری هم خوانش کتاب و اینها را انجام می‌دهم؛ یعنی کتاب صوتی درست می‌کنم، منتها با گوشی و به روش ساده.

* صحبتی باقی مانده که من نپرسیده باشم و بخواهید بیان کنید؟
ـ خیر.

* از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید، متشکریم.




فاطمه کیخسروی
(زندگی‌نامه)

فاطمه کیخسروی متولد فروردین 1347 در تهران است، هم اکنون در تهران، منطقه قلهک ساکن است. از کودکی از ناحیه پای راست دچار معلولیت شده است. آقای علی اکبر جمالی مدیر محترم انجمن نابینایان ایران ایشان را به مجله توان نامه و دفتر فرهنگ معلولین معرفی کرد.
ایشان لطف کرده فیلم نامه بسیار زیبایی در شهریور 1391 برای ما فرستادند. مدت‌ها درصدد بودیم شماره تلفنی یا آدرسی از ایشان پیدا کنیم و با تکمیل اطلاعات آنها را منتشر نماییم ولی ممکن نشد و با اطلاعات اندکی که خودش فرستاده بود به معرفی ایشان پرداختیم. ایشان قلم زیبایی دارد و ذاتاً استعداد دارد برترین فیلم نامه نویس شود؛ از این‌رو دریغ است او را به جامعه هنری و نخبگان معرفی نکنیم.
خودش درباره زندگی‌اش چنین نوشته است: من فاطمه کیخسروی متولد 20 فروردین 1347 تهران، دیپلمه، ساکن تهران، شمیران قلهک. به مناسبت روز جهانی عصای سفید این مطلب را تقدیم می‌کنم. از کودکی به خاطر کار پدرم حسین و عمویم حسن در موسسه اطلاعات که یدی طولانی در مسائل فرهنگ در تمام جهان دارد با روزنامه و مجله سر و کار پیدا کردم. شیفته ادبیات درمان و فیلمنامه نویسی و کامپیوتر شده‌ام. از مادر عزیزم که پس از مرگ پدرم حسین همواره مشوق در راه علایقم است تشکر ویژه کرده و دست او را می‌بوسم. همین‌طور به روح عمویم حسن درود و فاتحه‌ای فرستاده و به یاد می‌آورم که او نیز پا به پایم فیلم و تلویزیون می‌دید. از کودکی از ناحیه پای راست دچار معلولیت متوسط شده‌ام؛ روزی در روزنامه همشهری محله منطقه سه روز شنبه که این ویژه نامه چاپ می‌شود شهرداری مطالبی درباره کمک به معلولین چاپ کرد، با شماره تلفن ذکر شده تماس گرفتم و این تماس تلفنی باعث آشنایی من با فرد فوق‌العاده نازنین و نابینایی به نام آقای علی اکبر جمالی و انجمن نابینایان ایران شد. این آشنایی مرا به خلق این داستان و نوشته‌های جدید راهبری کرد.
از دوستان نابینایم تشکر به ویژه علی اکبر جمالی تشکر ویژه می‌کنم. از خانواده عزیزم که همواره مشوق من در کارهایم بود تشکر و دست بوسی کرده در زمینه فعالیت‌های فیلمنامه نویسی باید از دوست خوبی به نام آقای مهندس علی اصغر غفارپور تشکر کنم. آقای مهندس علی اصغر غفارپور و گروه کشکول در زمینه‌های فیلم، تدریس خصوصی، مسائل حقوقی در استان البرز کرج فعالیت می‌کنند.
از دوستان خوبم و هم شاگردی‌های مهربانم که همواره گوش شنوای خوبی برای انشاها و داستان‌هایم بودند و هستند تشکر می‌نمایم. خداوند مهربان همواره یار و یاور ستمدیدگان و مظلومان می‌باشد. فیلم‌نامه‌ای با عنوان داستان تهران برای مجله توان نامه فرستاده که در شماره‌های بعدی منتشر خواهد شد. کسانی که در عرصه فیلم و هنر فعالیت دارند می‌توانند از چنین استعدادهایی استفاده کنند.

مهارت‌آموزی
علاوه بر تحصیل در مدرسه، تلاش کردم در کلاس‌ها و کارگاه‌های مهارت آموزی هم شرکت کنم. چند دوره در فیلمنامه‌نویسی شرکت کردم و مدرک ICDL هم گرفتم. نیز در این زمینه‌ها هم مهارت‌آموزی داشته‌ام:
ـ در کلاس‌های زبان آلمانی و انگلیسی شرکت کردم و این زبان‌ها را تا حدی یاد گرفته‌ام.
ـ یک دوره ماشین نویسی رفتم و دیپلم آن را گرفتم.
ـ با گروه هنری کشکول وابسته به انجمن نابینایان ایران همکاری داشته‌ام.
ـ شرکت در دوره آموزشی داستان نویسی
ـ شرکت در دوره آموزشی گردشگری و اخذ دیپلم گردشگری
ـ شرکت در دوره آموزشی بازاریابی که توسط شرکت آرامیس برگزار می‌شد.  
تاریخ ثبت در بانک 25 بهمن 1395  
فایل پیوست
تصویر