کد pr-11547  
نام آیدین  
نام خانوادگی نعمتی  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، خدماتی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات  
مهارت کارآفرین موفق و تأسیس آموزشگاه محبی  
اهم فعالیت ها مترجم هستم، طراح نرم افزار هستم، سایت می‌نویسم و کارهای مختلف دیگری را هم انجام می‌دهم. در آموزشگاه منجی در کنار کارهای دیگرم، کار آموزشی هم انجام می‌دهم.  
کشور ایران  
استان تهران  
متن زندگی نامه لطفا کمی از خودتان بگویید؟
آیدین نعمتی هستم. از بدو تولد مبتلا به فلج مغزی بودم. در مدرسه استثنایی درس خواندم اما با بچه‌های سالم بزرگ شدم. در 12 سالگی به این نتیجه رسیدم که وضعیت من متفاوت است و به عنوان یک انسان دارای معلولیت در ضمن اینکه دو طرف این طیف رو کاملاً درک می‌کردم، ولی کم کم از هر دو طرف فاصله گرفتم تا بتوانم اصالت شخصیت خودم را به دست بیاورم و خودم را بهتر بشناسم.
پدر من دبیر ادبیات است، به همین دلیل از کودکی به ادبیات و شعر علاقمند بودم. به همین دلیل چندین سال است که با دوستانم یک انجمن ادبی ویژه افراد دارای معلولیت افتتاح کردیم. در این انجمن که یک محیط فرهنگی ویژه معلولان بود، به پیشنهاد خودم بچه‌های شاعر تندرست را هم وارد انجمن نمودیم و این انجمن متشکل از بچه‌های دارای معلولیت و بچه‌های تندرست شد. به این نتیجه رسیدم که افراد دارای معلولیت و افراد سالم می‌توانند بدون ترحم و دلسوزی، با هم کار کنند و به هم کمک کنند. به نظر من، تعامل بین افراد معلول و سالم دو طرفه است و دقیقاً یک معامله برد برد است.
لطفاًً در مورد "آموزشگاه منجی" که چند سال است راه‌اندازیش کرده‌اید، توضیح دهید؟
زمانی که 18 ساله بودم و تازه وارد دانشگاه شدم با لمس مشکلاتی که در دانشگاه‌ها برای افراد دارای معلولیت وجود داشت، به این نتیجه رسیدم که بهترین شیوه آموزش برای این افراد، سیستم آموزش مجازی است و به فکر راه‌اندازی یک دانشگاه ویژه با سیستم آموزشی مجازی افتادم. کمبود امکانات آموزشی برای افراد دارای معلولیت، انگیزه‌ای شد تا با کمک اساتید دانشگاه، این ایده را تبدیل به پروژه کنم. در سال 89 استارت این مجموعه را تحت عنوان آموزشگاه فنی و حرفه ای منجی زدیم. این آموزشگاه در سال 91 به طور رسمی شروع به کار کرد. برای نخستین بار بود که سیستم آموزش مجازی افراد دارای معلولیت در ایران به راه انداختیم. هدفمان این بود که بچه‌های ناشنوا، نابینا و معلولان جسمی حرکتی بتوانند در خانه این آموزش‌ها را ببینند.
آموزش‌های مجازی که به افراد دارای معلولیت می‌دهید، شامل چه عناوینی هستند و تا کنون چه تعدادی از این افراد آموزش دیده‌اند؟
بیشتر دوره‌ها، شامل فناوری اطلاعات، کامپیوتر و زبان بوده‌اند. ما در سال گذشته، حدو 1070 ساعت آموزش داشتیم. تعداد زیادی از مخاطبان ما، بچه‌های دارای معلولیت ذهنی و یا اوتیسم بودند که از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند. این افراد با بچه‌های دارای معلولیت جسمی و حرکتی در مهارت‌های ICDL تقریباً در یک سطح قرار دارند. البته کار اصلی ما پژوهش و تحقیق است.
با کدام پروژه بین‌المللی همکاری داشته‌اید؟
چند پروژه با یونسکو داریم. یک سری کارهای فنی و پژوهشی هم هست که قرار بود سمن‌های دیگر هم درگیر آن شوند، ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و خودمان همه کارهایش را انجام می‌دهیم. جدا از سازمان یونسکو، چند مشاور در کانادا و آمریکا هم داریم و با انجمن‌های مختلفی در ارتباطیم.
شما به جز از طریق این آموزشگاه، از مسیرهای دیگری هم درآمد دارید؟
درآمد اصلی من از مسیرهای دیگر است. من مترجم هستم، طراح نرم افزار هستم، سایت می‌نویسم و کارهای مختلف دیگری را هم انجام می‌دهم. در آموزشگاه منجی در کنار کارهای دیگرم، کار آموزشی هم انجام می‌دهم.
منبع: مجله توان یاب، سال هفدهم، شماره 62، زمستان 1395  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1395