کد pr-11546  
نام فاطمه  
نام خانوادگی علمدار  
سال تولد 1369  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت ورزشی  
زبان فارسی  
مهارت مدرس زبان انگلیسی رشته تیراندازی با تپانچه فعالیت می‌کند.  
کشور ایران  
استان یزد  
متن زندگی نامه کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد یزد و مدرس زبان انگلیسی
- چطور شد شما وارد این رشته شدید؟
من قبل از این، در رشته تنیس روی میز فعال بودم. تمریناتم به صورت جدی نبود و اصلاً دید رقابتی و مسابقه‌ای به این رشته نداشتم تنها به شکل سرگرمی نگاهش می‌کردم و البته نتیجه خیلی مطلوبی هم نگرفتم. اما انتخاب رشته تیراندازی از سر علاقه و دوست داشتن بود که از بهمن ماه 94 شروع شد و توانستم در همین مدت کوتاه، در دومین مرحله مسابقات لیگ آزاد مقام سومی را بگیرم و بعد از آن هم برای حضور در مسابقات قهرمانی کشور انتخاب شوم.
- چقدر در هفته تمرین دارید؟
الآن دو روز در هفته و هر روز 2 ساعت یعنی در مجموع 4 ساعت در هفته تمرین دارم. آقای میربلوچ مربی خیلی خوبی هستند که همراهی خوبی با من دارند. آقای حسینی و خانم حیدری هم از مشوقان اصلی من در ورزش هستند که به من امید و دلگرمی می‌دهند.
- چه پیش‌بینی از نتایج مسابقات قهرمانی کشور دارید؟
به دلیل اینکه فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین خودش در مسابقات قهرمانی کشور، اسپانسر هست، تعداد شرکت کنندگان خیلی زیاد است و دقیقاً نمی‌شود نتایج را پیش‌بینی کرد. به خصوص من که هنوز یک سال نیست که در این رشته فعالیت دارم و در نقطه شروع هستم، نمی‌توانم انتظار خاصی از خودم داشته باشم. برای کسب تجربه بیشتر در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنم و نیاز به یادگیری بیشتری دارم. رقبایم نیز همگی باتجربه هستند و چند سال است که در این رشته کار می‌کنند. فقط امیدوارم که امتیاز قابل قبولی بگیرم و از خودم راضی باشم.
- سطح استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در این رشته چگونه است؟
همین مسابقات را در نظر بگیرید، از یزد تنها دو خانم در این مسابقات شرکت می‌کنیم، در حالی‌که از برخی شهرها 15 نفر حضور دارند. رشته تیراندازی معلولین در یزد خیلی شناخته شده نیست و نیاز به حمایت بیشتری دارد. البته برای رشته تیراندازی باید امکانات و وسایل مخصوصی باشد مثل خرید ساچمه مخصوص برای مسابقه یا کلاه خاصی برای اینکه جلوی نور گرفته شود، داشتن سلاح و هزینه شرکت در مسابقات لیگ که بر عهده خود ورزشکار است که همگی برای ورزشکار هزینه بر است و شاید برای همین خیلی‌ها سراغش نمی‌آیند.
- تیراندازی به استعداد خاصی نیاز دارد مثلاً چشم تیزبین یا ...؟
اتفاقاً من با عینک هستم موقع تیراندازی و نیاز به چشم تیزبین ندارد. برای تیراندازی تنها نیاز به تمرکز خیلی زیاد است و البته فعالیت در این رشته تمرکز و اعصاب و صبر را زیاد می‌کند و آدم را آرام می‌کند.
نقطه اوج خود را در این رشته را کجا می‌دانید؟
نقطه اوج خودم را کسب قهرمانی و حضور در مسابقات پارالمپیک می‌بینم و تمام سعی خودم را برای رسیدن به این نقطه خواهم کرد.
- یکی از خوبی‌های حضور معلولین به خصوص برای خانم‌ها در حوزه ورزش، دوری از افسردگی و افزایش اعتماد به نفس آنها است. چرا خانم‌ها اتفاقاً کمتر وارد این حوزه می‌شوند؟
من فکر می‌کنم به دو دلیل افسردگی و گوشه نشینی خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است. اول اینکه خانم‌ها پذیرش بیشتری نسبت به معلولیت خود در مقایسه با آقاین دارند و دوم اینکه در جامعه ما، محدودیت معلولیت برای خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان است و جامعه دید سخت گیرانه‌تری برای آنها دارد.
- فکر می‌کنی دلیل این تفکرها چیست؟
به نظر من این خانواده‌ها هنوز نتوانسته‌اند معلولیت بچه خودشان را قبول کنند چه برسد به اینکه بخواهند معلولیت دیگران را قبول کنند. فقط به دنبال ایده‌آل‌ترین مورد برای ازدواج پسرشان هستند. البته همه پدر و مادرها بهترین را برای بچه خود می‌خواهند اما واقعیت را هم باید در نظر بگیرند.
- این قضیه درباره خانواده خودت به چه شکل است؟
خانواده‌ام معلولیت مرا پذیرفته‌اند و برای رفتن به اجتماع مرا همراهی می‌کنند. اما خودم در بچگی درباره معلولیتم با خودم کشمکش داشتم به خاطر سن کم و نداشتن روحیه قوی، حرف‌ها و کنجکاوی‌های دیگران ناراحتم می‌کرد و اذیت می‌شدم. الآن دیگر قضیه فرق کرده است نه من آدم گذشته‌ام و نه اطرافیانم مثل گذشته هستند.
منبع: آوای رسا، آبان ماه 1395، شماره 74  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1395