کد pr-11505  
نام نسترن  
نام خانوادگی رحیمی  
سال تولد 1342  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دکترای علوم محیط زیست  
مهارت عضو هیئت علمی و دبیر جلسات در مرکز ملی اقیانوس شناسی  
کشور ایران  
استان خراسان رضوی  
شهر کاشمر  
متن زندگی نامه نسترن رحیمی در 3 خرداد سال 1342ش در خانواده‌ای متدین و مذهبی در کاشمر متولد شد. او دو ساله بود که به یکی از شدیدترین انواع فلج اطفال مبتلا شد و تمام اندام‌های بدنش به استثنای قلب و مغز فلج شد.
پدر و مادرش بلافاصله او را برای معالجه به تهران آوردند. به خاطر وضعیت شغلی پدر که در شهرستان‌های مختلف مشغول به خدمت بود. به مدت 10 سال یعنی تا 12 سالگی در تهران، نزد دایه‌ای پیر و یکی از عموهایش تحت نظر پزشک تحت مداوا قرار گرفت. خوشبختانه تلاش جمعی باعث شد عوارض فلج اطفال تنها در 2 پایش باقی بماند و مابقی اعضای بدن بهبود یابد. در تهران با تلاش‌های پدر به دبستان ملی راه یافت و هر سال جزو شاگردان اول و ممتاز مطرح می‌شد. پس از بهبودی نزد خانواده بازگشت و مابقی دوران زندگی را در کانون گرم خانوادگی به سر برد. نگرش و تربیت شایسته و درست پدر و مادر تأثیر بسیار عمیقی در عزم مجدی او برای پیشرفت در زندگی داشت. والدین او هیچ‌گاه از داشتن فرزندی با شرایط او احساس ناراحتی و شرمندگی نکردند و در تمام محافل خانوادگی و سایر ارتباطات اجتماعی او را همراه خود برده و با افتخار از تلاش‌هایش برای ساختن یک زندگی موفق یاد می‌کردند.
وی همچنین از نعمت داشتن خواهر و برادری مهربان یاد می‌کند که در بسیاری از گذرهای سخت زندگی یاری‌اش کردند.
نسترن در دوران تحصیلات راهنمایی و دبیرستان همیشه جزو شاگردان ممتاز و شاخص مجموعه‌های آموزشی بود. پس از اخذ دیپلم علوم تجربی، با معدل 88/19، همواره در کنار تحصیل به کار برای تأمینِ بخشی از هزینه‌های تحصیل مشغول بود. در سال 1364ش در رشته شیمی کاربردی دانشگاه آزاد واحد تهران- مرکز پذیرفته شد. در سال 1368ش موفق شد در این رشته سخت و پرکار با واحدهای عملی آزمایشگاه‌های متعدد به عنوان 5 نفر اول فارغ‌التحصیل، این مقطع را به پایان برساند.
در این دوران به کار ترجمه متون علمی برای نشریات تخصصی مشغول بود. در سال 1370ش در مقطع کارشناسی ارشد در رشته اقیانوس شناسی، گرایش شیمی دریا با کسب رتبه سوم کنکور ورودی دانشگاه آزاد پذیرفته و در سال 1372ش به عنوان شاگرد اول این رشته، فارغ‌التحصیل شد.
در این دوران در جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، نشریه شیمی و مهندسی شیمی ایران به عنوان ویراستار علمی و ادبی مشغول به کار بود. سپس به عنوان عضو هیئت علمی و دبیر جلسات در مرکز ملی اقیانوس شناسیِ سابق کار خود را ادامه داد.
در سال 1387ش با دریافت بورسیه جامعه اروپا برای انجام تحقیقات فوق دکتری، به مدت 6 ماه عازم برلین آلمان شد و در انستیتو هواشناسی دانشگاه برلین تحقیقت فوق دکتری خود را با موفقیت و با هدایت پرفسور کوباش و دکتر رایمر به پایان رساند و به ایران بازگشت. این تحقیق جزو تحقیقات نادر و ارزشمند در نوع خود در دنیا بود که نتیجه آن در یکی از کتب تخصصی NOAA در دست چاپ است.
با وجود همه این دستاوردها و درخشش‌ها وی در تعریف زن موفق می‌گوید: «بانویی که در عرصه زندگی خصوصی و خانوادگی، اجتماعی، علمی و اجرایی، توانایی‌ها و استعدادهای خود را باور داشته و با توکل به خدا، امید و اراده‌ای قوی همواره در جهت تکامل و اعتلا گام برداشته و تلاش می‌کند، بانویی موفق است.»
زنان بصیر ایران اسلامی، ص237
 
تاریخ ثبت در بانک 3 بهمن 1395