کد pr-11397  
نام شیر محمد  
نام خانوادگی عاشوری  
سال تولد 1340  
وضعیت جسمی کم شنوا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات کاردانی نرم افزار و دارای مدرک معادل کارشناسی از سازمان کاریتاس آلمان  
مهارت شاعر و نویسنده و نقاش  
اهم فعالیت ها شاعر و نویسنده و نقاش ناشنوا بازنشسته بهزیستی گیلان؛ مولف کتاب شعر سکوتی بلندتر از فریاد و کتاب دیگر در دست تالیف به نام شمیم شالیزار  
کشور ایران  
استان گیلان  
شهر شفت  
متن زندگی نامه توانخواه شیر محمد عاشوری در سال 1340 در روستای شولم از توابع شهرستان فومن دیده به جهان گشود، وی در سن ده سالگی به دلیل بیماری منژیت کم شنوا می‌شود. از سال 1350 با توجه به مشکل ناشنوایی اما با دنیایی از امید به زندگی خود ادامه می‌دهد، و با مشقت و تحمل مشکلات فراوان و پیاده روی هر روزه و طی کردن کیلومتر‌ها مسافت جاده که با منزل فاصله داشت، سرانجام در سال 1364 موفق به اخذ دیپلم در رشته‌ی اداری و بازرگانی می‌شود، و پس از تلاش فراوان و طی مراحل اداری به سازمان بهزیستی گیلان در می‌آید.
شیر محمد عاشوری از دوران نوجوانی صدایی خوش و دلنشینی داشت و در ماه‌های محرم و صفر در دستجات عزاداری به نوحه خوانی می‌پرداخت و از همان دوران بیشتر با شعر مأنوس بود. اما متأسفانه عوارض ناشی از بیماری در حالی که او را از شنوایی محروم ساخت، به تارهای صوتی‌اش نیز آسیب رساند، به طوری که دیگر خواندن برایش مشکل شده بود. به هر حال شیر محمد عاشوری در کنار کار و تلاش در سازمان بهزیستی و کوشش برای بهبود وضعیت مددجویان این سازمان، به سرودن شعر بیش از گذشته گرایش پیدا می‌کند و شعرهایش یکی پس از دیگری جان می‌گیرند. تا جایی که در برخی مناسبت‌ها و در شب‌های شعر حضور می‌یابد و به شعر خوانی می‌پردازد، و در سال 1391 با تمام مشکلاتی که بر سر راهش بود، موفق می‌شود فوق دیپلم خود را از دانشگاه در رشته کامپیوتر دریافت نماید، و انگیزه‌اش برای پیشرفت بیش از گذشته می‌گردد. وی در سال 1393 با حمایت سازمان بهزیستی گیلان اولین کتاب شعر خود را با عنوان / سکوتی بلندتر از فریاد/ چاپ و منتشر کرد و درصدد چاپ کتاب دوم خود به نام شمیم شالیزار است.
شیر محمد عاشوری اکنون که از سازمان بهزیستی گیلان به بازنشستگی نائل گشته، همچنان با انرژی و پر تلاش به سرودن شعر می‌پردازد و به طور حرفه‌ای این رشته‌ی هنری را دنبال می‌کند.

--------------

شیرمحمد عاشوری متولد گیلان است، در سال 1360 نویسندگی و شاعری را شروع کرد. او کارمند بازنشسته بهزیستی است. دو مجموعه شعر از او با عناوین «سکوتی بلندتر از فریاد» و «شمیم شالیزار» از او چاپ شده است. چند کار چاپ نشده هم دارد.
مأخذ: آوای خاموشان، پاییز و زمستان 97، ص8.





 
تاریخ ثبت در بانک 14 دی 1395  
فایل پیوست
تصویر