کد pr-11336  
نام محسن  
نام خانوادگی دستجری  
سال تولد 1358  
وضعیت جسمی کم بینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت در حال حفظ جزء 6 می‌باشد. قبلاً به حفظ کل رسیده بوده ولی به دلیل اینکه تثبیت نکرده فراموش شده است.  
کشور ایران  
استان مشهد  
متن زندگی نامه مصاحبه با محسن دستجری
رزاق محمدی: محبت بفرمایید خودتان را معرفی فرمایید و بگویید چند سال دارید؟
محسن دستجردی: محسن دستجردی متولد 19/5/58 و نیمه بینا هستم.
رزاق محمدی: محل تولد شما کجاست؟
محسن دستجردی: نیشابور
رزاق محمدی: چه چیزی باعث شد که جنابعالی به حفظ قرآن روی بیاورید؟
محسن دستجردی: دوران تحصیل را مثل بقیه افراد گذراندم منتها به خاطر مشکل بینایی که داشتم با کمی سختی بیشتر. و به همین خاطر یک سال هم دیرتر توانستم دیپلم را بگیرم. و پیش دانشگاهی را بعد از آن ادامه دادم و برای دانشگاه هم که کنکور دادم رتبه خوبی نیاوردم و به همین خاطر در سال بعدش می‌خواستم هم کنکور شرکت کنم که خانواده اجازه ندادند و در این بین اگر جلسات قرآن بود می‌رفتم که مال جهاد کشاورزی بود و پدرم در آنجا مشغول بودم جلسات را می‌رفتم و نماینده ولی فقیه با دو تا از پسرانش در آن جلسه می‌آمدند و این دو پسر هم شروع به حفظ قرآن کرده بودند و من را هم تشویق کردند که کار حفظ را شروع کنم و من هم بدم نیامد و شروع کردم به حفظ قرآن و سه نفری مشغول حفظ قرآن شدیم و ایشان خیلی خوب تشویق می‌کردند و هر چند وقت هم در اداره مسابقه‌ای در قرائت و هم در حفظ می‌گذاشتند و ما هم شرکت می‌کردیم و همه اینها تشویق خوبی بود که حفظ را ادامه دادیم و به تدریج مقدار حفظ ما زیاد شد. و سرعت حفظ ما هم خیلی بالا بود. حتی به حفظ کل هم رسید ولی به خاطر اینکه بیشتر به حفظ می‌پرداختم ولی برای تثبیت آن خیلی کار نکردم برای همین تثبیتم ناقص بود و کم کم متأسفانه این حفظیات که داشتم از بین رفت بعد از مدّتی دوباره حفظ را شروع کردم ولی با سرعت کمتر و نظرم بیشتر روی کیفیت حفظ بود. الان هم در حال حفظ جزء 6 هستم.
رزاق محمدی: شما که فرمودید حفظ کردید اما بعد از مدّتی حفظیات شما از بین رفت در روحیه شما تأثیر نگذاشت؟
محسن دستجردی: مسلم است که تأثیر منفی داشت کلّی زحمت کشیده بودم و حفظ کرده بودم و به خاطر مسائلی نشد که ادامه حفظ را بدهم ناراحت بودم.
رزاق محمدی: در کنار کار حفظ قرآن چه کارهای دیگری را انجام می‌دهید؟
محسن دستجردی: در زمینه قرآنی که به غیر از حفظ فعالیت دیگری ندارم و غیر از فعالیت کاری شطرنج، کوهنوردی را انجام می‌دهم. و یک مدّت شودان می‌رفتم ولی برایم خیلی جالب نبود و نرفتم.
رزاق محمدی: آیه‌ای که در شما تأثیرگذار بوده و هر وقت آن را می‌خوانید لذت می‌برید و احساس خاصی نسبت به آن دارید؟ برای ما بیان کنید.
محسن دستجردی: این بر می‌گردد به اینکه معنای آیات را بدانی که آن آیه روی تو تأثیر بگذارد و من روی معنی آیات کار نکرده‌ام به همین خاطر آیه خاصی مدنظرم نیست.
رزاق محمدی: روش حفظ خودتان را برای ما توضیح می‌دهید؟
محسن دستجردی: روش حفظم به صورت خواندن و تکرار است و به صورت زمان‌بندی مشخص یعنی در موقع صبح حفظ می‌کنم و به صورت 3 یا 4 بار تکرار به کار حفظ می‌پردازم و بعدازظهر مرور همان آیات را تکرار می‌کنم و فردا صبح هم همان آیات را تکرار می‌کنم و چند روز بعد هم همان آیات را مرور می‌کنم تا حفظم تثبیت شود و سپس وارد مرور کلی می‌شوم و هر هفته یا ده روز یک بار این آیات مرور می‌شود.
رزاق محمدی: شما در مقوله حفظ از استاد خاصی تقلید می‌کنید؟
محسن دستجردی: حفظ من با تقلید از نوارهای استاد پرهیزگار است و از صوت ایشان خوشم می‌آید و با ایشان ادامه دادم.
رزاق محمدی: در پایان به کسانی که اول راه هستند و می‌خواهند به حفظ قرآن بپردازند مطلبی دارید بفرمایید؟
محسن دستجردی: برای کسانی که به تازگی حفظ قرآن را شروع کرده‌اند توصیه می‌کنم اصلاً عجله نکنند و هدف آنها برای شروع حفظ این نباشد که خود را حفظ کل برسانند. فقط طوری حفظ کنند که هر وقتی که می‌خواهند مرور کنند خیلی راحت بدون اینکه به قرآن نگاه کنند بتوانند از حفظ بخوانند و کم کم که زمان می گذرد به حفظیات آنها افزوده می‌شود. و خودشان از پیشرفتی که دارند لذّت می‌برند. و نظم در مرور آیات را هم رعایت کنند. و اینکه می‌گویم عجله نکنند حافظ وقتی حفظ می‌کند به نظر خودش می‌آید که بیشتر از این هم می‌تواند حفظ کند ولی نکته‌ای است که وقتی از حدی حفظ کردن اضافه می‌شود آن کیفیتش از دست می‌رود و یک خستگی به وجود می‌آید و باید مواظبت کنند که این خستگی بر آنها غالب نشود و دلزدگی برایشان پیش نیاید. حفظ کردن آنها کم باشد اما به صورت مستمر و همیشگی باشد.
رزاق محمدی: شما با قرآن بینایی کار می‌کنید یا قرآن بریل؟
محسن دستجردی: با قرآن بینایی حفظ می‌کنم.
مصاحبه کننده: رزّاق محمدی

 
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1395