کد pr-11327  
نام محمدجواد  
نام خانوادگی فاضل  
سال تولد 1349  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
تحصیلات دانشجوی رشته الهیات علوم قرآن و حدیث  
مهارت حافظ کل قرآن در موسسه قمربنی‌هاشم نیشابور دو روز در هفته صبح و بعدازظهر 4 تا کلاس دارم و با این مرکز همکاری دارم شاگردانم هم تقریباً حدود 60 نفر هستند و یک جلسه قرآنی هم دارم که از سال 72 حدود 15 نفر می‌آیند و زمانی که توان دارم به جلسه می‌روم و آنها قرآن می‌خوانند و از آنها غلط‌گیری می‌کنم. از سال 74 تا 94 حفظ قرآن را حفظ کرده است.  
کشور ایران  
استان مشهد  
توضیحات دارای بیماری اسکیزوفرنی می باشد.  
متن زندگی نامه محمدجواد فاضل حافظ کل قرآن
رزاق محمدی: حضرتعالی چند سالتان است و متولد کجا هستید؟
محمدجواد فاضل: بنده متولد 5/5/49 در شهر نجف عراق به دنیا آمده‌ام البته اصلیت ما ایرانی است یعنی پدربزرگ پدری و مادری من هر دو روحانی بودند و در زمان قدیم حوزه نجف از حوزه قم مشهورتر بوده است به خاطر همین دو خانواده ایرانی به نجف هجرت می‌کنند و در آنجا با هم آشنا می‌شوند و دختر یکی با پسر یکی ازدواج می‌کند و من در آنجا به دنیا آمدم.
رزاق محمدی: شما حفظ قرآن را از کی آغاز کردید و مقطع تحصیلی شما در چه رشته‌ای است؟
محمدجواد فاضل: الآن دانشجوی رشته الهیات علوم قرآن و حدیث هستم و حدود 70 واحد را پاس کرده‌ام و در مقطع لیسانس هستم و قبل از اینکه وارد مقوله حفظ قرآن شوم از گذشته قاری بودم و سابقه آن برمی‌گردد به زمانی که پدر مرحوم بنده جلسات خانگی داشت و من هم در آن شرکت داشتم و صحت قرائت را کار می‌کردم و مقداری هم مفاهیم و تفسیر می‌گفتند آن زمان هنوز به مدرسه هم نمی‌رفتم تا اینکه بزرگ‌تر شدم و در سال سوّم ابتدایی در مسابقات قرآن دانش‌آموزی شرکت می‌کردم و این رویه ادامه داشت تا حدود سال 74 بود و در این مدّت زمان هم علاقه‌مند به حفظ قرآن بودم ولی به صورت عمقی به آن فکر نمی‌کردم در سال 74 از تلویزیون آقای وحید غفران‌نیا که کودکی خردسال بود را نشان داد و در آن جلسه به صورت حفظ از او برنامه پخش شد. و در آن جرقه‌ای در ذهنم خورد که من هم کار حفظ را شروع کنم و از سال 74 کار حفظ را شروع کردم. و در آن موقع کار من تابلو نویسی بود و به خاطر تزریق اشتباه پنی‌سلین عوارضی برایم ایجاد شد که از همه بیشتر روی اعصابم تأثیر گذاشت و به خاطر بیماری‌ام چند بار حفظ قرآن را نتوانستم انجام بدهم و نتوانستم قرآن را سه یا چهار ساله یا کمتر بتوانم تمام کنم در سال 74 کار حفظ را شروع کردم در سال 94 حفظ را به پایان رساندم ولی همیشه عشق یادگیری و علاقه‌مندی به کار حفظ همیشه در وجودم بود و قرآن را هیچ موقع رها نمی‌کردم حتی اگر شده بود از روی قرآن می‌خواندم و اسم بیماری من اسکیزوفرنی یا دو قطبی است و سه بار هم در تیمارستان بستری شدم و اینها را می‌گویم که بعضی‌ها که این مطلب را می‌شنوند ممکن است بگویند ما گرفتاری داریم و نمی‌توانیم کار حفظ را انجام دهیم به آنها می‌گویم که وضع بنده بسیار وخیم بود و هر بار مدّت 20 روز در تیمارستان ابن سینا مشهد بستری شدم. در اسفندماه سال 94 بحمدالله توانستم حافظ کل قرآن شدم و شروع حفظ من هم در 10/4/74 در حرم امام رضا بود و ختم آن هم 3/12/94 باز در همان حرم امام رضا بود.
رزاق محمدی: آیا شما با موسسه‌ای همکاری دارید؟
محمدجواد فاضل: در موسسه قمربنی‌هاشم نیشابور دو روز در هفته صبح و بعدازظهر 4 تا کلاس دارم و با این مرکز همکاری دارم شاگردانم هم تقریباً حدود 60 نفر هستند و یک جلسه قرآنی هم دارم که از سال 72 حدود 15 نفر می‌آیند و زمانی که توان دارم به جلسه می‌روم و آنها قرآن می‌خوانند و از آنها غلط‌گیری می‌کنم.
رزاق محمدی: آقای فاضل از هم کلامی با شما لذت بردیم و کمال تشکر و قدردانی را داریم.
مصاحبه کننده: رزّاق محمدی

 
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1395