کد pr-11324  
نام محمدعلی  
نام خانوادگی پناهی  
سال تولد 1354  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، خدماتی  
زبان فارسی  
مهارت حافظ 5 جزء قرآن به عنوان امام جماعت روستا فعالیت می‌کند.  
اهم فعالیت ها حفظ قرآن کریم را از 15 سال پیش آغاز کردم و دو الی سه جزء را که حفظ کردم متأسفانه به دلایلی متوقف شد تا اینکه با استادان عزیزم به صورت تلفنی و یا حضوری آشنا شدم و کار حفظ را هم به صورت حضوری و غیر حضوری ادامه دادم. حدود 5 سال پیش با استاد باغبان که یکی از اساتید شهرستان تربت حیدریه است به صورت حضوری کار کردم. بعد از آن با جناب آقای محمدی آشنا شدم و به وسیله طرح‌های تلفنی حفظ خودم را ادامه دادم و همچنان این کار را ادامه خواهم داد تا حافظ کامل قرآن شدم.  
کشور ایران  
استان خراسان رضوی  
شهر تربت حیدریه  
متن زندگی نامه آقای محمدعلی پناهی حافظ 5 جزء
رزاق محمدی: لطفاً در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟
محمدعلی پناهی: محمدعلی پناهی و متولد سال 1354 در شهرستان تربت حیدریه در یکی از شهرستان‌های خراسان رضوی متولد شدم.
رزاق محمدی: شما از کجا و چه زمانی شروع به حفظ قرآن کردید؟ و چه عاملی باعث شد که شما به حفظ قرآن روی بیاورید؟
محمدعلی پناهی: حفظ قرآن کریم را از 15 سال پیش آغاز کردم و دو الی سه جزء را که حفظ کردم متأسفانه به دلایلی متوقف شد تا اینکه با استادان عزیزم به صورت تلفنی و یا حضوری آشنا شدم و کار حفظ را هم به صورت حضوری و غیر حضوری ادامه دادم. حدود 5 سال پیش با استاد باغبان که یکی از اساتید شهرستان تربت حیدریه است به صورت حضوری کار کردم. بعد از آن با جناب آقای محمدی آشنا شدم و به وسیله طرح‌های تلفنی حفظ خودم را ادامه دادم و همچنان این کار را ادامه خواهم داد تا حافظ کامل قرآن شدم.
رزاق محمدی: اگر امکان دارد بفرمایید علت نابینایی شما چیست؟ و چه چیزی باعث شد که این معلولیت برای شما به وجود بیاید؟
محمدعلی پناهی: از بدو تولد بنده نابینا بودم و به صورت مادرزادی نابینا هستم و عامل نابینایی من هم به دلیل ژنتیکی است. و از دلایل دیگر آن ازدواج فامیلی است. که متأسفانه در آن زمان درمان‌های مناسبی هم نبوده است. و سبب نایبنایی‌ام شده است.
رزاق محمدی: آیا شما در کنار کار حفظ قرآن مجید کار دیگری هم انجام می‌دهید؟
محمدعلی پناهی: بنده کارهای مذهبی در روستای خودم را انجام می‌دهم. روستای ما به نام سلطان آباد یکی از روستاهای توابع شهرستان تربت حیدریه است. و نزدیک 600 خانوار جمعیت دارد که حدود 3000 نفر هستند و در این روستا بنده کارهای مذهبی انجام می‌دهم با تأیید امام جمعه و همچنین امام جماعت محل را به عهده دارم و دروس حوزه را از طریق فضاهای مجازی و اینترنت دنبال می‌کنم و آموزش می‌بینم گاهی با استاد و گاهی بدون استاد و در کل کارهای قرآنی را انجام می‌دهم.
رزاق محمدی: آیا شما به عنوان امام جماعت مسجد روستا در زمینه قرائت ـ تفسیر و حتی حفظ قرآن فعالیت‌هایی دارید؟
محمدعلی پناهی: در روستا طرح‌های مختلفی از طرف بسیج ـ سپاه ـ آموزش و پرورش داریم که از این طرح‌ها می‌توان به حلقه‌های صالحین، کانون فرهنگی و نماز مدارس فعال هستم و با دانش‌آموزان و متربیان حلقه‌های صالحین کار می‌کنم هم در زمینه حفظ قرآن و همچنین قرائت قرآن کارهای مختلفی کردم که حالا جای بحث نیست و به امید خدا کارهای دیگری هم انجام خواهیم داد.
رزاق محمدی: خاطره‌ای از خودتان که در زندگی شما موثر واقع شده و جای ثبت در تاریخ هم دارد را برای ما بفرمایید؟
محمدعلی پناهی: زندگی انسان‌ها سراسر خاطره است. الآن متأسفانه خاطره به خصوصی را حضور ذهن ندارم که خدمت شما عرض کنم. اما همین قدر می‌توانم بگویم که انسان اگر با قرآن مأنوس بشوم و با قرآن انس بگیرد بدون شک خداوند از راهی او را یاری خواهد کرد و امدادهای غیبی الهی همیشه شامل حال همه ما می‌شود. کما اینکه بنده هم از این فضل الهی بهره‌مند شدم که اگر موردی یادم آمد خدمت شما بیان خواهم کرد. به نظرم هر چه در زندگی‌ام و موفقیتی که دارم با توجه به معلولیتی که دارم خودم را فردی موفق می‌دانم و همیشه شکر الهی را سعی می‌کنم بجا بیاورم و همه اینها خاطره است و امدادهای غیبی الهی است که بنده با این وضعیت به هر حال فردی موفق از نظر اهل روستا هستم بنده حقیر و خودم را کوچک همه می‌دانم اما از نظر مردم که بحمد خدا به من اعتماد دارند بنده واقعاً خدا را شکر می‌کنم.
رزاق محمدی: بفرمایید چند فرزند دارید و آنها هم در زمینه حفظ قرآن یا قرائت علاقه‌ای دارند؟
محمدعلی پناهی: بنده سال 1379 ازدواج کردم و ثمره این ازدواج 2 دختر است که یکی 14 ساله و دیگری 8 ساله است که علاقه خوبی هم به حفظ قرآن دارند.
رزاق محمدی: شما چه روشی خاصی را در حفظ آیات به کار می‌برید؟
محمدعلی پناهی: روش‌های حفظ قرآن که مشخص است ولی روش حفظ بنده به این صورت است که قرآن را ابتدا از روی آن می‌خوانم که بتوانم کلمات قرآن و حروف آن را در ذهنم جای دهم یا به قول معروف در ذهنم مستحکم کنم باز از صوت استفاده می‌کنم مثلاً قاریان مشهور مثل منشأ وی و سایر افراد دیگر مثل پرهیزگار که در صوت و لحن می‌تواند موثر باشد. از صوت آنها استفاده می‌کنم. راهنمایی استاد هم در کنار این دو روش قبلی خیلی موثر است یعنی استفاده از صوت و خواندن از روی قرآن و همچنین ارشاد و راهنمایی استاد در این راه خیلی موثر است. و این سه روش را در حفظ قرآن کارساز می‌دانم.
رزاق محمدی: یادم هست که شما یک بار فرمودید اینکه قرآن را از روی آن می‌خوانید و از گوش دادن صرف به قرآن پرهیز می‌کند. و این روش را موثرتر در حفظ قرآن می‌دانید؟
محمدعلی پناهی: اوایل متأسفانه چون دسترسی به خط بریل نداشتم با گوش دادن این کار را می‌کردم و متوجه شدم با گوش دادن صرف نمی‌توان قرآن را در ذهن مستحکم کرد. لذا بهتر است انسان هم از روی قرآن بخواند و هم فایل‌های صوتی را گوش کند چون وقتی از روی قرآن خوانده می‌شود و ما معلولین که با خط بریل کار می‌کنم یا یک فرد بینا با چشم حروف قرآن را در ذهن خودش طراحی می‌کند در حفظ خیلی موثر است و گوش دادن هم به این خاطر است که انسان بتواند وقف و ابتدا را تشخیص بدهد و مسائل تجوید را یاد بگیرد گوش دادن خیلی موثر است.
رزاق محمدی: همه آیات قرآن حلاوت و زیبایی خاصی به قلب انسان می‌بخشد. شما بهترین آیه‌ای را که می‌شنوید و به شما معنویت خاصی می‌دهد را برای ما بیان کنید؟
محمدعلی پناهی: آیات و سور قرآن همه نورند و وقتی تلاوت می‌شود معنویت و حس خاصی انسان را در برمی‌گیرد. ولی به شخصه خودم طبق روایات آیت الکرسی را سعی می‌کنم هر روز صبح قرائت کنم گرچه همه آیات قرآن نور هستند ولی بنده به شخصه آیت الکرسی را بسیار تلاوت می‌کنم.
رزاق محمدی: در پایان اگر شما توصیه خاصی برای معلولانی که می‌خواهند در این عرصه قدم بردارند و مشکلات آنها دو سه برابر یک فرد عادی است برای ما بفرمایید؟
محمدعلی پناهی: بنده کوچک‌تر از آن هستم که برای سروران خودم بخواهم توصیه‌ای داشته باشم ولی بنده به عنوان یک برادر کوچک عرض کنم وقتی انسان به طرف قرآن می‌رود و خصوصاً قرآن را حفظ می‌کند هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی که اولاً قرآن ذهن انسان را باز می‌کند و حتی کسانی که دچار فراموشی هستند وقتی قرآن را حفظ کنند این مشکل آنها هم به تدریج برطرف می‌شود و این نتیجه دنیایی آن است نتیجه آخرتی و معنوی آن والاتر از آن چیزهایی است که ما تصور می‌کنیم.
مصاحبه کننده: رزّاق محمدی

 
تاریخ ثبت در بانک 23 آذر 1395