کد pr-11280  
نام استیوی  
نام خانوادگی واندر  
سال تولد 1950  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت هنری  
زبان انگلیسی  
مهارت موزیسین معروف  
اهم فعالیت ها استیولند هارداوی موریس در 66سالگی هم یک موزیسین همه‌فن‌حریف متبحر است که شهرت کارهایش از مرزهای آمریکا فراتر رفته‌است. او نه‌تنها یک خواننده؛ بلکه تهیه‌کننده، آهنگساز و نوازنده‌ی کیبورد و هارمونیکا هم هست. این موزیسین سبک جز و سول شش‌هفته زودتر به‌دنیا آمد و در اثر نارسایی‌های حین تولد دچار بیماری‌هایی شد که منجر به نابینایی او شد. اما این ماجرا نتوانست جلوی این کودک نابغه را بگیرد و در 11سالگی با کمپانی موتون قرارداد تولید آثار موسیقی‌اش را بست.  
کشور آمریکا  
متن زندگی نامه چشم نداشت، ولی از گوش ها و انگشت هایش بهترین استفاده را کرد
استیو واندر (تولد: 13 می 1950 میلادی)
«استیولند هاردوی جودکینز» معروف به «استیوی واندر» چند هفته زودتر از آن چه انتظار می رفت، به دنیا آمد. این تولد زود هنگام باعث شد که او روزهای اول زندگی اش را زیر دستگاه مراقبت بگذراند و به دلیل تنفس اکسیژن زیاد در آن روز ها، بینایی اش را برای همیشه از دست داد. به این ترتیب او بدون آن که با یک نقص مادرزادی متولد شود، به دنیای معلولان راه پیدا کرد.
انگار استیوی واندر تنها برای متولد شدن عجله نداشت چراکه او مهارت های دیگری را هم خیلی زودتر از کودکان دیگر به دست آورد. او زودتر از آنچه که از یک کودک انتظار می رفت، به موسیقی گرایش پیدا کرد و به «کودک خارق العاده» مشهور شد. استیوی اولین آلبومش را در 12سالگی منتشر کرد و در 21سالگی توانست کمپانی تهیه و تولید موسیقی خودش را راه اندازی کند.
او که یکی از محبوب ترین خوانندگان سیاه پوست است، تنها مدیون صدای گرم و خارق العاده اش نیست بلکه اجرای نوعی از موسیقی عامه پسند هم باعث شده که استیو یک خانه جهانی و همیشه محبوب باشد.
استیوی واندر یکی از پرافتخارترین موسیقی دانان پاپ در نیمه دوم قرن بیستم است و تا به امروز 22 جایزه گرمی، یک جایزه یک عمر دست آورد گرمی و یک اسکار بهترین ترانه را دریافت کرده است و البته بیشتر از 30 ترانه راه یافته به جمع 10 ترانه برتر روز را داشته است. او تا به حال 10 آهنگ به عنوان شماره یک پرفروش ترین های موسیقی «پاپ» و 20 آهنگ به عنوان شماره یک پرفروش ترین های «آر اند بی» داشته است.
واندر تنها در دنیای صحنه مشهور نیست، بلکه محبوبیتش در میان سیاهان و دیگر ملت ها باعث شد او در سوم می سال 2009 در «روز بین المللی افراد معلول» به عنوان «پیک صلح سازمان ملل» منتصب شود. او همچنین برای تشویق تغییرات و ابداعات برای کمک به معلولان «جوایز بینایی واندر» را تاسیس کرده است. به این ترتیب او نه تنها یک هنرمند محبوب و جهانی شد، بلکه با فعالیت های انسان دوستانه ای از این دست به عنوان یک چهره اجتماعی هم شناخته شد.
استیوی کسی نبود که به خاطر نقص جسمی اش خانه نشین شود. او نابینا شدنش را هم هدیه ای از جانب خدا دانسته و معتقد است این اتفاق باعث شده تا او حس های دیگرش، از جمله حس شنوایی اش را تقویت کند. او که همیشه یکی از منتقدان تبعیض نژادی بوده، جایزه اسکارش را هم به «نلسون ماندلا» تقدیم کرده است.

گردآوری توسط بخش بیوگرافی سایت آکاایران
 
تاریخ ثبت در بانک 1 آذر 1395  
فایل پیوست
تصویر