کد pr-11233  
نام زهرا  
نام خانوادگی حسینی  
سال تولد 1359  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناسی نقاشی  
مهارت نقاش تراتوژن  
کشور ایران  
استان شیراز  
متن زندگی نامه سپید بر سپید
زهرا حسینی، متولد 1359 هستم. اصالتاً شیرازی‌ام. مدرک کارشناسی نقاشی را در سال 1384 از دانشگاه هنر و معماری تهران گرفتم و از همان سال به طور حرفه‌ای شروع به کار کردم. در شهرهای اصفهان و شیراز نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی برگزار کردم.
معلولیت من به شکل مادرزادی بود، یعنی انگشتان یکی از دست‌هایم تشکیل نشده بود. این اتفاق قطعاً در دو یا سه ماهگی دوره‌ی جنینی برایم افتاده بود.
تراتوژن عنوان مجموعه آثار زیبای زهرا حسین است که در گالری هما به مدت 10 روز به نمایش گذاشته شد و به دلیل متفاوت بودن، پای بسیاری از هنر دوستان را به این گالری کشاند. او در این نمایشگاه 54 اثر جذاب و دینی از آفرینش انسان در دوره‌ی «جنینی» را به تصویر کشیده است.
این مجموعه را از سال 2011 شروع کردم و دقیقاً 55 اثر پدید آوردم. با تکنیک «پیپر پرسینگ» و «اینباسینگ» یعنی برجسته سازی روی کاغذ و سفیدی روی سفیدی آثارم را خلق کردم.
تراتوژن از ریشه‌ی یونانی Teras به معنی هیولا یا آسیب‌زا است. به هرگونه عامل محیطی که در دوره‌ی پیش از تولد به جنین آسیب برساند اشاره دارد.
در دو نمایشگاه گروهی در خارج از کشور شرکت کردم که یکی در بایرن آلمان و به صورت غیر حضوری بود. تعدادی از آثارم را برایشان ارسال کردم و مورد توجه زیادی قرار گرفت. دومی، نمایشگاهی بود که در موزه‌ی هنرهای معاصر ژنو با موضوع (تقارن و تناسب) برگزار شده بود. برای این نمایشگاه با دو نفر از همکارانم به سوئیس رفتیم. موضوع این نمایشگاه کاملاً زنانه بود و من با 29 اثر در این نمایشگاه شرکت کردم. 20 اثر از 29 اثر همین جنین‌ها بودند و 9 اثر بعدی درباره‌ی اندام‌های بدن خودم بود که با تکنیک کلاژ روی کارتون کار کرده بودم. آثاری را که درباره‌ی اندام‌های بدن بود، به دلیل محدودیت‌ها نتوانستم در ایران به نمایش بگذارم. خوشبختانه در نمایشگاه ژنو استقابل و تقدیر خوبی از کارهایم شد و تمام آنها با قیمت مناسب به فروش رفتند.
منبع: پیک توانا شماره 53،خرداد و تیر 93  
تاریخ ثبت در بانک 23 آبان 1395