کد pr-11204  
نام کامران (ابراهیم)  
نام خانوادگی حمیده کردار  
وضعیت جسمی نابینا  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
تحصیلات دکترای موسیقی از انگلستان  
مهارت مخترع و موسیقی‌دان و نویسنده مدیر آموزشگاه موسیقی درجه یک نغمه دل (http://naghmedel.com)  
اهم فعالیت ها ساخت دستگاه انتقال موسیقی به ناشنوایان به صورت ویبره. Pager ناشنوایان، عصای ویژه نابینایان و ساخت دستگاهی که ناشنوایان به وسیله آن موسیقی را می‌شنوند. حمید کردار از کودکی موسیقی را آموخته، از نواختن ارگ، پیانو، اکاردیون، گیتار و سازدهنی و آواز اختراع عصای ویژه نابینایان اختراع دیگری برای ناشنوایان دارد، pager با حافظه‌های مختلف  
کشور ایران  
استان تهران  
توضیحات مخترع دستگاه انتقال موسیقی به ناشنوایان به فارس گفت حرکت جوانان به سمت تولید موسیقی‌های زیرزمینی خبرگزاری فارس: آهنگساز و مخترع روشندل با اشاره به زمان زیاد و صرف هزینه‌های سنگین برای ثبت یک آلبوم موسیقی، گفت: با توجه به این موضوعات جوانان تمایل زیادی به گرفتن مجوز ندارند و به ساخت موسیقی‌های زیرزمینی روی می‌آورند.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، «کامران حمیده کردار» آهنگساز روشندل کشورمان مخترع دستگاه انتقال موسیقی به ناشنوایان از راه حس لامسه، دستگاه پیجر و هشدار دهنده به ناشنوایان، عصای ویژه نابینایان، نویسنده کتاب آموزش ساز دهنی (دیاتونیک و کروماتیک)، خود‌آموز آسان به روش علمی طراح و سازنده نرم افزار آموزش ساز دهنی به صورت انیمیشن و مدرس موسیقی است که به سبب تلاش‌های علمی موفق شد سال 88 مدرک درجه یک هنری خود را از دستان رئیس جمهور کشورمان دریافت کند.

کامران حمیده کردار، خالق قطعات موسیقی «آرامش»، «گل مریم»، «فراقت»، «آسمان»، «مادر»، «اجابت»، « خورشید و ماه»، «هم‌نوازی ساز دهنی با سنتور»، «شهر عشق»، «پرواز» در حال حاضر مدیر آموزشگاه موسیقی «نغمه دل» است. وی اعتقاد دارد موسیقی غذای روح و روان است و حس اجتماعی بودن را در درون انسان متبلور می‌سازد و یکی از علوم ریاضی است.

* هر سال از تعداد علاقه‌مندان به آموزش موسیقی کم می‌شود
کامران حمیده‌کردار در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص جایگاه موسیقی کنونی کشورمان اظهار داشت: هر سال که می‌گذرد از تعداد علاقه‌مندان به آموزش موسیقی کم می‌شود. شرایط اقتصادی، سخت‌گیری‌های که برای اجرای کنسرت و تولید آلبوم موسیقی می‌شود از عمده دلایل کم شدن علاقه‌مندان به موسیقی است.

* ترویج موسیقی غربی در رسانه ملی
خالق قطعه موسیقی «اجابت» تصریح کرد: اگر دقت کنیم رسانه ملی اقدام به پخش آهنگ‌های ریتمیک معروف خارجی به خصوص در برنامه‌های ورزشی می‌کند، اما اقدام به پخش تصویر سازهای موسیقی اصیل ایرانی مانند تار و سه‌تار که ساز‌های سنتی ایرانی هستند، نمی‌کند.

* حرکت جوانان به سمت تولید موسیقی زیرزمینی
نویسنده کتاب آموزش ساز دهنی با انتقاد از وضعیت کنونی موسیقی کشور اظهار داشت: یکی از شرایط بد ثبت آهنگ و انتشار آلبوم موسیقی این است که آهنگساز می‌بایست با یک کمپانی قرارداد ببندد تا آن شرکت اقدام به دریافت مجوز کند، این مسئله باعث می‌شود آهنگساز متحمل هزینه زیاد اضافی و اتلاف وقت شود و اگر هم پس از سخت‌گیری‌های زیاد و زمان طولانی موفق به دریافت مجوز شوند دیگر آن آهنگ‌ها کاملا به روز نیستند؛ به همین دلایل دیگر جوانان تمایل زیادی به گرفتن مجوز ندارند و به ساخت موسیقی‌های زیرزمینی روی می‌آورند.
این آهنگساز کشورمان یادآور شد: اگر به همین صورت این روند‌ها ادامه داشته باشند و این مسائل اصلاح نشوند موسیقی ایرانی که جزئی از فرهنگ ماست، نسبت به کشورهای دیگر بسیار عقب خواهد ماند و آسیب جدی می‌بیند.
www.farsnews.com  
متن زندگی نامه کامران حمیده کردار به تاریخ 31/3/1347 در شهر تهران به دنیا آمد و از سنین کودکی ارگ و پیانو را آموخت. در نوجوانی نزد اساتید مجرب به فرا گیری سازدهنی، فلوت، نی ، آکاردئون، گیتار و آواز پرداخت و تحصیلات موسیقی خود را در زمینه آهنگسازی در کشور انگلستان گذراند و آهنگ های با کلام و بی کلام بسیاری ساخته که از صدا و سیما پخش و در کنسرت های متعدد اجرا شده است و نیز در زمینه های مختلف موسیقی از جمله تحقیق و پژوهش، ساخت و تنظیم آهنگ ، موسیقی درمانی ، تدریس تئوری موسیقی ، آموزش ساز های مختلف و به نگارش کتاب های موسیقی فعالیت داشته است.
او پس از این که نوشتن کتاب آموزش سازدهنی را به اتمام رساند برای اولین بار نرم افزار آموزش سازدهنی (دیاتونیک و کروماتیک) خود آموز آسان به روش علمی و به صورت انیمیشن را ساخت. وی آموزشگاه موسیقی خود را با نام نغمه دل تأسیس نمود و موفق به دریافت مجوز درجه یک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.
کامران حمیده کردار تا کنون سه اختراع به ثبت رسیده دارد که یکی از آنها دستگاه انتقال اصوات و موسیقی به ناشنوایان از راه حس لامسه است ، اختراع دوم دستگاه پیجر و هشدار دهنده برای ناشنوایان و سومین اختراع عصای ویژه نابینایان مجهز به چرخ ، چراغ های لیزری چشمک زن و بوق راهنما می باشد. همچنین در مراسمی رسمی ریئس جمهور به همراه چند تن از مسئولین کشوری مدرک درجه یک هنری در زمینه آهنگ سازی به ایشان اعطا نمودند.

----------
روشن خاموش راز موفقیت
حمید کردار یک مخترع هنرمند روشندل ایرانی بود به نام کامران حمید کردار.
حمید کردار فارغ التحصیل رشته موسیقی از یونیورسیتی کالج انگلستان مدیر یک آموزشگاه تخصصی موسیقی. او همان نوجوان نیمه بینایی است که به تنهایی در 16 سالگی برای درمان به انگلیس رفت و در آنجا به کار و تحصیل پرداخت. سال‌ها در آنجا زندگی کرد و برای ایران شعر گفت. آهنگ ساخت کنسرت اجرا کرد و به یاد وطن اشک ریخت و در سال 77 با کوله باری از تجربه و تخصص به ایران بازگشت.
ساخت دستگاه انتقال موسیقی به ناشنوایان به صورت ویبره. Pager ناشنوایان، عصای ویژه نابینایان و ساخت دستگاهی که ناشنوایان به وسیله آن موسیقی را می‌شنوند.
دستگاه 7 ویبراتور داشت، ویبراتورهایی با سرعت زیاد و کم که اصوات زیر و بم را منتقل می‌دادند. از این طریق ناشنوایان می‌توانستند با آهنگ غمگین، غمگین و با آهنگ شاد، شاد شوند.
حمید کردار از کودکی موسیقی را آموخته، از نواختن ارگ، پیانو، اکاردیون، گیتار و سازدهنی و آواز و تا ادامه تحصیل در رشته موسیقی... حمید کردار با این اختراعش موسیقی یکی از هنرهای هفت‌گانه را که از جامعه ناشنوایان خط خورده بود، به آنها بازگرداند.
اختراع دیگری برای ناشنوایان دارد، pager با حافظه‌های مختلف.
خودش ‌می‌گوید: مادران ناشنوا می‌توانند با این pager از گریه نوزادخود باخبر شوند. یا متوجه شوند کسی پشت در زنگ می‌زند و چندین صدای دیگر را متوجه شوند.
هر یک از حافظه‌های pager به صدای خاصی حساس است و با ویبره ویژه‌ای فرد ناشنوا را مطلع می‌کند. این اختراعش را بین سال‌های 80 و 81 ساخته، چیزی کمتر از یک سال بعد از اولین اختراعش.
اختراع عصای ویژه نابینایان از دیگر اختراعات حمید کردار است. وی در مورد این اختراع می‌گوید: مجهز بودن این عصا به چراغ‌های لیزری باعث می‌شود نابینایان در شب هم بتوانند به راحتی از خیابان عبور کنند زیرا نور این چراغ‌ها قابلیت گذشتن از نور چراغ ماشین‌ها را دارد و راننده را متوجه عبور فرد نابینا می‌کند.
منبع: پیک توانا ـ شماره 11،12 ـ آبان و آذر1387  
تاریخ ثبت در بانک 20 آبان 1395  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر
 
تصویر