کد pr-11186  
نام محمود  
نام خانوادگی امید خدا  
مرتبط با معلولان عمومی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، خدماتی  
زبان فارسی  
تحصیلات کارشناس فیزیوتراپی  
مهارت مخترع موفق به 11 اختراع برای معلولین  
اهم فعالیت ها یکی از یازده اختراع وی به نام «Leg Adduction Resistant Device» می‌پردازیم. این اختراع همان‌طور که از نامش پیدا است، دستگاه تقویت عضلات نزدیک کننده‌ی ران‌ها به هم است و برای تقویت عضلات داخلی ران به کار می‌رود، ولی برای بهبود ثبات حرکت و سکون مفصل لگن و افزایش جریان خون در پاها کارایی دارد و به ویژه برای سالمندان و حتی برای افرادی که شکستگی لگن داشتند و بعد از گذراندن دوره‌ی نقاهت باید کم کم شروع به حرکت کنند نیز مفید است.  
کشور ایران  
متن زندگی نامه مخترع
محمود امید خدا کارشناس فیزیوتراپی که یازده اختراع مفید را در کتاب زندگی‌اش ثبت کرده، در سال 1345 در شهر اهواز متولد شده است. ولی مدتی در رشته‌ی پزشکی تحصیل کرد، ولی به دلیل علاقه‌اش به فیزیوتراپی تغییر رشته داد و در این رشته به ادامه‌ی تحصیل پرداخت، اختراعات امیدخدا در زمینه‌ی درمان‌های فیزیوتراپی هستند و کاربرد توانبخشی و ورزشی دارند.
وی که به دلیل حرفه‌اش با افراد معلولیت بسیاری برخورد داشته و دارد، به خوبی توانسته شرایط و نیازهای معلولان و سالمندان را درک کند و برای کمک به آنها از قوه و اراده‌ی خود در این راستا بهره بگیرد. خلاقیتش از همان ترم‌های اولی شروع شد که نیاز افراد دارای معلولیت و افراد نیازمند به فیزیوتراپی را مشاهده نمود.
اکنون به معرفی یکی از یازده اختراع وی به نام «Leg Adduction Resistant Device» می‌پردازیم. این اختراع همان‌طور که از نامش پیدا است، دستگاه تقویت عضلات نزدیک کننده‌ی ران‌ها به هم است و برای تقویت عضلات داخلی ران به کار می‌رود، ولی برای بهبود ثبات حرکت و سکون مفصل لگن و افزایش جریان خون در پاها کارایی دارد و به ویژه برای سالمندان و حتی برای افرادی که شکستگی لگن داشتند و بعد از گذراندن دوره‌ی نقاهت باید کم کم شروع به حرکت کنند نیز مفید است.
منبع: پیک توانا ـ شماره52 ـ فروردین و اردیبهشت1393  
تاریخ ثبت در بانک 18 آبان 1395