کد pr-11138  
نام وان  
نام خانوادگی فیلیپس  
سال تولد 1954  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان انگلیسی  
تحصیلات فارغ التحصیل رشته‌ی رادیو و تلویزیون  
مهارت مخترع وان فیلیپس، مخترع برند فلکس فوت (پروتزهای پا و اندم‌های مصنوعی) است، او باعث شد که هزاران نفر در سراسر جهان زندگی فعال و عادی داشته ب فیلیپس در سال 1954 متولد و در جنگل لیک بزرگ شد، در سال 1976 زمانی که دانشجوی سال سوم در رشته‌ی رادیو و تلویزیون در دانشگاه ایالتی آریزونا بود، حادثه‌ی اسکی روی آب زندگی‌اش را دگرگون ساخت. یک قایق موتوری به او برخورد کرد و پای چپ او از بالای مچ پا (قوزک پا) قطع شد.اشند. فیلیس با الهام از شکل C پای عقب یوزپلنگ، طراحی اولیه را انجام داد و شروع به ساخت یک نمونه‌ی اولیه کرد. برای سبکی و دوام آن به کمک یک مهندس هوافضا، به نام دیل آبیلدوسکوف آن نمونه را در گرافیت کربن حل کرد و صدها مدل مختلف را بر روی پایش امتحان نمود. طرح نهایی شامل یک پای L شکل بود، هنگامی که کاربر پروتز، وزنش را روی پاشنه می‌انداخت، مانند یک فنر عمل می‌کرد و وزن را به انرژی تبدیل می‌کرد و فرد با هر بار اعمال فشار می‌توانست بدود و بپرد و کاملاً شبیه یک پای حقیقی عمل می‌کرد. در سال 1998، جایزه‌ی «برین بلچفورد» را از انجمن بین‌المللی «اروتز و پروتز» دریافت کرد.  
کشور کانادا  
متن زندگی نامه وان فیلیپس، مخترع برند فلکس فوت (پروتزهای پا و اندم‌های مصنوعی) است، او باعث شد که هزاران نفر در سراسر جهان زندگی فعال و عادی داشته باشند.
فیلیپس در سال 1954 متولد و در جنگل لیک بزرگ شد، در سال 1976 زمانی که دانشجوی سال سوم در رشته‌ی رادیو و تلویزیون در دانشگاه ایالتی آریزونا بود، حادثه‌ی اسکی روی آب زندگی‌اش را دگرگون ساخت. یک قایق موتوری به او برخورد کرد و پای چپ او از بالای مچ پا (قوزک پا) قطع شد.
منبع: پیک توانا ـ شماره 48 ـ تیر و مرداد 1392  
تاریخ ثبت در بانک 15 آبان 1395