کد pr-11105  
نام رالف  
نام خانوادگی هاچیکس  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی ، خدماتی  
زبان انگلیسی  
مهارت مهندس مخترع، استاد و سازنده ویلچر طراح کاربردی‌ترین ویلچر و موفق‌ترین آموزگار هزاران نفر در سراسر دنیا «هاچکیس» و همکارانش در حال آموزش به سازندگان کوچک ویلچر هستند (کارگاه‌های کوچک ویلچر در 30 کشور در حال فعالیت هستند). ویلچرهایی که قیمتی معادل 1000 تا 2000 دلال (حدود یک الی دو میلیون تومان) قیمت داشتند؛ اکنون با کیفیت و سرعت بالاتر با قیمت 100 تا 200 دلار (حدود 100000 الی 200000 تومان) عرضه می‌شوند.  
کشور آمریکا  
استان اوبرلین  
متن زندگی نامه «هاچیکس مهندس مخترع، استاد و سازنده ویلچر»
«رالف هاچیکس» طراح کاربردی‌ترین ویلچر و موفق‌ترین آموزگار هزاران نفر در سراسر دنیا، آموخت که ویلچرهای با دوامی از مواد پیرامونش سازد. حدود بیست میلیون نفر در کشورهای رو به رشد نیاز به ویلچر دارند؛ ولی از عهده هزینه‌اش برنمی‌آیند و شاید تنها یک درصد از این تقاضا برآورده شود. «هاچکیس» و همکارانش در حال آموزش به سازندگان کوچک ویلچر هستند (کارگاه‌های کوچک ویلچر در 30 کشور در حال فعالیت هستند). ویلچرهایی که قیمتی معادل 1000 تا 2000 دلال (حدود یک الی دو میلیون تومان) قیمت داشتند؛ اکنون با کیفیت و سرعت بالاتر با قیمت 100 تا 200 دلار (حدود 100000 الی 200000 تومان) عرضه می‌شوند. مواد و ابزار معمولی که در یک کارگاه دوچرخه یافت می‌شود نیز برای ساخت این ویلچر کافی است.
او ویلچرهای مخصوص کودکان را طراحی می‌کند و کارگاه‌هایی را برای زنان کشورهای دیگر تهیه و رهبری می‌کند تا بتوانند کارگاه تولیدی خودشان را راه‌اندازی کنند.
ماجرای «هاچکیس» با تصادف وی با موتورسیکلت در سال 1966 آغاز شد که وی را از نعمت استفاده از پاها محروم کرد. او چهار سال در «اوبرلین» سپری کرد و سپس به واشنگتن رفت تا «مرکز مهندسی متمرکز» را افتتاح کند. وی هشت وسیله حرکتی اختراع کرد که با ناشکیبایی آن را در اختیار عموم قرار داد تا از آنها استفاده کنند. سپس به کالیفرنیا عزیمت کرد تا فعالیت‌های جهانی‌اش را آغاز کند.
در زمان «هاچیکس» رسانه‌ای وجود نداشت تا شهرت وی را به گوش همگان برساند و به طور اتفاقی در یکمقاله ملی و جایزه «گیس مک آرتور» اختراعش چاپ شد. تمام مردم با احساس از وی صحبت می‌کردند: فردی که از نیم تنها فلج است ولی به نقاط پرت دنیا مسافرت می‌کند.
اما وی نیازی به شهرت در رسانه نداشت. وی فردی کوشا، مخترع، رهبر، شجاع و دلسوز است و نگرشش به مردم سراسر دنیا به گونه‌ای است که همه بتوانند با وجود معلولیت، آزادانه زندگی، کار و تفریح کنند. به طور خلاصه، وی رهبر میلیون‌ها فرد امروزی و آینده است.
منبع: پیک توانا
سال سوم ـ شماره سی و دوم ـ دی و بهمن 89
 
تاریخ ثبت در بانک 8 آبان 1395