کد pr-11101  
نام لودویک وان  
نام خانوادگی بتهوون  
سال تولد 1770  
وضعیت جسمی ناشنوا  
نوع فعالیت هنری  
زبان فارسی  
مهارت موسیقیدان مشهور  
اهم فعالیت ها در دوازده سالگی به عضویت ارکستر دربار کلن انتخاب شد و در آنجا به حضور استادان موسیقی رسید. بتهوون سمفونی نهم «کورال» و میساسولمنیس، دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آزادی خلق کرد. آثار با ارزش او عبارتند از: سونات مهتاب، سونات پاستورال، سونات آپاسیوناتا، سونات پاتتیک، سمفونی سوم موسوم به اروئیکا، سمفونی پنجم و ششم موسوم به پاستورال، سمفونی نهم موسوم به کورال، اورتور کریولان، اورتور اگمنت، اورتور خرابه‌های آتن، بالت، آفریدگان پرمئوس، اپرای فیدلیو، کنسرت امپراتوری، کنسرت ویولون.  
کشور آلمان  
شهر بون  
توضیحات در سال 1827م درگذشت.  
متن زندگی نامه بتهوون، لودویک وان
1826-1770م
موسیقدان، ناشنوا
لودویک وان بتهوون در شانزدهم سپتامبر سال 1770م. در شهر بون از شهرهای آلمان متولد شد. اجداد پدری او از هلند به آلمان آمده بودند، پدربزرگ لودویک موسیقیدان بود و در دبار شاهزاده کلن به ریاست ارکستر منصوب شد. یوهان (1739-1792م) پدر بهتوون، نیز خواننده بود و در دربا لکن کار می‌کرد. پدرش، لودویک بزرگ‌ترین فرزند خانواده را، از چهار سالگی با پیانو آشنا کرد و تا نه سالگی کلیه قواعدی که از موسیقی می‌دانست را به او آموخت. لودویک خیلی زود توانست در کلیسا ارگ بنوازد و در دوازده سالگی به عضویت ارکستر دربار کلن انتخاب شد و در آنجا به حضور استادان موسیقی رسید.
در سال 1794م. پرنس لیخونسکی او را به کاخ خود آورد و بتهوون دو سال نزد پرنس زیست. در این مدت با خانواده برونسویک نیز آشنا شد. او به دخترهای خانواده درس پیانو می‌داد. بزرگ‌ترین حادثه عشقی بتهوون در این سال‌ها واقع شد.
ناشنوایی بهتوون در نشیب و فراز زندگانی او صحنه‌ای متأثر کننده نیست بلکه به مثابه تکیه‌گاه شرافتمندانه‌ای است. وقتی در سی و دو سالگی یعنی سال 1802م. احساس کرد که چیزی نمی‌شنود و نمی‌تواند ساخته‌های خود را بشنود. ضمن تأثر شدید، منقلب شد و با عزمی خلل ناپذیر و اراده‌ی راسخ مبارزه خود را آغاز کرد.
بتهوون به تدریج اندک شنوایی خود را نیز از دست داد تا آن که عاقبت در سال 1819م. به کلی ناشنوا شد و ارتباط او با دنیای اصوات قطع گردید.
بتهوون سمفونی نهم «کورال» و میساسولمنیس، دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آزادی خلق کرد. این آهنگ‌ها که در تلخ‌ترین لحظات عمر بتهوون نوشته شد برای دعوت مردم به شادی و پایکوبی آفریده شده و افتخاری ابدی برای او باقی گذاشت.
در پاییز سال 1826م. بتهوون به زکام سختی مبتلا شد. این عارضه او را به سر درد شدیدی دچار کرد و در بستر بیماری افتاد. پس از مشورت با جراحان معروفی او را تحت عمل جراحی قرار دادند. بالاخره در روز بیست و ششم مارس 1827م. ساعت پنج و پنج دقیقه بعدازظهر بتهوون چشم از جهان فرو بست.
آثار با ارزش او عبارتند از: سونات مهتاب، سونات پاستورال، سونات آپاسیوناتا، سونات پاتتیک، سمفونی سوم موسوم به اروئیکا، سمفونی پنجم و ششم موسوم به پاستورال، سمفونی نهم موسوم به کورال، اورتور کریولان، اورتور اگمنت، اورتور خرابه‌های آتن، بالت، آفریدگان پرمئوس، اپرای فیدلیو، کنسرت امپراتوری، کنسرت ویولون.
منبع: توان یاب، سال هفدهم، شماره 60  
تاریخ ثبت در بانک 8 آبان 1395  
فایل پیوست
تصویر