کد pr-11012  
نام محمدجواد  
نام خانوادگی پناهی  
سال تولد 1344  
وضعیت جسمی فقدان حرکتی  
نوع فعالیت علمی-فرهنگی  
زبان فارسی  
مهارت قاری بین‌المللی و موذن حرم رضوی عضو انجمن انجمن محبان قرآن و عترت مشهد/  
اهم فعالیت ها وی با اشاره به دیگر جلسات قرآنی خود ادامه داد: از سال 67 به مدت 12 سال شب‌های دوشنبه در مشهد جلسات قرآن مهاجران افغان برگزار می‌شد و در آن شرکت می‌کردم، همچنین حدود 20 سال از حضورم در جلسات قرآن صبح‌های جمعه «پیروان مکتب جعفری» مدرسه علمیه سجادیه هراتی‌ها در خیابان خسروی می‌گذرد و نیز در حرم مطهر رضوی حدود 25 سال چهارشنبه شب‌ها موذن و قاری هستم.  
کشور ایران  
استان مشهد  
متن زندگی نامه محمدجواد پناهی و پیمودن مسیر معلولیت تا مأذنه حرم رضوی با عشق به قرآن
گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشومان از هفت سالگی با توصیه پدر قدم در راه قرآن گذاشته و با وجود معلولیت چهار دهه از زندگی خود را با عشق به قرآن سپری کرده است؛ او اینک علاوه بر حضور در جلسات مختلف قرآنی، چهارشنبه شب‌ها بر مأذنه حرم رضوی حضور یافته و ندای حی علی خیرالعمل را در جان و تن زائران و مجاوران حریم دوست می‌نشاند.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشومان از هفت سالگی با توصیه پدر قدم در راه قرآن گذاشته و با وجود معلولیت چهار دهه از زندگی خود را با عشق به قرآن سپری کرده است؛ او اینک علاوه بر حضور در جلسات مختلف قرآنی، چهارشنبه شب‌ها بر مأذنه حرم رضوی حضور یافته و ندای حی علی خیرالعمل را در جان و تن زائران و مجاوران حریم دوست می‌نشاند.
این قاری بین‌المللی کشورمان متولد سال 1344 محله نوغان، کوچه حمام باغ مشهد است که در سن سه سالگی به بیماری فلج اطفال دچار و به همین دلیل از آن زمان دچار معلولیت شده است؛ او از سن هفت سالگی با تشویق پدر و مادر خود به ویژه پدرش حجت‌الاسلام نصرالله پناهی طوسی، قرائت قرآن کریم را با تقلید از نوارهای قاریان مصری آغاز کرد و سپس با گوش سپردن به تلاوت‌های قاریان مصری به خواندن در جلسات پرداخت.
حجت‌الاسلام نصرالله پناهی طوسی، سال‌ها پیش از تولد محمدجواد یعنی از سال 1336 تا 1339 جلسه قرآن بر پا می‌کرد اما جلسات به دلیل نقل مکان متوقف شد و بعدها از سال 1360 گروه 15 نفره فرهنگیان منطقه تبادکان مجدداً دوره قرآنی را تحت عنوان «انجمن محبان قرآن و عترت» راه‌اندازی کردند و برای رونق دادن به جلسات خود از او برای قرائت دعوت کردند؛ بدین ترتیب این جلسات ادامه یافت.


محمدجواد پناهی طوسی، قاری بین‌المللی قرآن و موذن حرم رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از تاریخچه شکل‌گیری محفل قرآنی‌شان گفت: پدرم در مسجد جوادیه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا 10 دقیقه تا یک ربع احکام می‌گفت، ایشان فکر نمی‌کرد این محفل قرآنی حتی به سوره نسا برسد و تعطیل می‌شود ولی با حضور پر شور اقشار مختلف جلسات ادامه پیدا کرد.
وی اضافه کرد: اکنون حدود 33 سال از آغاز جلسات محفل ما میگذرد و دیگر فقط به فرهنگیان منطقه تبادکان تعلق ندارد بلکه از همه سنین و صنوف در این مجالس شرکت می‌کنند.

پناهی با تأکید بر دو ویژگی بارز جلسات خود ادامه داد: جلسات ما سیاسی نیست و با مسائل آن کاری نداریم، یکی از علل ماندگاری ما پرهیز از سیاسی کاری است، به هیچ وجه اجازه تبلیغات برای کاندیداها را نمی‌دهیم چون باعث دلخوری و ناراحتی برخی از افراد می‌شود پس از آن حذر می‌کنیم لذا جلسات ما بیشتر جنبه آموزشی دارد.

وی در خصوص مکان برگزاری جلسات قرآن نیز اظهار کرد: از معضلات جلسات قرآن، ثابت بودن آن است، اگر یک هفته، چند نفر از یک محله بیایند و در مجلس بعد برخی از دوستان‌شان نیایند، انگیزه حضور در محفل از بین می‌رود، از آن جایی که در جلسات سیار، هر کس دوستانش را دعوت می‌کند، از همین رو جلسات گرم است.
معیار توانگری ما پول نیست

این استاد برجسته قرآن کریم با اشاره به حدیث معتبر ثقلین، دوستی قرآن و عترت را لازم و ملزوم هم دانست و تأکید کرد: ما معتقدیم اگر هر یک از این دو اصل جدا بیفتد، به خطا رفته‌‌ایم مانند پرنده‌ای که یک بال ندارد، اسم انجمن را محبان قرآن و عترت نهادیم تا این دو بال تکمیل‌کننده یکدیگر باشند.

وی بیان کرد: در هر جلسه به بهانه یک مناسبت حتی در حد پنج دقیقه مداحی داریم، در برخی از مناسبت‌ها به امور خیر نیز می‌پردازیم؛ از ویژگی‌های جلسه ما آن است که شرکت کنندگان آن پولدار نیستند و هر کس با توجه به بضاعت مالی‌اش به حل گرفتاری اعضا یاری می‌رساند.

پناهی از برنامه‌های جنبی جلسه قرآن‌شان گفت: سالیانه یک جلسه «شبی با قرآن» با جانبازان آسایشگاه شهید فیاض بخش به همراه خانواده‌هایمان داریم و در آن با تلاوت قرآن کریم، توزیع شربت و شیرینی و نیز تهیه هدایای نفیس، برنامه شاد و خاطره‌انگیزی را برای جانبازان رقم می‌زنیم که آنها از این جلسه روحیه گرفته و رضایت دارند.

وی با معرفی بانوی خارجی عضو محفل‌شان، ابراز کرد: عفت عبدالرضا مرادی، یکی از شرکت‌کنندگان کویتی(ایرانی الاصل) از اعضای جلسات قرآن ماست؛ از 12 سال پیش که برای قرائت قرآن به کشور کویت سفر کرده بودم، با گروه ما آشنا شد و تاکنون در برنامه ما مشارکت دارد. هر بار در زمان نوبت سالیانه‌اش به مشهد سفر کرده و در حد توان مالی، هدایای نفیسی را که از سفرهای‌شان به مدینه و کربلا تهیه کرده‌ا‌ند، برای اعضا به ارمغان می‌آورند.

معدنی قرآنی با لعل‌های پنهانی
این موذن حرم رضوی از شاگردان تربت‌یافته این محفل گفت: حسین عبدالله‌نژاد از چهار سالگی تا 28 سالگی در جلسات ما حضور داشته و اکنون از قاریان برجسته کشورمان به شمار می‌رود، همچنین امیر لعل از بچگی در جلسات ما حضور دارد و از قاریان ممتاز کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به دیگر جلسات قرآنی خود ادامه داد: از سال 67 به مدت 12 سال شب‌های دوشنبه در مشهد جلسات قرآن مهاجران افغان برگزار می‌شد و در آن شرکت می‌کردم، همچنین حدود 20 سال از حضورم در جلسات قرآن صبح‌های جمعه «پیروان مکتب جعفری» مدرسه علمیه سجادیه هراتی‌ها در خیابان خسروی می‌گذرد و نیز در حرم مطهر رضوی حدود 25 سال چهارشنبه شب‌ها موذن و قاری هستم.

پناهی با بیان اینکه رفتن به استخر، بهره‌مندی از باغ و محصول برخی از اعضا در تابستان و ترتیب دادن سفرهای کوتاه به نیشابور، کاشمر و دررود از جمله برنامه‌های تفریحی اعضای جلسه به شمار می‌رود که با نقل خاطره‌ای از سفرهای گروهی‌شان، اظهار کرد: حدود 20 سال پیش در فصل تابستان با جمعی بالغ بر 100 نفر از اعضای محفل به رودخانه دررود مسافرت کردیم، هیچ کس فکر نمی‌کرد که هوا به ناگاه متغیر شود، اما باران شدیدی بارید تا حدی که سیل به راه افتاد ولی به برکت قرآن اتفاقی برای هیچ یک از شرکت کنندگان نیفتاد.
او همبستگی میان اعضا را از جمله ویژگی‌های بارز جلسات عنوان کرد و افزود: گاهاً از 150 تا 450 شرکت‌کننده، با صفا، صمیمیت و نظم در جلسات شرکت می‌کنند، اگر موضوع ازدواج دختر و پسری در میان باشد، با شور و اشتیاق در آن مشارکت می‌کنند یا در صورت بروز مشکل برای کسی یا از دنیا رفتن اعضا و وابستگان‌شان همه متحد شده و برای رفع مشکل او اقدام می‌کنند.

این استاد قرآن کریم مشهد در خصوص نتیجه معنوی جلسات، ابراز کرد: اینکه سال‌ها جمعی به صورت پیوسته و با شور و اشتیاق گرد قرآن می‌آیند، خودش از برکات قرآن و اثرات آن محسوب می‌شود، همچنین اگر جمع بسیاری از مردم مشهد برای حضور در این مجالس از راه‌های دور و نزدیک به اینجا می‌آیند تنها به خاطر عشق است زیرا حضور در دوره ما هیچ جنبه مالی و انتفاعی مثلاً وجود صندوق قرض‌الحسنه ندارد، پس هیچ خاصیت دیگری جز عشق به قرآن و اهل بیت(ع) جاذب آنها نیست.


عشق تعطیلی ندارد
وی در خصوص دلیل قدم نهادن افراد در این راه بیان کرد: گاهی افراد با دوچرخه مثلاً از فلکه فجر خودشان را به این جا می‌رسانند و گاه با هواپیما از کویت، گاهی با شام از گروه پذیرایی می‌شود ولی مسلماً به خاطر شام دور هم جمع نمی‌شویم، بهترین خوراک‌ها در منزل هر یک از افراد مهیاست با این حال در این هوای سرد، فقط عشق است که همه را جذب این محفل کرده است.

پناهی افزود: کاسب‌ها مغازه‌هایشان را به خاطر این عشق قرآنی تعطیل می‌کنند، از تهیه یک لقمه نان بیشتر با وجود مشکلات فراوان در زندگی‌شان می‌گذرند و نیز ساعت‌ها از وقت استراحت و همراهی با زن و فرزندشان برای حضور در این دوره قرآن گذشته اند؛ بسیاری از قراء بین‌المللی و ملی جلسه ما را درک کرده‌اند و همگی به بی‌نظیر بودن جلسات قرآن اذعان دارند، قاریانی از بوشهر، اصفهان، تهران و ... برنامه های‌شان را طوری تنظیم می‌کنند که شنبه‌شب به مشهد برسند و در این محفل حضور یابند.
*منبع: خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)
http://www.iqna.ir/
 
تاریخ ثبت در بانک 13 مهر 1395  
فایل پیوست
تصویر