کد sr-49034  
عنوان اول اثربخشی طرح واره درمانی بر تنیدگی والدگری و سخت رویی روان شناختی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم  
نویسنده نسیم شهام  
نویسنده کبری کاظمیان مقدم  
نویسنده همایون هارون رشیدی  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه نشریه تعلیم و تربیت استثنایی  
شماره پیاپی 163  
سال 1400شمسی  
ماه مرداد و شهریور  
شماره صفحه (از) 51  
شماره صفحه (تا) 60  
توضیحات زمینه
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی طرح واره درمانی بر میزان تنیدگی والدگری و سخت رویی روان شناختی مادران کودکان 6 12 ساله ی با اختلال طیف اتیسم در سال 1398 بود.

روش
طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم در شهر اندیمشک بود که از میان آنان 30 نفر به صورت هدفمند انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ی شاخص تنیدگی والدگری (آبیدین، 1995) و سخت رویی روان شناختی (کوباسا، مدی و کوهن، 1982) بود. ابتدا پیش آزمون در دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش طرحواره درمانی قرار گرفت. این جلسه ها به صورت گروهی و هفتگی برگزار شد. در پایان، هر دو گروه مورد سنجش پس آزمون قرار گرفتند.

یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که برنامه طرح واره درمانی موجب کاهش تنیدگی والدگری و افزایش سخت رویی روان شناختی مادران شده است (001 /P< 0)

نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که آموزش طرح واره درمانی، یک درمان موثر برای کاهش تنیدگی والدگری و ارتقاء سخت رویی روان شناختی و به طور کلی بهبود سلامت روان افراد می باشد.

کلید واژگان: اتیسم، تنیدگی والدگری، سخت رویی روان شناختی، طرحواره درمانی  
تاریخ ثبت در بانک 27 خرداد 1401