کد sr-45384  
عنوان اول تاثیر موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی بر افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم  
نویسنده عباسعلی حسین خانزاده  
نویسنده فهیمه ایمن خواه  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه Iranian Journal of Practice in Clinical Psychology  
شماره پیاپی سال پنجم شماره 4  
سال 2017میلادی  
ماه Autumn  
شماره صفحه (از) 251  
شماره صفحه (تا) 262  
زبان انگلیسی  
متن هدف
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی بر افزایش رفتارهای اجتماعی و کاهش رفتارهای کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم انجام شد.
روش
مطالعه آزمایشی حاضر با طرح پیش ازمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه شامل 30 نفر از کودکان اوتیستیک بین 6 تا 12 سال بودند که به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایدهی شده اند. برای جمع آوری داه ها، از پرسش نامه سنجش اوتیسم بهر، سنجش رفتار اجتماعی توسط معلم، و خرده مقیاس درجه بندی اوتیسم گیلیام استفاه شد. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه آمئزش موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی در طول 7 هفته دریافت کرد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد.
نتایج
نتایج تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه مداخله ای موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی باعث افزایش رفتارهای اجتماعی، کاهش گوشه گیری . انزوا، و رفتارهای کلیشه ای در گروه آزمایش شده است (p=0.01)
نتیجه گیری
موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی رفتارهای اجتماعی کودکان اوتیسم را افزایش و رفتارهای کلیشه ای انها را کاهش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که تلفیق موسیقی درمانی به همراه بازی درمانی باید یکی از محورهای اساسی برای متخصصان مربیان در آموزش و درمان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم باشد.
کلید واژگان: کودکان اوتیسم، موسیقی درمانی، بازی درمانی، رفتارهای اجتماعی، رفتارهای کلیشه ای  
تاریخ ثبت در بانک 20 اردیبهشت 1400