کد sr-26021  
عنوان اول تاثیر یک جلسه کشش استاتیک عضلات شانه بر عملکرد پرتاب در ورزشکاران ویلچری پرتاب دیسک،وزنه و نیزه  
نویسنده مصلح الدین ادیب حسامی  
نویسنده نورالدین کریمی  
نویسنده یحیی سخنگویی  
نویسنده حمید ابوالحسنی  
نویسنده سمانه حسین زاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فیزیک درمانی  
شماره پیاپی سال 7 شماره 3  
سال 2017شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن : در سال های اخیر رقابت های پارالمپیک به سبب در برگرفتن افراد معلول مورد توجه قرار گرفته است. جهت اثرگذاری بر عملکرد پرتاب می توان از کشش استاتیک روی دو عضله پکتورالیس ماژور و لاتیسموس دورسی که در فاز Arm acceleration پرتاب نقش به سزایی دارند، استفاده کرد. به طور معمول قبل از فعالیت های ورزشی از کشش استاتیک استفاده می گردد. کشش سبب افزایش انعطاف پذیری می گردد که در عملکرد پرتاب موثر می باشد. نکته قابل تامل اثر این نوع کشش بر عملکرد پرتاب است که مجموعی از قدرت عضلانی، دامنه حرکتی و گشتاورتولیدی می باشد و در این مطالعه به این موضوع پرداخته شده است.
در این مطالعه تعداد 45 ورزشکار معلول مرد (15 نفر پرتاب دیسک، 15 نفر پرتاب وزنه و 15 نفر پرتاب نیزه) شرکت داشته اند. قبل از کشش هر ورزشکار 3 پرتاب انجام داد سپس یک جلسه کشش استاتیک شامل 5 ست 30 ثانیه ای کشش همراه با 30 ثانیه استراحت بین هر ست، انجام شد بعد از گذشت یک دقیقه از زمان کشش 3 پرتاب دیگر انجام شد. کشش از نوع استاتیک روی عضلات پکتورالیس ماژور و لاتیسموس دورسی بود.
با بررسی داده های حاصل از مطالعه تغییر معنی داری در مقدار پرتاب قبل و بعد از کشش مشاهده نشد (دیسک: P=0/47، وزنه: P=0/46، نیزه: P=0/14).
کلید واژگان: کشش استاتیک، کشش، پرتاب، ورزشکاران معلول، عضلات شانه  
تاریخ ثبت در بانک 10 اسفند 1398