کد sr-26020  
عنوان اول بررسی وضعیت درشت مغذی ها و هزینه انرژی ورزشکاران نخبه پارالمپیک شهر تبریز  
نویسنده پروانه دولت آبادی  
نویسنده وحید ساری صراف  
نویسنده رامین امیرساسان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی  
شماره پیاپی سال 11 شماره 1  
سال 1397شمسی  
ماه بهار و تابستان  
شماره صفحه (از) 107  
شماره صفحه (تا) 116  
زبان فارسی  
متن هدف
مسابقات پارالمپیک مهمترین مسابقات ورزشی جهان برای افراد کم توان جسمی است که هر چهار سال یک بار به طور منظم برگزار می شود. حضور در رقابت های ورزشی و عملکرد عالی نیازمند جنبه های متفاوتی از جمله تغذیه صحیح است. در این راستا هدف از مطالعه حاضر بررسی وضعیت درشت مغذی ها و هزینه انرژی ورزشکاران نخبه پارالمپیک شهر تبریز می باشد.

روش شناسی: 35 نفر ورزشکار نخبه پارالمپیک (مرد و زن به ترتیب: شاخص توده بدنی: 8/25 و 9/22 کیلوگرم بر متر مربع ، درصد چربی: 6/22 و 6/28 درصد، نسبت دور کمر به دور لگن: 96/0 و 85/0) فرم رضایت نامه و مشخصات عمومی، فرم های ثبت سه روزه غذا و فعالیت را تکمیل کردند. مقدار دریافت درشت مغذی ها، فیبر، کالری دریافتی ، هزینه انرژی و مقدار انرژی وعده های مختلف در نرم افزار نوتریشن 4 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد.
نتایج
میانگین کالری دریافتی و هزینه انرژی روزانه مردان و زنان: (مردان: 7/3573، 2/3179 و زنان: 7/2191 ، 6/2165 کیلوکالری در روز) و توزیع انرژی از زیاد به کم در مردان در وعده های صبحانه، ناهار، شام ، میان وعده ها و در زنان در وعده های ناهار، شام، صبحانه و میان وعده ها بود. مقدار دریافت درشت مغذی ها در همه ورزشکارانپارالمپیکی بالاتر از مقادیر مرجع بود. مقدار فیبر دریافتی در مردان کمتر از مقادیر مرجع بود
بحث و نتیجه گیری
مقدار دریافت درشت مغذی ها در ورزشکاران نخبه پارالمپیک شهر تبریز بیشتر از مقادیر مرجع بود. بنابراین کنترل و بازبینی رژیم غذایی ورزشکاران نخبه پارالمپیک ضروری به نظر می رسد.
کلید واژگان: تغذیه- کالری، کربوهیدرات، پروتئین، چربی  

تاریخ ثبت در بانک 10 اسفند 1398