کد sr-26009  
عنوان اول بررسی ارتباط مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا  
نویسنده ولی شیری  
نویسنده سیدعلی حسینی  
نویسنده ابراهیم پیشیاره  
نویسنده وحید نجاتی  
نویسنده اکبر بیگلریان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پژوهش در علوم توانبخشی  
شماره پیاپی سال 11، شماره 1  
سال 1394شمسی  
ماه سال  
زبان فارسی  
متن مقدمه
رابطه علائم اتیسم با توانایی های شناختی می تواند بررسی سبب شناسی و درمان این اختلال را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپ های شناختی بالقوه در اتیسم است. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی با علائم اختلال اتیسم با عملکرد بالا است.
روش ها
در این پژوهش مقطعی 50 کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس براساس آزمون سنجش دامنه طیف اتیسم انتخاب شد. سپس آزمون گارز توسط درمانگران و آزمون های نوروسایکولوژیک انعطاف پذیری شناختی و مهار پاسخ توسط آزمودنی ها تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد.
نتایج
نتایج این مطالعه نشان داد بین مهار پاسخ با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0>P، 01/0>P، 05/0>P). همچنین انعطاف پذیری شناختی با علائم ارتباطات، تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشه ای رابطه منفی و معنادار داشت (001/0>P، 01/0>P، 05/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مهار پاسخ توانایی پیش بینی علائم ارتباطات و انعطاف پذیری شناختی توانایی پیش بینی علائم تعاملات اجتماعی را دارند (05/0>P و 01/0>P).
بحث: نتایج این مطالعه حاکی از نقش مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی در علائم اختلال اتیسم با عملکرد بالا است. لذا پیشنهاد می شود مداخلات درمانی نوین در ترمیم مهار پاسخ و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به اتیسم طراحی شود.
کلیدواژگان: مهار پاسخ، انعطاف پذیری شناختی، علائم رفتاری، اتیسم  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398