کد sr-26007  
عنوان اول بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن در کودکان فلج مغزی در ایران  
نویسنده آزاده ریاحی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نویسنده سمیرا یزدانی  
نویسنده رحمت الله مرادزاده  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک  
شماره پیاپی سال 20 شماره 11  
سال 1396شمسی  
ماه بهمن  
شماره صفحه (از) 34  
شماره صفحه (تا) 46  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که در کنار توانایی خوردن و آشامیدن، مهم ترین عامل سلامتی، بقای زندگی و طول عمر می باشد. کودکان فلج مغزی به علت وجود نقایص همراه این بیماری، دچار ناهماهنگی های شدید در مکانیسم تغذیه ای و ایجاد شرایط سلامتی نابسامان و حتی مخاطره آمیز برای زندگی می شوند. به دلیل اهمیت سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن ((EDACS در تحقیق و درمان کودکان فلج مغزی، هدف این مطالعه تعیین ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی این سیستم می باشد.
مواد و روش ها
جهت فارسی سازی و تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی EDACS ، بعد از انجام مراحل ترجمه و ترجمه بالعکس، روایی صوری، روایی محتوایی و در نهایت پایایی تکرار آزمون برای والدین و درمانگران با استفاده از ضریب همبستگی درون خوشه ای(ICC) مورد ارزیابی قرار گرفتند. 130 کودک فلج مغزی 36 تا 240 ماه با میانگین سنی 35/52 بر حسب ماه و انحراف معیار 96/33 ( 57 دختر و 73 پسر با انواع مختلف فلج مغزی) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
پایایی اندازه ها با روش ICC در کلیه شاخص های پایایی آزمون بازآزمون و پایایی بین ارزیابان خیلی خوب و معنادار بود. در بررسی پایایی تکرار آزمون، ICC در مورد والدین و کاردرمانگران (98/0) و برای گفتاردرمانگران (99/0) بالای 9/0 به دست آمد که هر دو بیان گر میزان همبستگی بالا بودند.
نتیجه گیری
نسخه فارسی مقیاس EDACS از روایی صوری و محتوایی و پایایی تکرار آزمون کافی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مفید و کاربردی در طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن کودکان فلج مغزی استفاده نمود.
کلید واژگان: کودک فلج مغزی، تغذیه، سیستم طبقه بندی توانایی خوردن و آشامیدن  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398