کد sr-26004  
عنوان اول تاثیر گچ گیری مکرر توام با تزریق سم بوتولینیوم نوعA بر اسپاستی سیتی عضلات همسترینگ و کاف کودکان فلج مغزی  
نویسنده حمید دالوند  
نویسنده لیلا دهقان  
نویسنده آوات فیضی  
نویسنده سوزان امیرسالاری  
نویسنده سیدعلی حسینی  
نویسنده علیرضا شمس الدینی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان  
شماره پیاپی سال 19 شماره 6  
سال 1391شمسی  
ماه آذر و دی  
متن مقدمه
این مطالعه با هدف تاثیر گچ گیری مکرر توام با تزریق سم بوتولینیوم نوعA بر اسپاستی سیتی عضلات همسترینگ و کاف کودکان فلج مغزی انجام گرفت.
روش
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی با گروه های موازی به شکل پیش و پس مداخله و دو سویه کور انجام شد. جامعه هدف، کودکان 8-2 ساله مبتلا به فلج مغزی همی پلژی و دایپلژی در شهر تهران بودند. از میان کودکان مراجعه کننده به موسسه توانبخشی ولیعصر (عج)، 25 نفر که شرایط ورود به مطالعه را داشتند با در نظر گرفتن شرایط همگنی (سن، سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت و نوع اختلال) به صورت ساده و هدفمند انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 13 و 12 نفره تقسیم شده و به ترتیب تحت تزریق سم بوتولینیوم نوعA به تنهایی و سم بوتولینیوم نوعA همراه با گچ گیری مکرر قرار گرفتند. ابزارهای کلینیکی، شامل سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت و مقیاس اصلاح شده آشورث می شد که قبل و 1، 3، 6 و 12 ماه بعد از تزریق مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های آماری رتبه های علامت دار ویلکاکسون و من – ویتنی انجام شد.
یافته ها
مقایسه بین دو گروه از نظر میزان اسپاستی سیتی زانوی راست و چپ در مقاطع یک ماه، سه ماه، شش ماه و دوازده ماه بعد نسبت به قبل از مداخله تفاوت معنی داری نشان نداد. در مقایسه بین دو گروه از نظر میزان اسپاستی سیتی مچ پای راست و چپ در مقاطع زمانی یک ماه و سه ماه تفاوت معنی داری نسبت به قبل از مداخله دیده نشد ولی در بازه های زمانی شش ماه و دوازده ماه تفاوت معنی دار مشاهده گردید (05/0P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد ترکیب تزریق سم بوتولینیوم نوع A و گچ گیری مکرر مچ پا، یکی از رویکردهای مناسب در کاهش اسپاستی سیتی عضلات کاف کودکان فلج مغزی باشد که برای مدت بیش از 6 ماه می تواند کاهش تون عضلات را حفظ کند
کلید واژگان: فلج مغزی، سم بوتولینیوم نوع A، اسپاستی سیتی عضلانی، گچ گیری  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398