کد sr-25999  
عنوان اول بررسی کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی شدید و عوامل موثر بر آن  
نویسنده نسرین جلیلی  
نویسنده مهرنوش گودرزی  
نویسنده مهدی رصافیانی  
نویسنده حجت الله حق گو  
نویسنده حمید دالوند  
نویسنده مرجان فرضی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه فصلنامه توانبخشی نوین  
شماره پیاپی 27  
سال 1392شمسی  
ماه پاییز  
شماره صفحه (از) 4  
شماره صفحه (تا) 40  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف
فلج مغزی شایع ترین ناتوانی حرکتی مزمن در کودکان است که می تواند تاثیر منفی بر کیفیت زندگی مادران داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی با ناتوانی شدید حرکتی انجام شده است.
روش بررسی
در مطالعه مقطعی حاضر، 70 مادر کودک فلج مغزی 12-4 ساله مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهر تهران در سال 1391-1390، به روش در دسترس انتخاب شدند. کیفیت زندگی مادران با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی36-SF، میزان استرس مادران با پرسشنامه منابع و استرس و شدت فلج مغزی با سیستم طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با شاخص های مرکزی و پراکندگی و با استفاده از آزمون آماری رگرسیون لجستیک تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن مادران مورد مطالعه به ترتیب 41/34 و 72/5 بود. میانگین نمره کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی 74/53 به دست آمد. تمامی ابعاد کیفیت زندگی به جز بعد روانی، عملکرد اجتماعی و محدودیت ایفای نقش به دلایل عاطفی ارتباط معناداری (05/0>P) با سطح عملکرد حرکتی درشت داشت. هم چنین، ارتباط معناداری (000/0=P) بین ابعاد سلامت جسمانی، سلامت روانی و نمره کل کیفیت زندگی با میزان استرس مادران کودکان فلج مغزی وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج فوق، کیفیت زندگی مادران کودکان فلج مغزی در سطح متوسط است. هم چنین شدت فلج مغزی و استرس بر کیفیت زندگی آنان تاثیر منفی دارد.
کلید واژگان: کیفیت زندگی، فلج مغزی، مراقبین  
تاریخ ثبت در بانک 9 اسفند 1398